صنایع دستی اولویت نخست مشاغل خانگی در قزوین


صنایع دستی اولویت نخست مشاغل خانگی در قزوین

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در استان قزوین باید صنایع دستی در اولویت نخست باشد چون دامنه آن بسیار گسترده است و ظرفیت‌های خالی فراوانی در استان وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

وحید انتظاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مشاغل خانگی بحث روز دنیاست و امروزه کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدند که باید در راستای حمایت از اقتصاد و افزایش تولیدناخالص داخلی به مشاغل خانگی توجه ویژه‌ای کنند.

وی ادامه داد: مشاغل خانگی مزایای خوبی دارد که باعث شده رویکرد مسئولین به این سمت سوق پیدا کند؛ با توجه به فرهنگی که در جامعه ما وجود دارد مادر نقش اساسی را در تربیت فرزندان دارد که این امر اشتغال بانوان را در خارج از خانه دچار مشکل می‌کند اما مشاغل خانگی این مشکل را حل کرده است.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین تصریح کرد: با رویکرد مشاغل خانگی هم به مسائل فرهنگی و هم به تولید ناخالص داخلی کشور کمک کنیم و علاوه بر آن اشتغالی ایجاد و به اقتصاد خانواده کمک خواهد شد. مزایای دیگر مانند سبز بودن این مشاغل باعث می‌شود ترددها کاهش پیدا کند و هزینه این محصولات به‌دلیل عدم اجاره‌بها موجب می‌شود هزینه‌های سربار یک بنگاه اقتصادی را شاهد نباشیم.

تعریف ۳۰۰ رشته شغل خانگی

وی یادآور شد: از سال ۹۱ به بحث مشاغل خانگی توجه ویژه‌ای شده است و متقاضیان این دسته از مشاغل در ۳۰۰ رشته فعالیت دارند، در راستای حمایت از این طرح دولت تفاهم‌نامه‌ای را با جهاد دانشگاهی تحت عنوان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی منعقد کرده که این طرح در سه بخش «شناسایی مزیت‌های استان»، «آموزش و ارتقا توانمندی‌های افراد» و «اتصال به بازار و ایجاد پیشران‌ها» آغاز شده است.

انتظاری اعلام کرد: در استان قزوین برای طرح مشاغل خانگی ۱۵۰۰ نفر ظرفیت پیش‌بینی شده است که جهاددانشگاهی باید آن‌ها را شناسایی کرده و آموزش دهد و در بخش بعد اتصال به بازار نیز انجام شود. قزوین جزو استان‌های موفق در بحث مشاغل خانگی است و جا دارد که از دستگاه‌های اجرایی شهرستان و جهاددانشگاهی تقدیر کنیم.

وی افزود: قوانین مشاغل خانگی قوانینی است که می‌تواند به ایجاد اشتغال پایدار کمک کنند که از جمله آن به بیمه شدن فرد شاغل در این عرصه اشاره کرد و تأمین اجتماعی موظف است فردی که دارای شغل خانگی است را بیمه کند. دومین قانون مثبت، ایجاد بازارچه‌های محلی است که شهرداری موظف است در راستای اتصال به بازار و فروش محصولات مشاغل خانگی بازارچه‌هایی را راه‌اندازی کند تا صاحبان این مشاغل محصولات خود را به فروش برسانند.

خلأ پیشران‌ها در مشاغل خانگی باید پُر شود

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین تصریح کرد: مشکلی که در بحث مشاغل خانگی داریم و احساس می‌کنیم که باید این خلأ پر شود باید تعداد پیشران‌های خود را در مشاغل خانگی افزایش دهیم، تلاش داریم انجمن صنفی مشاغل خانگی را برای اولین بار در کشور راه‌اندازی کرده و از پتانسیل آن در راستای فروش و تهیه مواداولیه استفاده کنیم.

وی گفت: دنبال این هستیم که در قوانین مشاغل خانگی نقش پشتیبان‌ها را پررنگ ببینیم معتقدیم پشتیبان‌ها می‌توانند کمک بیشتری به مشاغل خانگی داشته باشند.

انتظاری با اشاره به گله برخی صاحبان مشاغل خانگی نسبت به مالیات خاطرنشان کرد: کلیه مشاغل خانگی تا زمانی که مجوز دارند باید در بازه زمانی که اداره مالیاتی مشخص می‌کند اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنند اما معاف از مالیات هستند.

متقاضیان مشاغل خانگی در آموزش‌های عمومی ضعف دارند

وی آموزش و توانمندسازی را مهم دانست و تشریح کرد: صاحبان مشاغل خانگی باید مهارت تخصصی و عمومی داشته باشند، شاید یک متقاضی در عرصه‌ای نیاز به مهارت تخصصی داشته باشد تا قالی ببافد اما اغلب نقطه ضعف در توانمندی‌های عمومی است و فرد برای اینکه یک کسب و کار پایدار ایجاد کند یکسری توانمندی‌ها را نیاز دارد که از جمله آن می‌توان به ایجاد شبکه‌سازی، بازاریابی و خرید مواد اولیه اشاره کرد که ربطی به آموزش‌های تخصصی فرد ندارد، اگر فرد ماهرترین قالیباف باشد نتواند مواداولیه را با قیمت مناسب تهیه کند در هنگام فروش محصول متضرر خواهد شد و مسلماً در بازار دوام نخواهد آورد.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ادامه داد: اولویت بعدی ما ایجاد شبکه است باید بتوانیم شبکه‌سازی کنیم چون زنجیره ایجاد شده می‌تواند به پایداری این مشاغل کمک کند. پس از آن حمایت از پیشران‌ها می‌تواند مهم باشد و اعطای تسهیلات جزو اولویت‌های آخر مشاغل خانگی است چون اگر کسب و کاری خوب مدیریت شود مبلغ وامی که دولت اعطا می‌کند در چند سال از بازار کسب خواهد شد.

وی عنوان کرد: در استان قزوین باید صنایع دستی در اولویت نخست باشد چون دامنه آن بسیار گسترده است و ظرفیت‌های خالی فراوانی در استان وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. فرش دستبافت قزوین قدمتی دیرینه دارد که متأسفانه با توجه به سال‌های گذشته کمرنگ شده است و مقداری از فرش‌های درجه یک کشور فاصله گرفته است که باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم.
ضرورت توجه به رشته‌های فرهنگی و IT در حوزه مشاغل خانگی

انتظاری افزود: اولویت بعدی فعالیت‌های فرهنگی و هنری و مشاغل جدید در حوزه IT است که با توجه به شیوع کرونا می‌تواند به سایر مشاغل کمک کند، البته فراموش نکنیم که قسمت بزرگی از شغل‌های آینده را این‌گونه مشاغل تشکیل خواهد داد.

وی اشاره کرد: اولویت بعدی تولیدات دامی، شیلات و صنایع تبدیلی است که بستر آن در استان قزوین فراهم است. بحث‌های تولیدی در اولویت آخر قرار دارد چون این مشاغل از جمله شغل‌های پرسروصدا و خشن هستند که برای همسایگان صاحبان مشاغل خانگی مزاحمت ایجاد خواهد کرد.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین توضیح داد: اگر به صنایع دستی توجه و پیشران‌های خوبی را در این بخش جذب و تهیه مواد اولیه و فروش محصولات را تسهیل کنیم اغلب مشکلات حل خواهد شد. مشکل بزرگ در مشاغل خانگی تهیه مواد اولیه است اگر مواد اولیه با میزان و حجم بالا تهیه شود با کاهش قیمت تمام شده محصول، حاشیه سود تولیدکننده تأمین خواهد کرد. در فرش، گلیم و گبه ظرفیت خوبی در استان وجود دارد که از طریق انجمن صنفی مشاغل خانگی آن را پیگیری خواهیم کرد. شیرینی و باقلوای قزوین نیز شهرت ملی دارد در صورت مساعدت توان صادرات به کشورهای منطقه وجود دارد.

وی بیان کرد: در حوزه بسته‌بندی نمی‌توانیم توقع بالایی از صاحبان مشاغل خانگی داشته باشیم در این بخش باید از ظرفیت انجمن‌های صنفی و پیشران‌ها استفاده کنیم. اگر امروز مزیت رقابتی نداشته باشیم در بازار نمی‌توانیم رقابت کنیم باید بنگاه اقتصادی از مشاغل خانگی گرفته تا بنگاه‌های بزرگ هزار نفری مزیت رقابتی داشته باشد اگر شغلی مزیت رقابتی نداشته باشد محکوم به فناست.

انتظاری مطرح کرد: به نظر من تنها ضعف افرادی که در عرصه مشاغل خانگی فعال هستند آموزش‌های عمومی است، بازاریابی و معرفی محصول مستلزم تسلط برعلوم و فنون جدید مانند طراحی سایت است که اگر آموزش‌های لازم در این حوزه ارائه شود قطعاً محصولات مشاغل خانگی در فروش مشکل نخواهند داشت.

وی تأکید کرد: دولت با توجه به بضاعت خود کمک‌های خوبی را در طرح ملی و حمایت از مشاغل خانگی داشته است امیدواریم در سال‌های آینده حمایت‌های بیشتری ازاین افراد صورت گیرد تا در نهایت به اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور منجر شود.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اظهار کرد: جهاددانشگاهی در استان قزوین می‌تواند به شناسایی افراد متخصص، ایجاد پیشران‌ها و اتصال بازار کمک کند و امیدواریم خروجی طرح اشتغال‌های پایدار باشد.

وی متذکر شد: آینده بازار متعلق به بازاریابی و فروش شبکه‌های مجازی و اینترنتی و خدمات IT است و کسانی موفق خواهند بود که به دانش روز مسلط باشند و عمده این دانش نزد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است اغلب این افراد نسبت به مشاغل خانگی شناخت نداشته و فرهنگ کارآفرینی ندارد. باید بتوانیم توقع و تب مزدبگیری، مدرک گرایی و استخدام برای فرد دیگر کاهش دهیم تا رویکرد آنان نسبت به کارآفرینی و مشاغل خانگی تغییر کند.

انتظاری اشاره کرد: افراد بسیاری را می‌شناسم از طریق فضای مجازی آموزش موسیقی و هنر می‌دهند؛ ویروس کرونا علی‌رغم همه مشکلات، مزایایی هم دارد که از جمله آن ‌می‌توان به دولت الکترونیک و استفاده از شبکه‌های مجازی برای آموزش اشاره کرد که نتایج آن در بلندمدت هویدا خواهد شد.

تب مدرک‌گرایی بالا گرفته، باید فرهنگ کارآفرینی را ترویج کنیم

وی تصریح کرد: خانم‌ها با توجه به روحیات و توانمندی‌هایی که دارند کارهای با ظرافت و نیازمند تمرکز را بهتر انجام می‌دهند؛ در مشاغل خانگی عمده کارها ظریف و حساس است و خانم‌ها بهتر می‌توانند انجام دهند که در عرصه چرم دست‌دوز، گلیم‌بافی و قالی‌بافی موفق عمل کردند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین بیان کرد: در مشاغل خانگی فرد باید به این نتیجه برسد که از طریق آموزش‌هایی که جهاد دانشگاهی ارائه می‌دهد و توانمندسازی که ایجاد می‌کند می‌تواند یک کسب‌وکار با حقوق مکفی برای خود ایجاد کند. اگر بتوانیم افراد هدف را قانع و توجیه کنیم به خواسته‌های مدنظر خود برسد موفق‌تر در این زمینه عمل خواهیم کرد. یکی از موانع ما این است که فرد احساس می‌کند با این آموزش‌ها و حمایت‌ها نمی‌تواند اشتغال پایدار داشته باشد و آن را استمرار ببخشد؛ باید در این زمینه بیشتر کار کنیم که این امر مستلزم تقویت پیشران‌هاست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا