عزم همگانی مسوولان زنجانی برای مقابله با حوادث طبیعی


عزم همگانی مسوولان زنجانی برای مقابله با حوادث طبیعی

زنجان - ایرنا - وقوع حوادث با وجود وارد کردن خسارات و آسیبها، می تواند فرصتی برای تدبیر و برنامه‌ریزی برای مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی باشد که این نیز نیازمند عزم همگانی است.

مدیریت بحران ترکیبی از علم و عمل و قدم اول در مدیریت آن برنامه ریزی است.
اولین قدم برای برنامه ریزی صحیح تبیین و شناخت وضعیت موجود با واقع بینی سپس برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف تعیین شده است.

از دیدگاه کارشناسی هیچ بحرانی بدون علائم و هشدارهای قبلی رخ نمی دهد لذا بارها شنیده ایم که زلزله خبر نمی کند و یا حوادثی چون طوفان، سیل، آتش سوزی غیرقابل پیش بینی است.
اما با دیدی کارشناسانه می دانیم که بحرانها هم قابل پیش بینی هستند و هم خبر می کنند. از طریق شناخت نقشه جهانی - منطقه ای نقاط زلزله خیز، ازطریق تکرار زلزله ها و جدول شدت آنها، ازطریق علایم دائمی پایگاه های لرزه نگاری و وضعیت گسل‌های فعال می توان وقوع زلـزله را پیش بینی کرد.
هیچ‌کس وقوع چنین حوادث غیرمترقبه را نمی داند اگر نسبت به عمق فاجعه ای که پیش رویمان است باور قلبی داشته باشیم آنگاه نه یک دولت و نه یک ارگان که تمام نیروها و تمام افراد برای پیشگیری از فاجعه بسیج می شود.
در کشورهای پیشرفته وقوع حوادث طبیعی به فرصت هایی برای توسعه تبدیل شده است،برنامه ریزی با این نگرش آسان نیست ولی شدنی است. حوادث ممکن است در قبال توسعه به عنوان "آغازی دگر" در نظر گرفته شوند چرا که امکان دارد موقعیتی بوجود آید که منابع بتوانند پاسخگوی پیشرفت وضع جوامع باشند. آمار و ارقام هم نشان می دهد که کشورهای توسعه یافته به موفقیت های بزرگی در زمینه مدیریت بحران رسیده اند .
ما هم به یقین با توجه به ریشه فرهنگی و قدرت مذهبی و با توکل به خدای آگاه و دانا در این خصوص موفق خواهیم شد فقط باید یک عزم ملی و همگانی ایجاد شود.
به همین منظور و برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه و آسیبهای جانی و مالی جلسه مدیریت بحران اضطراری در استان زنجان تشکیل شد.

استاندار زنجان شامگاه سه شنبه در جلسه اضطراری مدیریت بحران استان زنجان گفت: سال گذشته در زمینه مدیریت بحران اقدامات قابل توجهی انجام شده بود که توانستیم انتخابات خوبی را در شرایط جوی نامساعد برگزار کنیم.
فتح الله حقیقی تاکید کرد: استان زنجان در زمینه مدیریت بحران جزو چهار استان برتر کشور شد.
استاندار زنجان گفت: امسال باید بانک اطلاعاتی مورد نیاز مدیریت بحران تکمیل شود.
وی اظهارداشت: در این بانک اطلاعاتی تجهیزات سنگین، نیمه سنگین و امکانات همه دستگاه های اجرایی استان و حتی بخش های خصوصی ثبت شود.
حقیقی تاکید کرد: منابع انسانی و امکانات انباری نیز در این فایل مشخص شود.
استاندار زنجان گفت: نمایندگانی از هر دستگاه اجرایی با دو یا چند راننده در فایل ثبت شود که در مواقع اضطراری کمک حال باشند.
حقیقی تاکید کرد: زمانیکه حمل ونقل درخواست نیاز کنند همه دستگاه های اجرایی موظف به همکاری هستند که این فایل استانی و شهرستانی باید تدوین شود.
وی افزود: بهداشت و علوم پزشکی سلامت رانندگان در راهدارخانه و طرح زمستانی را پایش کند.
استاندار زنجان گفت: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ی و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت موظف هستند، مواد ضدعفونی کننده و ماسک را برای کسانیکه در راهدارخانه ها کار می کنند با ۳۰ درصد قیمت تحویل دهند.
حقیقی تاکید کرد: برای عواملی که در مناطق صعب العبور در طرح زمستانی فعالیت دارند باید این اقلام به صورت رایگان در اختیار آنها قرار بگیرد.
وی ادامه داد: همه فرمانداران موظف هستند با تشکیل مدیریت بحران و بر اساس سوابق گذشته آمادگی خود را داشته باشند.
استاندار زنجان متذکر شد: نباید در زمستان روستایی فاقد نفت سفید و یا گاز باشد که این مهم قابل پذیرش نیست.
حقیقی اظهارداشت: فرمانداران و بخشداران نقش مهمی در مدیریت بحران دارند که از امکانات روستائیان در این شرایط استفاده کنند و اولین وظیفه دهیار پیشگیری و مدیریت بحران در روستااست که باید دهیاران توجیه شود.
وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه ها مهم است، افزود: باید این مهم با سرعت بیشتری پیش برود.


۱۲۷ محل برای اسکان اضطراری در استان زنجان شناسایی شد
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: با همکاری فرمانداران ۱۲۷ محل برای اسکان در مواقع اضطراری شناسایی شده است.
صفی الله کرامتی اظهارداشت: از این تعداد ۳۴ مورد در شهرستان طارم، ۲۶ مورد در شهرستان زنجان، ۲۵ مورد در ماهنشان، ۱۷ مورد در خدابنده، ۹ مورد در ابهر، هشت مورد در خرمدره، هفت مورد در ایجرود و یک‌ مورد نیز در شهرستان سلطانیه است.
وی با بیان اینکه این محل ها در سال گذشته ۲۴ مورد بود، تاکید کرد: اینها بهترین محل هایی است که می توانیم مطلوب ترین خدمات را به در راه ماندگان ارائه دهیم.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: استاندار زنجان تلاش های زیادی را در زمینه استمهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث قهری استان کرده است.
کرامتی ادامه داد: پرداخت این تسهیلات از ۳۱ شهریور امسال تا ۲۹ اسفند تمدید شد و در کنار این مهم دولت ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز به مبلغ پنجاه هزار میلیارد ریال تعیین شده بود اضافه شد.
به گفته وی، از این مبلغ ۲۳۵ میلیارد ریال تسهیلات سهم کشاورزان استان زنجان است.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: با توجه به ابلاغ سازمان مدیریت بحران کشور، بیست و دومین مانور سراسری زلزله در هشتم آذر ماه امسال برگزار می شود.
کرامتی یادآوری کرد: امسال با توجه به شرایط جدید کرونا از طریق صدا و سیما و برنامه شاد آموزش های مورد نیاز از یکم تا هشتم آذر انجام می شود.
وی ادامه داد: از طریق رادیو آژیر این مانور به صدا در می آید تا پناه گیری صحیح انجام شود.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه احتمال دارد امسال زمستان سختی را داشته باشیم، گفت: ضروری است هماهنگی لازم ما بین فرمانداران، بخشداران و دهیاران بیشتر شود، در مرکز استان با تدابیر لازم در این خصوص انسجام و هماهنگی خوبی وجود دارد.
کرامتی تاکیدکرد: از سالهای گذشته شهرداری زنجان ی پروژه زه کشی را انجام می دهد که تاکنون به کوی صدرا و نزدیک بیمارستان امام حسین رسیده که مسئولان این بیمارستان همکاری لازم با شهرداری را ندارد.


میزان بارش در سال زراعی جاری کاهش یافته است
مدیر کل هواشناسی استان زنجان گفت: از ابتدای مهرماه امسال تا چهارم آذر ماه میزان بارش کشور ۳۲ میلی متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه کاهش ۲۲ درصدی داشته است.
رحمان نیا ادامه داد: در این مدت بارش های استان زنجان ۴۱ میلی متر بوده که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۴۱ درصد و بلند مدت نیز ۲۷ درصد کاهش را نشان می دهد.
وی، طارم را با ۵۵ میلی متر و زنجان را با ۳۴ میلی متر بارش به ترتیب دارای بیشترین و کمترین بارش بیان کرد.
مدیر کل هواشناسی استان زنجان گفت: به لحاظ دمایی نیز در سال زراعی جاری ۱۲.۱ درجه سلسیوس میانگین دمای استان بود که نسبت به دوره بلند مدت آماری یک درجه سلسیوس افزایش داشته است.
رحمان نیا تاکید کرد: برای ۲ هفته آینده سامانه بارشی از پنجشنبه هفته جاری منطقه استان را تحت تاثیر قرار می دهد و تا اواسط دوشنبه آینده ادامه دارد.

نیازمند تامین راننده خودروهای سنگین در مواقع اضطراری از سایر دستگاه ها هستیم
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: نیروهای راهداری از اواخر آبان ماه امسال در راهدارخانه ها مستقر شده اند.
عبدالحسنی علی اکبری افزود: طرح راهداری زمستانی از ۱۵ آذر تا ۱۵ فروردین سال آینده انجام می شود که امسال این مهم زودتر محقق شد.
وی تاکید کرد: سایر دستگاه‌های اجرایی که ماشین آلات سنگین دارند در مواقع بحرانی کمک کار راهداری باشند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا بانک اطلاعاتی از رانندگان خودروهای سنگین با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی داشته باشیم تا در صورت نیاز بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
علی اکبری یادآوری کرد: ممکن است رانندگان خودروهای سنگین در مواقع بحرانی درگیر کرونا شوند که در صورت درخواست راننده این مهم از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی استان تامین شود.
وی ادامه داد: ۴۵۷ میلیارد ریال از محل منابع ملی اعتبار مصوب داشتیم که ۵۲ درصد از آن تخصیص یافت و ۳۳۱ میلیارد ریال نیز اعتبارات استانی بود که از این میزان ۴۴ درصد از آن تخصیص یافته است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، کل راه های استان را پنج هزار و ۸۴۰ کیلومتر بیان کرد و گفت: ۲۵۴ دستگاه انواع ماشین آلات در ۳۲ راهدارخانه و مجتمع های امداد و نجات پاپایی، انذر و نیک پی نیز مستقر می شوند.
علی اکبری افزود: نمک‌ و ماسه مورد نیاز نیز در محل های مورد نظر دپو شده است.


۱۰ هکتار از رودخانه های زنجان لایروبی شد
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان وضعیت آب پشت سدها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۵۸ میلیون متر مکعب پشت سدهای استان آب ذخیره شده داریم که نزدیک ۷۰ درصد مخازن زنجان پر می باشد.
اسماعیل افشاری افزود: ۳۰ درصد برای مدیریت سیلات و ذخیره آب در استان ظرفیت داریم.
وی تاکید کرد: از یکهزار و ۴۰ کیلومتر رودخانه های اصلی قابل مطالعه، ۹۰۰ کیلومتر از آن مطالعه شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: ۵۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه است تا بتوانیم رودخانه ها و سیلاب های اصلی قابل مطالعه برای حدبستر را تمام کنیم.
افشاری ادامه داد: ۵۸ کیلومتر در حوزه رودخانه قزل اوزن و بخش ابهر رود ساماندهی شده است.
وی تاکید کرد: سال گذشته لایروبی هفت کیلومتر، ۲۵ کیلومتر نیز لایروبی و بازگشایی رودخانه ها، ۴۳ مورد آزادسازی تصرفات با ۸۸ هکتار را داشتیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: عملیات لایروبی و بازگشایی رودخانه ها ۱۰ هکتار است که تا پایان سال ادامه دارد و ۱۱ مورد با ۱۰۹ هکتار نیز آزادسازی تصرفات این شرکت را داشتیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا