دانشمندان دینی و زمامداران در فاسد یا صالح شدن مردم اثرگذار هستند


دانشمندان دینی و زمامداران در فاسد یا صالح شدن مردم اثرگذار هستند

آیت‌الله شبستری گفت: دانشمندان دینی و زمامداران دو عامل مهم در نظام‌های اجتماعی هستند که فاسد یا صالح بودن آنها در فاسد یا صالح شدن مردم بسیار اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محسن شبستری» پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه در توصیه اخلاقی که به صورت مجازی برای طلاب حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، گفت: پیامبر(ص) فرمودند دو گروه فقها و امراء اگر فاسد شوند امت هم فاسد می‌شوند.

وی افزود: اکثر مردم در مسائل سیاسی و اجتماعی تابع دو گروه دانشمندان دینی و زمامداران هستند و نظر آنها بین مردم مقبولیت دارند اگر این دو گروه فاسد باشند مردم فاسد و اگر صالح باشند مردم هم به تبع صالح خواهند شد.

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه دانشمندان دینی و زمامداران دو عامل مهم در نظام‌های اجتماعی هستند، عنوان کرد: هیچ قانون حکیمانه‌ای بدون علم تقنین نمی‌شود و هیچ قانونی بدون قدرت قابل اجراء نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با استناد به حدیثی از امیرمومنان امام علی(ع) اظهار کرد: لغزش دانشمندان و علما همچون شکستن کشتی است وقتی کشتی بشکند خود و کشتی‌نشینان را غرق می‌کند.

وی با اشاره به فرمایشی دیگر از امیرمومنان امام علی(ع) ابراز کرد: به درستی که در قیامت اهل آتش از بوی عالم تارک عمل صالح عذاب می‌کشند، در دنیا علمایی که به علم خود عمل نمی‌کنند سبب گمراهی مردم می‌شوند.

آیت‌الله شبستری وقتی یک عالم مردم را به آخرت دعوت کند و خود اهل آن نباشد مردم نسبت به دین بدبین می‌شوند، خاطرنشان کرد: اثر تخریبی دانشمندان فاسد و فاجر بیشتر از گناه مردم عادی است، کسانی در سلک روحانیت هستند باید انسان‌های صالح و سالمی باشند که مردم هم به پیروی از آنها صالح شوند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد