محله بهارستان تهران


محله بهارستان تهران که با نام میدان بهارستان معروف است، در ابتدا باغی بزرگ بوده که به محمد حسن‌ خان سردار تعلق داشته است. وی پس از مدتی باغ را به علی خان حاجب الدوله‌ای مقدم مراغه‌ای و وی به میرزا حسین سپهسالار می‌فروشد. حسین سپهسالار باغ را آباد می‌کند و به همین علت این […]

محله بهارستان تهران که با نام میدان بهارستان معروف است، در ابتدا باغی بزرگ بوده که به محمد حسن‌ خان سردار تعلق داشته است. وی پس از مدتی باغ را به علی خان حاجب الدوله‌ای مقدم مراغه‌ای و وی به میرزا حسین سپهسالار می‌فروشد. حسین سپهسالار باغ را آباد می‌کند و به همین علت این مکان به باغ سپهسالار شهرت می‌یابد. زمانی که سپهسالار فوت می‌کند، باغ توسط ناصرالدین شاه مصادره می‌شود و به علت نزدیکی به باغ نگارستان تبدیل به مکانی مهم برای قاجار می‌شود. در دوران مظفرالدین شاه، در سال ۱۲۸۵، مجلس شورای ملی پس از فرمان مشروطیت در ضلع شرقی میدان بنا شد و از آن پس نام آن به میدان مجلس تغییر پیدا کرد. در سال ۱۳۰۴ مجسمه رضا شاه که بر روی چهار ستون به سبک تخت جمشید سوار بود، در مرکز میدان بهارستان نصب شد و به همین علت نام آن به شاه آباد تغییر یافت.

محله بهارستان تهران

به جرات می‌توان گفت که میدان بهارستان جزو مهم‌ترین میدان‌های تهران به شمار می‌رود؛ چرا که شاهد رویداد‌های بزرگ تاریخی بوده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
در سال ۱۳۰۳ مدیر مجله قرن بیستم، میرزاده عشقی، در میدان بهارستان ترور شد.
اولین مجلس قانون گذاری در محله بهارستان و دور میدان بهارستان احداث شده است.
اعتراضاتی که در مخالفت با محمدعلی شاه قاجار صورت گرفته عموما در این میدان رخ داده است.
راهپیمایی و درگیری موافقان و مخالفان دکتر مصدق
به توپ بسته شدن مجلس به دستور لیاخوف روسی با همکاری قزاقان
مجلس شورای ملی در بهارستان

محله بهارستان تهران

جشن پنجاهمین سالگرد مشروطیت در این میدان برگزار شده است.
شهدای غواص دفاع مقدس در میدان بهارستان تشیع شدند.
به مدت هفت شبانه روز عروسی ناصرالدین شاه در این میدان برگزار شد.

محله بهارستان تهران

نحوه دسترسی به محله بهارستان

دو خیابان جمهوری و مصطفی خمینی اصلی‌ترین خیابان‌های محله‌ی بهارستان هستند که هر دو به میدان بهارستان راه دارند. خیابان جمهوری از میدان جمهوری در شمال اتوبان نواب آغاز می‌شود و در انتها به میدان بهارستان می‌رسد و خیابان مصطفی خمینی از این میدان آغاز و تا مولوی ادامه می‌یابد. شما با رسیدن به میدان بهارستان می‌توانید به تمام محله دسترسی پیدا کنید.

محله بهارستان تهران

دسترسی با مترو: ایستگاه بهارستان که در خط ۲ مترو تهران (صادقیه به فرهنگسرا) قرار دارد، کمی بالاتر از میدان در نبش خیابان ابن سینا واقع شده است و شما با چند دقیقه پیاده روی به میدان بهارستان خواهید رسید.متروی بهارستان جزو قدیمی ترین ایستگاه ها است
دسترسی با اتوبوس: برای رسیدن به میدان بهارستان با استفاده از اتوبوس کافی است خود را به ابتدای خیابان جمهوری برسانید؛ اینجا ایستگاه اول اتوبوس‌های بهارستان است که خیابان جمهوری را مستقیم تا انتها می‌روند تا به میدان برسند. همچنین این اتوبوس‌ها دارای خط ویژه هستند که این امر موجب می‌شود شما با کمترین ترافیک ممکن و در کوتاه‌ترین زمان به میدان برسید.
دسترسی با تاکسی: در میدان جمهوری، پل چوبی و همچنین میدان شهدا برای میدان بهارستان تاکسی وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید به این میدان دسترسی یابید.
دسترسی با خودروی شخصی: اگر ساکن غرب و جنوب غربی تهران باشید بهترین کار برای شما آن است که خود را به خیابان جمهوری برسانید و سپس آن را به سمت شرق ادامه دهید تا به میدان بهارستان برسید. ساکنین نواحی مرکزی مانند انقلاب، امیر آباد، کریمخان و … می‌توانند به خیابان انقلاب و سپس پل چوبی بروند تا به خیابان ابن سینا برسند و سپس این خیابان را به سمت جنوب بروند تا به میدان دسترسی یابند. اگر ساکن جنوب تهران هستید، باید از خیابان هفده شهریور استفاده کنید تا به میدان شهدا برسید. در ضلع غربی این میدان خیابان مجاهدین اسلام قرار دارد که در پایان به خیابان ابن سینا می‌رسد و شما به راحتی می‌توانید به میدان بهارستان دسترسی پیدا کنید. ساکنین شرق نیز با رساندن خود به میدان شهدا می‌توانند مانند بالا عمل کنن تا به میدان بهارستان برسند.

محله بهارستان تهران

جاهای دیدنی محله بهارستان تهران

چنان که در ابتدا گفتیم محله‌ی بهارستان جزو قدیمی‌ترین محله‌های تهران است و دارای چندین جاذبه‌ی گردشگری است که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌‌پردازیم.
مسجد و مدرسه سپهسالار: این مجموعه که در کنار ساختمان پیشین مجلس شورای ملی قرار دارد، جزو جاذبه‌های محله‌ی بهارستان است. مسجد و مدرسه‌‌ی سپهسالار اولین و بزرگترین مجموعه در تهران هستند که معماری آن‌ها ترکیبی از طراحی‌های اصیل ایرانی و ترکی است. در ایام نوروز درب‌های این مجموعه بر روی علاقه‌مندان باز می‌شود و شما می‌توانید از آن دیدن کنید.
آدرس: تهران، ضلع جنوب شرقی میدان بهارستان، مجاور ساختمان پیشین مجلس شورای ملی
باغ نگارستان: باغ و موزه‌ی نگارستان مجموعه‌ای بی‌نظیر مناسب برای تمام سلیقه‌هاست. این مجموعه دارای چندین گالری هنری، موزه و تالار، باغ و کافی‌شاپ است که می‌تواند برای هر کسی جالب باشد. موزه‌ی مکتب کمال‌الملک احتمالا جذاب‌ترین بخش مجموعه برای هنر دوستان است. در این بخش ۱۳۰ نقاشی از هنرمند و نقاش قاجاری و همچنین شاگردان وی قرار دارد که هر کسی را مجذوب خود می‌کند. همچنین چندین تالار دیگر مانند منیر فرمانفرمائیان، جهانگیر ارجمند، اسفرجانی و مجموعه ملک الشعرای بهار در این باغ قرار دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. در محوطه باغ یک نمونه‌ی کوچک از حافظیه بنا شده است و همه در آن عکس می‌گیرند، حافظ می‌خوانند و فال می‌گیرند. لذت قدم زدن در باغ قاجار نیز از دیگر علل محبوب بودن این باغ موزه است. باغ نگارستان در تمام ایام هفته از ساعت ۹ الی ۲۲ آماده‌ی پذیرایی از مهمانان خود است؛ البته مجموعه‌ی موزه‌ها تا ساعت ۱۸ فعالیت دارند و در روزهای دوشنبه نیز تعطیل هستند. هزینه‌ی ورود به باغ نگارستان ۳ هزار تومان و ورودی مجموعه‌ی موزه‌ها ۵ هزار تومان است.
آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

محله بهارستان تهران

نمونه ی کوچکی از حافظیه در باغ موزه ی نگارستان

عمارت مسعودیه: از ایستگاه ملت واقع در خط ۲ قطار شهری تا عمارت مسعودیه راه زیادی نیست و شما می‌توانید با کمی پیاده روی به آن برسید. این عمارت که توسط مسعود میرزا و در دوره‌ی قاجار ساخته شده است، ترکیبی از معماری ایرانی و فرنگی است. در حال حاضر بنای این مجموعه در حال مرمت است و تنها امکان بازدید از محوطه‌ی باغ وجود دارد که بسیار دلنشین و سرسبز است. این مجموعه همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح الی ۱۶ فعال است.
آدرس: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به میدان بهارستان، خیابان ملت، خیابان اکباتان

محله بهارستان تهران
سینما حافظ: سینما حافظ در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده است و پس از بازسازی در سال ۱۳۸۵ دارای دو سالن مجزا با ظرفیت‌های ۳۳۰ و ۱۰۹ گشته است. همچنین هر دو سالن دارای سن برای اجرای نمایش و جنگ نیز هستند. این سینما در چند قدمی مترو‌ی سعدی واقع در خط ۱ (تجریش به کهریزک) قرار دارد و از جاذبه‌های محله‌ی بهارستان به شمار می‌رود.
آدرس: خیابان جمهوری، بعد از خیابان سعدی، نرسیده به میدان بهارستان

محله بهارستان تهران
بازار بزرگ بهارستان: پاساژ بهارستان هم به علت تنوع بسیار بالا که می‌تواند تمام سلیقه و سنین را پوشش دهد و هم به خاطر قیمت‌های باورنکردنی‌اش بسیار مورد توجه خانواده‌های تهرانی قرار دارد. هر طبقه از این مجتمع به چندین کالای خاص (کیف و کفش، پوشاک بچگانه و …) اختصاص یافته است و به همین دلیل امکان ندارد دست خالی از خارج شوید. همچنین چندین تولیدی در طبقات بالاتر ساکن هستند که برای خرید عمده مناسب اند.
آدرس: تهران، ضلع جنوبی میدان بهارستان
رستوران شریفی: رستوران شریفی جزو پرطرفدارترین رستوران‌های محله‌ی بهارستان است که با انواع غذاهای ایرانی و نوشیدنی‌های سنتی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. رستوران از کیفیت خوبی نسبت به قیمتش برخوردار است و علاوه بر مردم ره‌گذر پاتوق کاسبین محله نیز می‌باشد.
آدرس: تهران، بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، نرسیده به خیابان علامه شریف رازی

محله بهارستان تهران

محله بهارستان تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان