شادابی تهرانی‌ها را رقص رنگ‌ها


شادابی تهرانی‌ها را رقص رنگ‌ها

تهران- ایرنا- برگِ‌ موهایی که از بلندای دیوار به این کوچه‌ی پایتخت سَرک می‌کشد، نشان از فصل خزان در دوره کرونا دارد اما رقص رنگ‌ها بر در و دیوارش، شادابی و نشاط را یادآوری می‌کند.

برای اولین‌بار در کوچه‌ای قدم می‌گذارم که نه تنها در و دیوارش، بلکه کف آن هم با کوچه‌های دیگر متفاوت است؛ کمی آن سوتر پدری همراه کودکانش مشغول رنگ آمیزی جلو در منزلشان هستند و در گوشه دیگر تعدادی از دانش‌آموزان با رنگ‌ها ایده‌پردازی می‌کنند؛ انگار همه ساکنان این کوچه دوست دارند تا شادابی و زندگی را در این روزهای کرونایی نقاشی کنند.

اینجا کوچه «شهید خسرو قدیانی» است که به تازگی به همت شهرداری منطقه ۹ و ساکنانش، جلوه‌ای زیبا و منحصر به فرد یافته است همان کوچه به نسبت طولانی که بین دو خیابان دستغیب و نوری نیارکی قرار دارد.

یکی از دانش‌آموزانش که لبخند بر چهره دارد، می‌گوید: در گذشته فقط رنگ‌آمیزی و نقاشی را روی کاغذ انجام می‌دادیم اما این ایده شهرداری منطقه ۹ موجب شد که رنگ آمیزی در و دیوار را هم تجربه کنیم؛ حس خوبی دارم چون در این روزها تفریح چندانی نداریم و همین رنگ‌آمیزی برای من و هم‌سالانم جذابیت داشت.

مرد میانسالی هم قدم‌زنان در حال نزدیک شدن است، کلاه پشمی به سر دارد و انگار عجله‌ای هم در کارش نیست؛ به فاصله چند متری که می‌رسد از او درباره همین رقص رنگ‌ها در کوچه «شهید قدیانی» می‌پرسم و در پاسخ می‌گوید: این کوچه نسبت به گذشته دچار تغییر اساسی شده است؛ این فضا نه تنها انسان را به شور و شوق می‌آورد، بلکه در رفتار اجتماعی جوانان نیز تاثیرگذار است.

وی که خود را «آقایی» معرفی می‌کند، اینگونه ادامه می‌دهد که «سکونت بیش از ۲۰ ساله در این محله دارم و از آنجا که بازنشسته هستم، معمولا بیشتر وقتم را در این محله می‌گذرانم؛ زمانی که این کار توسط شهرداری اجرایی شد، مردم محل از این ابتکار استقبال کردند و بسیاری از اهالی محل به ویژه جوانان در اجرای آن مشارکت کردند».

وی خاطر نشان می‌کند که این محله اکنون بر سر زبان‌ها افتاده است و کاش این کار در تمامی محله‌های تهران و سایر شهرها اجرا شود.

شادابی تهرانی‌ها را رقص رنگ‌ها

یکی دیگر از اهالی این محله نیز به خبرنگار ایرنا می‌گوید: انتشار تصاویر محله در فضای مجازی با استقبال خوب کاربران مواجه شد و اجرای این طرح در دوره‌ای که ساکنانش به دلیل شیوع کرونا بیشتر از هر زمان دیگری در خانه و محله خود به سر می‌برند، بسیار ارزشمند بوده است.

وی که خود را دانشجو معرفی می‌کند، در مورد طرح‌های مختلف شهرداری می‌گوید: طی سال‌های گذشته طرح های زیادی با هزینه‌های هنگفت در شهر تهران انجام شده که شاید به دل مردم نچسبیده اما این کار با کمترین هزینه انجام شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

شهردار منطقه ۹ تهران نیز در خصوص این طرح اینچنین بیان می‌کند که «اجرای آن از کوچه شهید قدیانی کلید خورد و کوچه کناری آن با عنوان «وحدت» هم در مرحله بعدی رنگی می‌شود».

سیدمصطفی موسوی‌لاری می‌گوید: کوچه «شهید قدیانی» یکی از کوچه‌های محله دستغیب است که بافت قدیمی‌تری دارد و در بازدیدهای میدانی برای بهسازی و اجرای پروژه رنگی انتخاب شد.

به گفته وی رنگ‌های به کار رفته در این کوچه بعد از توزیع پرسش‌نامه‌ در محله و نظرخواهی از مردم، انتخاب شد و نقطه قوت طرح رنگ‌آمیزی کف کوچه بود.

شهردار منطقه ۹ ادامه می‌دهد: برای اجرای این پروژه کار مفصلی به لحاظ مطالعاتی انجام شد؛ در گام اول دیوارها بهسازی شد و سپس شهرداری آنها را رنگ کرد و طرح مشاور را در جداره‌ها پیاده کرد، در کف چون دسترسی راحت‌تر بود، بعد از بهسازی کف و آسفالت جدید انجام شد اما کف با مشارکت مردم و مخصوصا کودکان و مادران به اجرا درآمد.

به گفته وی برای کوچه‌هایی که پروژه رنگ‌آمیزی اجرا می‌شود، مبلمان خاصی هم طراحی شده که به زودی به کار اضافه می‌شود.

شهردار منطقه ۹ به تاثیر رنگ در روحیه مردم اشاره کرده و بیان می‌کند: امروزه تا حدودی استفاده از رنگ‌های شاد از زندگی مردم دور شده و این در حالی است که محیط زندگی و لباس‌های مردم قدیم ایران عمدتا رنگی بود.

وی تصریح کرد: استفاده از رنگ در معابر شهری قبلا هم در ایران و سایر کشورها بارها انجام شده اما اصلی‌ترین مشکل اجرای آن در بافت‌های قدیمی، نمای نامناسب برخی از ساختمانهاست.

شادابی تهرانی‌ها را رقص رنگ‌ها

به گزارش ایرنا کوچه‌رنگی پروژه‌ای است که در غالب پروژه محله رنگی یا دوستی در شهرداری منطقه ۹ تهران اجرا شده و طبق برنامه قرار است کوچه‌های دیگری در این منطقه نیز رنگ‌آمیزی شود.

در این پروژه که با هدف دوستی در محلات پرخطر دنبال می‌شود، ابتدا دیوارهای سیمانی کهنه تعمیر و سپس به رنگی در می‌آید که اهالی محل آن را انتخاب کرده‌اند و پس از آن کودکان و نوجوانان محل می‌توانند کف کوچه را هم بر اساس طرح‌هایی که انتخاب شده رنگ‌آمیزی کند.

نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق مختلف شهر تهران همیشه محل بحث و مناقشه بوده و این امر با توجه به شرایط اقتصادی شهروندان و نهادهایی مانند شهرداری همواره با دشواری‌ها و محدودیت‌هایی روبرو بوده است.

بافت‌هایی با محله‌ها و کوچه‌های قدیمی که کهنگی و غم از مشخصات بارز آنهاست؛ طرح رنگی کردن بعضی از این محله‌ها که از هرندی در منطقه ۱۲ آغاز شد و اکنون به کوچه‌هایی در مناطق ۸ و ۹ رسیده است.

اجرای این طرح می‌تواند نشاط و شادابی را جایگزین غم‌زدگی و کهنگی کند و به نوعی روی رفتار ساکنان این محله‌ها تاثیر بگذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس