83 معتاد متجاهر در مراکز اقامتی خراسان جنوبی حضور دارند


83 معتاد متجاهر در مراکز اقامتی خراسان جنوبی حضور دارند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: اکنون 83 معتاد متجاهر در مراکز اقامتی بهزیستی در استان نگهداری می‌شوند که 73 نفر مرد و 10 نفر زن هستند.

علی عرب نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا فقط ۵۰ درصد ظرفیت این مراکز به دلیل ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی بیماران، قابل بهره‌برداری است.

وی گفت: خراسان جنوبی به لحاظ ظرفیت و زیرساخت‌های مراکز ماده ۱۶ (پذیرش اجباری معتادان متجاهر) با محدودیت‌هایی رو به‌رو است و در حال حاضر برای پذیرش این افراد از ظرفیت مراکز ماده ۱۵ (ویژه معتادین خودمعرف) استفاده می‌کنیم.

مراکز ماده ۱۶ مراکزی هستند که معتادان متجاهر پس از دستگیری، حداقل بین سه تا ۶ ماه در آنجا نگهداری و بازپروری می‌شوند و در این مدت ضمن ترک اعتیاد، با حرفه‌آموزی برای بازگشت به جامعه آماده خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به چگونگی پذیرش معتادان متجاهر اظهار داشت: در وضعیت شیوع ویروس کرونا پذیرش این بیماران براساس برنامه تعیین شده و با هماهنگی سه دستگاه نیروی انتظامی، بهزیستی و دادگستری انجام می‌شود.

وی گفت: این بیماران پس از شناسایی از سطح شهر جمع آوری و پس از پیمودن فرآیند قرنطینه و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز تعیین شده پذیرش می‌شوند.

عرب نژاد افزود: براساس غربالگری‌های انجام شده، این بیماران در یک دوره سه تا ۶ ماه برای درمان وارد مراکز بهزیستی خواهند شد.

وی گفت: بیماران تمایلی و داوطلب ورود به درمان هم با انجام تست کرونا و هماهنگی با ادارات بهزیستی شهرستان‌های تابعه می‌توانند در مراکز دوره درمان خود را سپری کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر مشکل اصلی قرنطینه و پاسخ آزمایش کرونا است که ۴۸ ساعت طول می‌کشد و در صورت مثبت بودن آزمایش هر یک از افراد در این زمان امکان سرایت بیماری به سایر افراد در قرنطینه وجود دارد لذا تلاش اداره کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی بر این است که پاسخ تست کرونا و کنترل شرایط قرنطینه تسریع یابد.

وی افزود: با توجه به حساسیت لازم برای ابتلا نشدن افراد مستقر در مراکز بهزیستی به بیماری کووید ۱۹، این موضوع در مراکز یادشده تاکنون به خوبی کنترل شده است.

چهار مرکز مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ ویژه نگهداری معتادان متجاهر در استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه