امام حسن عسکری (ع)؛ معیار فقیه و عالم آخرالزمانی را چگونه معرفی می‌کنند؟


امام حسن عسکری (ع)؛ معیار فقیه و عالم آخرالزمانی را چگونه معرفی می‌کنند؟

امام یازدهم شیعیان با گسترش شبکه وکالت و تربیت فق‌ها بیشترین خدمت را در آماده سازی مردم برای ایجاد زمینه غیبت و ظهور منجی کردند.

امام حسن عسکری (ع)؛ معیار فقیه و عالم آخرالزمانی را چگونه معرفی می‌کنند؟

حجت الاسلام و المسلمین معین شرافتی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران امام حسن عسکری (ع) اظهار داشت: امام یازدهم شیعیان تقریبا تمامی عمر شریفشان را در سامرا گذراند، شهری نظامی و تحت تدابیر شدید امنیتی آن هم در پرخفقان‌ترین دوران خلافت بنی عباس؛ اما این مشکلات به هیچ عنوان نتوانست جلوی فعالیت‌های گسترده امام حسن عسکری (ع) را بگیرد و یا خللی حتی در انجام وظایف امامت ایشان وارد سازد.

بیشتر بخوانید

خلاصه‌ای از زندگی امام حسن عسکری(ع) و مروری بر فعالیت‌های ایشان

وی افزود: امام حسن عسکری (ع) به مانند دیگر ائمه وظیفه هدایت گری و مبارزه با فرقه‌ها و تفکرات انحرافی، دستگیری از شیعیان و مستمندان، حفظ ارتباط با پیروان در نقاط مختلف جهان اسلام با استفاده از نمایندگان را به نحو احسن انجام دادند و همچنین در مدت بسیار کوتاه امامتشان که تنها ۵ سال و چند ماه بود مهمترین وظیفه دوران امامت تمامی ائمه را بر عهده داشتند و آن را به نیکی انجام دادند.

امام حسن عسکری (ع)؛ معیار فقیه و عالم آخرالزمانی را چگونه معرفی می‌کنند؟
این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی به دقت نگاه کنیم می‌بینیم که تنها چند ماه پس از امامت امام حسن عسکری (ع) ایشان صاحب فرزندی شدند. فرزندی که پیامبر اکرم (ص) و تمامی ائمه به ذکر مشخصات ظاهری، کارکرد‌ها و وظایف ایشان پرداخته بودند. امامی که طبق تعالیم مسلمانان آخرین جانشین خاتم پیامبران و درهم شکننده بنیان‌های ظلم و جور در عالم است.

امام حسن عسکری (ع)؛ معیار فقیه و عالم آخرالزمانی را چگونه معرفی می‌کنند؟
حجت الاسلام شرافتی گفت:موضوع مهدویت چیزی نبود که از نگاه جباران و ستمکاران پنهان مانده باشد حتی آنان به دنبال جلوگیری از تولد چنین فرزندی بودند و نگهبانانی برای با خبر شدن از تولد چنین فرزندی گماشته بودند در نهایت به قدرت الهی و در نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری؛ ادامه دهنده و اتمام کننده راه تمام انبیاء متولد شد و البته رساندن خبر این تولد و جلب اطمینان شیعیان از وجود ایشان به عنوان آخرین و دوازدهمین امام از وظایف امام حسن عسکری (ع) بود.

امام حسن عسکری (ع)؛ معیار فقیه و عالم آخرالزمانی را چگونه معرفی می‌کنند؟

وی درباره نقش امام حسن عسکری (ع) در معرفی و حفظ جان موعود آخرالزمان گفت: امام حسن عسکری (ع) در دیدار‌های خویش با مردم این بشارت بزرگ را به ملاقات کنندگان می‌داد و آن‌ها را از تولد مهدی امت‌ها با خبر می‌ساخت حتی به گروه‌های خاصی از شیعیان ایشان را نشان دادند و از آنان برای امام موعود بیعت می‌گرفتند و در عین حال هم می‌بایست جان این فرزند آسمانی نیز حفظ شود و از جهت دیگر آماده سازی جامعه شیعی برای غیبت نیز از اهمیت بسیاری بر خوردار بود.

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: اهمیت مهدویت را اگر در نظر بگیریم می‌بینیم که تمام انبیاء الهی مقدمه‌ای برای ظهور ایشان بودند و مهدی موعود را تکمیل کننده راه خود بر می‌شمرده اند تا جایی که جهانی شدن تعالیم پیامبر خاتم (ص) و دیگر انبیاء در آخرالزمان و همچنین برچیده شدن پرچم ظلم و جور در عالم را تنها به دستان مبارک ایشان میسر می‌دانند.

امام حسن عسکری (ع)؛ معیار فقیه و عالم آخرالزمانی را چگونه معرفی می‌کنند؟

حجت الاسلام شرافتی ادامه داد: دیگر ائمه یازده گانه نیز مقدمه‌ای برای ظهور، قیام و حکومت مهدوی شمرده می‌شوند با دقت در این مطلب می‌توانیم به اهمیت آخرین حلقه اتصال پی ببریم لذا امام حسن عسکری (ع) که یازدهمین امام و به عنوان پدر بزرگوار حضرت مهدی (عج) کسی است که باید دعوت کننده نهایی به آخرین امام و منجی عالم بشریت باشد.

وی توضیح داد: شیعیان تا دوران امام یازدهم با امام حاضر اداره می‌شدند آن هم به مدت ۲۵۰ سال؛ به هر حال آماده سازی برای این نحوه مدیریت از زمان امام صادق (ع) آغاز شد آن هم با تشکیل شبکه وکلا. نایبان و وکیل‌هایی که ائمه در شهر‌ها و نقاطی خاص می‌گذاشتند و آن‌ها را به عنوان محل رجوع مردم معرفی می‌کردند.

امام حسن عسکری (ع)؛ معیار فقیه و عالم آخرالزمانی را چگونه معرفی می‌کنند؟

این سخنران مذهبی ادامه داد: گسترده‌ترین دوران شبکه وکالت و تکمیل آن در زمان حیات امام حسن عسکری (ع) که در حبس به سر می‌برد؛ شکل گرفت به عنوان مثال عثمان بن سعید عمری که از نزدیکترین افراد به امام به‌حسا ب می‌آمد و بعد‌ها نیز افتخار اولین نایب خاص امام عصر (عج) نائل شد، تحت پوشش یک روغن فروش به منزل امام هرچند وقت یکبار شرفیاب می‌شد و سوالات و نامه‌ها را تقدیم و پاسخ‌ها را دریافت می‌کرد.

حجت الاسلام شرافتی در ادامه به داستان عجیبی اشاره کرد و گفت: در ماجرایی شگفت داود بن اسود که مأمور هیزم کشی به منزل امام بود نقل کرده؛ روزی امام از من خواست یک قطعه چوب بلند و قطوری را به منزل عثمان به سعید ببرم در بین راه چوب شکست و من دیدم بین آن پر از نامه‌ها و اوراقی نوشته شده است؛ توجه به این ماجرا‌ها ما را از شدت تدابیر امنیتی خلفای عباسی و هم میزان اهتمام امام (ع) آگاه می‌سازد.

بیشتر بخوانید

گستره و وضعیت تشیّع در زمان امام حسن عسکری (ع) چگونه بود؟

وی در مورد تعداد وکلای امام حسن عسکری (ع) گفت: مورخین تعداد وکیلان و نایبان امام حسن عسکری (ع) را تا صد نفر ثبت کرده اند که در میان آنان چهره‌ها و شخصیت‌های وارسته‌ای مانند: احمد بن اسحاق قمی، داود بن قاسم جعفری، عبدالله بن جعفر حمیری، علی بن جعفر و محمد بن حسن صفار به چشم می‌خورد.

امام حسن عسکری (ع)؛ معیار فقیه و عالم آخرالزمانی را چگونه معرفی می‌کنند؟

این کارشناس مذهبی افزود: امام یازدهم شیعیان از این شبکه صد نفره که هر کدام با پوششی خاص با امام ارتباط داشتند برای بیان موجودیت امام دوازدهم و معرفی ایشان استفاده کردند و با ارتقای جایگاه نیابت و وکالت این آمادگی را به نحو تام و تمام ایجاد کردند که شیعیان می‌توانند با نایبانی خاص ارتباط خود را با امام دوران برقرار کنند.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) علاوه بر نواب خاص مردم را به سوی عالمان معتمد دعوت کرده و فرمودند: «اما کسی که دارای مقام فقاهت است: ۱- خود نگهدار. ۲- نگهبان دین. ۳- مخالف با هوای نفس. ۴- فرمانبردار مولا و خداوند متعال است (با این ویژگی ها) بر عامه مردم است که از او پیروی نمایند، البته تمام فق‌های شیعه چنین نیستند، بعضی از آن‌ها چنین اند».

حجت الاسلام شرافتی در پایان گفت: این سفارش نورانی سبب آن شد که امام دوازدهم حتی بعد از اتمام نیابت نایب چهارم دیگر نایبی خاص برای مردم معرفی ننماید و همگان را به همین نواب عام ارجاع دهد. افرادی که تا کنون با گذشت بیش از هزارسال از غیبت کبری، حافظان دین و برطرف کننده حوائج معرفتی مردم بوده اند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج