شهره شهر به بازار آمد


شهره شهر به بازار آمد

کتاب خاطرات حسین ادیبیان، پدر تور گردانی و گردشگری خراسان بزرگ، با عنوان «شهره شهر» به بازار نشر آمد.

این کتاب ۱۶۴صفحه‌ای نخستین تلاش انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان در حوزه ثبت تاریخ صنعت گردشگری این خطه از کشور محسوب می‌شود که توسط انتشارات محقق منتشر شده است.

شهره شهر که توسط رضا سلیمان‌نوری تهیه و الهام پارسایی آن را ویراستاری کرده و شامل چهار فصل خاطرات، نکوداشت، ارج‌نامه و تصاویر است. در فصل خاطرات که اصلی‌ترین بخش این کتاب است، با استفاده از روش مصاحبه اطلاعات قابل توجهی از گردشگری و تاریخ خراسان حد فاصل دهه‌های ۳۰ تا۷۰ در این فصل از زبان حسین ادیبیان ارائه شده است.

ناگفته‌هایی از استاد محمدتقی شریعتی، امام موسی صدر، حاج مهدی شجریان، نخستین فعالیت‌های گردشگری در خراسان و نخستین تورهای خارج کشور پس از انقلاب نیز از جمله مطالب خواندنی این بخش کتاب است.

فصل دوم این کتاب به آنچه در آیین نکوداشت حسین ادیبیان که آذر رخ داده، اختصاص دارد و در فصل سوم با عنوان ارج‌نامه هم علاوه بر خانواده برخی از دوستان حسین ادیبیان از جمله استاد محمدرضا راشد محصل و دکتر احسان شریعتی به اظهار نظر درباره وی پرداخته‌اند. فصل پایانی این کتاب نیز به تصاویری اختصاص دارد که برخی از آن‌ منحصر به ‌فرد بوده و جنبه تاریخی دارد.

حسین ادیبیان بیش از نیم قرن است که در این حوزه فعالیت می‌کند و در این مدت نه تنها شاگردان بسیاری را پرورش داده که اکنون هرکدام از آن‌ها در حرفه خود سرآمد و شاخص هستند. همچنین او بسیاری از راه‌های نرفته را برای نخستین بار تجربه کرده است و دیگران در امتداد گام‌های گذاشته شده توسط او در این راه‌ها گام برداشته‌اند.

برگزاری تورهای درون‌شهری و همچنین تورهای ایران‌گردی خاصه تورهای ویژه شمال کشور و همچنین تورهای ویژه سفر به همسایگان شمالی برای نخستین مرتبه در تاریخ خراسان و در اغلب موارد کشور از جمله راه‌هایی است که استاد حسین ادیبیان آن را آغاز کرده و دیگران هرچه کرده‌اند، گام گذاشتن در جا پای ایشان بوده است.

البته لازم به ذکر است که استاد ادیبیان همچون اغلب بزرگمردان دیگر، فردی چند بعدی بوده و علاوه بر فعالیت‌های بسیار ویژه در حوزه گردشگری، اقدامات ارزنده‌ای در برخی حوزه‌ها انجام داده که افراد کمتری از آن‌ اطلاع دارند؛ وی یکی از فعالان حوزه کمک درست و با برنامه به نیازمندان و همچنین از مفسران قرآن کریم است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس