غلامحسین منیرزاد پیشکسوت تئاتر گیلان صحنه زندگی را ترک کرد


غلامحسین منیرزاد پیشکسوت تئاتر گیلان صحنه زندگی را ترک کرد

رشت-ایرنا- استاد غلامحسین منیر زاد هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر گیلان پس از یک دوره بیماری سخت دوم آذر چشم از جهان فروبست.

غلامحسین منیرزاد سال ۱۳۱۷ در شهر رشت چشم به جهان گشود. وی پس از اتمام دوره تحصیلات مقدماتی برای ادامه مدارج علمی به کشور آلمان رفت و در دانشگاه ماکسی میلیان مونیخ به تحصیل در رشته مکانیک عمومی پرداخت .
از سال ۱۳۴۲ به ایالات متحده امریکا مهاجرت کرد تا دوره تکمیلی کارشناسی خود را بگذراند . وی در سال ۱۳۴۵ به کشور بازگشت و در نیروی دریایی بندرانزلی مشغول به کار و در سال ۱۳۷۳ بازنشسته شد.

این نمایشنامه نویس ارزنده که نویسندگی را از سن ۸ سالگی آغاز کرده ، گویندگی در رادیو گیلان و نویسندگی تعداد زیادی نمایشنامه رادیویی را در برنامه ارتش به عهده گرفت و آثار بسیاری از وی منتشر و به نمایش در آمده است . نمایشنامه ‘ گوهر آفرینش ‘ وی سال ۱۳۶۸ مقام نخست نمایشنامه نویسی کشور را به خود اختصاص داد و در جشنواره بین المللی فجر حائز رتبه برتر شد.
رمان ‘ داس جنگ ‘، اسیر ، پس از واقعه ، سواران سرنوشت ، عصیانگر ، قفس ، زنجیرها، مرگ ارزانی برخی از کارهای این هنرمند گیلانی است .
تاکنون ۲۵ نمایشنامه از استاد منیرزاد در سطح استان و کشور به اجرا در آمده و نمایشنامه پس از واقعه این نمایشنامه نویس توسط ‘فریده توکلی’ همسر هنرمند وی کارگردانی شده است .
مجموعه های تلویزیونی عکس رخ یار ، سلام دکتر ، و "این باز آمده گوید راز " از فیلمنامه های این نویسنده است که به صورت فیلم در تلویزیون به نمایش در آمده است .
بسیاری از نمایشنامه های وی توسط فریده توکلی همسرش کارگردانی و اجرا شد .

مراسم خاکسپاری این هنرمند فردا در انزلی انجام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس