غسال فوت‌شدگان کرونایی : شریک مرگ عزیزانتان نشوید


غسال فوت‌شدگان کرونایی : شریک مرگ عزیزانتان نشوید

ساری - ایرنا - رییس اداره تبلیغات شهرستان آمل و از روحانیان گروه جهادی تدفین فوت شدگان کرونایی گفت : نباید در برابر ویروس کرونا کوچک‌ترین اتکایی به غرور کرد زیرا ممکن است ما را در مرگ عزیزانمان شریک کند.

به گزارش ایرنا ، این روزها ویروس کرونا بار دیگر به روزهای اوج خود بازگشته است . آمار کشته شدن روزانه نزدیک به ۵۰۰ نفر در کشور رسیده است. همچنین افرادی که بر اثر ابتلا به این ویروس باید سال ها عوارض آن را تحمل کنند گویا به اخباری عادی تبدیل شده است.

ویروس کرونا بر اثر عادی انگاری شرایط از سوی مردم همچنان جولان می دهد ، فاجعه ای که گویا برای غسل دهندگان و کفن پوشان آرامستان ها بیشتر از همه لمس می شود و همچنین کادر درمانی که این روزها خسته تر از همیشه در صف نخست مبارزه با ویروس کرونا ایستاده‌اند.
خبرنگار ایرنا برای نشان دادن عمق فاجعه ای که کرونا در حال رقم زدن است ، با یکی از روحانیانی که آیین غسل و کفن پوشیدن و همچنین تدفین جانباختگان کرونایی را انجام می دهد ، انجام داده است. این روحانی که در شهر آمل زندگی می کند ، اظهار داشت: من به همراه دیگر طلبه ها از فروردین امسال شروع به غسل و تدفین جنازه های کرونایی کردیم. در ابتدا با صحنه هایی مواجه می شدیم که برای ما دردناک بود ، زیرا زمانی که یک نفر بر اثر مرگ طبیعی می میرد، معمولاً قابل تحمل است و مسئله راحت تر هضم می شود ، اما وقتی روزانه شاهد مرگ پیر و جوان بر اثر یک بیماری آن هم با هر شرایط جسمی که حتی تعریف آن نیز ناخوشایند است، رو به رو می شوی، برای هر انسانی سخت می شود.

حجت الاسلام اسماعیل رمضانی گفت : امروز من در لباس یک غسال با مردم حرف می زنم و نه یک مسئول . متاسفانه بر خلاف همه هشدارها و تذکرات کادر درمانی شاهد عادی انگاری گسترده در برابر کرونا هستیم. البته طولانی شدن شیوع ویروس کرونا و همچنین خستگی مردم نیز در این عادی‌انگاری ‌اثرگذار بوده است. برای من و دیگر همکارانم که هر روز با و یا هر چند با جنازه بیماران کرونایی از نزدیک در تماس هستیم عادی انگاری مردم رنج‌آورتر نیز می شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل افزود : با وجود این که در ماه های نخست مردم هوشیارتر و محتاط‌تر رفتار می کردند، اما اکنون شاهد برگزاری مراسم عروسی، عزاداری ، مسافرت ، مهمانی و همچنین دورهمی های دوستانه و خانوادگی هستیم که اغلب فوت شدگان نیز در همین دورهمی ها مبتلا شدند.

این روحانی افزود : هر بار در شبکه های مجازی می بینیم که در جایی مراسم عروسی یا دورهمی و حتی عزاداری برپاست ، تمام وجودم می لرزد که فردا یا یک هفته بعد باید چه کسی را غسل بدهم یا کفن کنم. نه اینکه از این مساله می ترسم زیرا این مراسم را وظیفه شرعی می دانم ، اما از انسانی می ترسم که سال ها برای تعلیم و رشد یافتنش زحمت و عشق و محبت هزینه شده است و فقط با یک خطا باید به دل خاک سپرده شود.

رمضانی گفت : فکر می کنم هنوز چهره واقعی کرونا برای مردم عینی نشده برای همین همواره به مسئولان در جلسات مختلف گفتم تا به جای جریمه نقدی و قضایی متخلفان کرونایی، آنها را به بیمارستان ها و یا غسالخانه ها آورده تا از نزدیک با یک بیمار کرونایی رو به رو شوند.

وی افزود : هیچوقت خواهان ترس هیچ مومنی نیستم ، اما در مورد ویروس کرونا باید مردم را ترساند زیرا کوچک ترین اشتباه و غفلت بازی با جان است.

جنازه‌هایی که سخت کفن می شوند

این روحانی همچنین به تجربه خود در برخورد با جنازه های کرونایی اشاره کرد و گفت: در این مدت من و دیگر طلبه ها شرایط سختی را تحمل کردیم زیرا صحنه های دلخراشی در غسل و کفن جنازه های کرونایی تجربه کردیم که برایمان دردناک است.

اسماعیلی ادامه داد: برخی جنازه ها آنقدر شرایط سخت و دلخراشی داشتند که هنوز تصویرشان برای ما آزار دهنده است. در مراحل غسل با خروج چرک و خونابه از بدن جنازه های کرونایی رو به رو می شدیم که کار غسل و کفن را دشوار می کند.

وی گفت : بارها و بارها باید یک جنازه را چندین بار غسل می دهیم زیرا هر بار به دلیل خروج عفونت های درونی باید مراحل غسل را از ابتدا آغاز کنیم . حتی تصور کردن این شرایط نیز برای هر کسی سخت است چه برسد به این که باید هر روز این کار را تکرار کند.

در برابر کرونا مغرور نشوید

رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل گفت : آنچه امروز می بینیم نوعی غرور کاذب در برابر ویروس کرونا است و برخی تصور می کنند در برابر این ویروس مصون هستند ، اما ما افرادی را کفن و خاک کردیم که در نگاه نخست آدم تصور می کرد که هیچگاه این افراد حتی بیمار نمی شوند چه برسد که یک ویروس آنها را از پای در بیاورد.

رمضانی غرور و بزرگ بینی را مهم ترین دلیل عادی شدن رفتار جامعه در برابر کرونا عنوان کرد و افزود : ترس از کرونا به معنای شکست یا شرمساری نیست بلکه به معنای هوشمندی و صلابت فکری و عقلی است.
وی کسانی را که پروتکل های کرونایی را رعایت نمی کنند متجاوز به حقوق دیگران توصیف کرد و گفت : این افراد نه تنها حق الناس به گردن دارند ، بلکه زندگی و جان دیگران را در معرض خطر می اندازند.

خانواده های خود را عزادار نکنید

این روحانی گفت : من در این چند ماه جنازه های زیادی را غسل کردم و تحویل دادم که به دلیل عدم رعایت نکردن نکات بهداشتی خانواده خود را سیاه پوش و عزادار کردند . افرادی که با رعایت چند نکته بهداشتی یا دست کشیدن از تمایلاتشان می توانستند اکنون در کانون گرم خانواده باشند.

رمضانی همچنین برخی از متوفیان کرونایی را قربانی بی توجهی و سهل انگاری اطرافیانشان به مسائل بهداشتی دانست و افزود : در بسیاری از مرگ های کرونایی همه ما شریک هستیم.

وی ادامه داد: با چشمانم دیدم خانواده هایی که حتی حاضر نبودند به جنازه پدران و مادرانشان و خواهران و برادرانشان نزدیک شوند و از فاصله چند صد متری وداع کردند . تمامی این لحظات برای هر انسانی دردناک است و همه این رنج ها ناشی از غفلت و عادی انگاری است.

او تاکید کرد: از مردم می خواهم در کنار خانواده های خود بمانند تا سال های سال از آنها جدا نشوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !