مرغداران دخالتی در تعیین قیمت ندارند / تعلل دستگاه‌های ذیربط در تامین نهاده‌های دامی


مرغداران دخالتی در تعیین قیمت ندارند / تعلل دستگاه‌های ذیربط در تامین نهاده‌های دامی

اسدالله نژاد گفت: اگر دولت به تعهدات خودش عمل بکند و صددرصد نهاده‌ها را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهد قطعا شرایط پایدار می‌شود و واحد‌های مرغداری هم مرغ را با نرخ مصوب عرضه خواهند کرد.

مرغداران دخالتی در تعیین قیمت ندارند / تعلل دستگاه‌های ذیربط در تامین نهاده‌های دامی

گروه کشت و صنعت بازارنیوز-سیدسهند شریف زاده؛ حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی، پیرامون دلایل افزایش قیمت مرغ گفت: از مدت‌ها قبل هشدار‌های لازم به دستگاه‌هایی که مسئول تامین و توزیع نهاده‌های دامی بودند درباره تامین به موقع نهاده‌های دامی به نرخ مصوب داده شده بود که سیستم توزیع نهاده‌ها نامنظم است و به گونه‌ای است که مرغداران به علت دیر رسیدن نهاده ها، بالا رفتن قیمت‌ها و عدم همخوانی قیمت تمام شده و فروش رغبتی به جوجه ریزی ندارند. اما متاسفانه به هشدار‌ها اهمیتی داده نشد و قیمت مرغ بالا رفت بصورتی که قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ بیش از قیمت تمام شده ستاد تنظیم بازار است.



* مرغداران تعیین کننده قیمت مرغ نیستند

وی ضمن دفاع از عملکرد مرغداران گفت: مرغداران هیچ وقت تعیین کننده قیمت مرغ نبوده و نیستند چه اواخر سال گذشته که حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند و چه الان که قیمت‌ها غیر واقعی افزایش پیدا کرده است. اگر دولت به تعهدات خودش عمل بکند و صددرصد نهاده‌ها را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهد قطعا شرایط پایدار می‌شود و واحد‌های مرغداری هم مرغ را با نرخ مصوب عرضه خواهند کرد پس در شرایط فعلی دولت تعیین کننده است که تصمیم بگیرد تا فشار به مصرف کننده و تولید کننده وارد نشود.



* سامانه بازارگاه اختلال دارد

اسدالله نژاد در پایان افزود: چیزی در حدود ۹.۲ میلیون تن نهاده دامی ذرت و ۴ میلیون تن نهاده دامی سویا نیاز مرغداری کشور است که در ماه‌های اول سال جاری در بخش واردات نه تنها کمبود نداشتیم بلکه افزایش هم داشتیم، اما در شش ماه دوم واردات سویا کمی کاهش پیدا کرد، اما نه به اندازه اثری که در بازار می‌بینیم. باید بپذیریم در بحث توزیع مشکل وجود دارد و برای ورود نهاده به سامانه بازارگاه اختلالاتی وجود دارد که البته دستگاه‌های ذیربط نیز به همین نتیجه رسیده اند و تلاش برای اصلاح آن را شروع کرده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی