توقف اجرای محدودیت‌های کرونایی پشت مرزهای روابط فامیلی


توقف اجرای محدودیت‌های کرونایی پشت مرزهای روابط فامیلی

ساری - ایرنا - اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی که از روز شنبه اول آذر همزمان با سراسر کشور در مازندران به اجرا گذاشته شده است، اگر چه از نگاه مسئولان رضایت‌بخش توصیف می‌شود ، ولی برخی از شهروندان از وجود تخلف در بخش‌های مختلف به خاطر آنچه که روابط فامیلی می‌نامند ، گله دارند.

به گزارش ایرنا ، این موضوع در شهرهای کوچک و یا مناطقی که روابط طایفه ای بر مناسبات اجتماعی حاکم است ، بیشتر از سایر مناطق بویژه در بخش کنترل و نظارت بر فعالیت اصناف نمود دارد و باعث گلایه شهروندان شده است.

برخی از شهروندان مدعی هستند که ناظران نگاه یکسانی به تخلف اصناف ندارند و گاهی برای فرار آنها از اجرای کامل محدودیت ها ، راهکار نشان می دهند ضمن این که برخی مواقع چشمشان را بر تخلف آشکار متخلفان می بندند.

بررسی میدانی خبرنگاران ایرنا هم نشان می دهد برخی از اصناف با وجود این که فعالیتشان در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است ، ولی فعال هستند و برای پوشیده ماندن از چشم شهروندان به صورت نیمه محسوس در حال ارائه خدمات هستند.

به عنوان مثال قهوه خانه ها که فعالیتشان تنها به حضور مشتری بستگی دارد در اغلب شهرهای استان فعال هستند و برای این که از نظارت ناظران و نگاه شهروندان دور بمانند یا کرکره مغازه اشان را نیمه باز می گذارند و مشتری ها را داخل می برند و یا با نصب برچسب " فقط بیرون بر " آشکارا فعالیت دارند در حالی که از نگاه شهروندان ارائه چای ، قلیان و در نهایت آبگوشت یا نیمرو غذاهای بیرون بر محسوب نمی شود و برچسب تنها برای ساکت نگه داشتن شهروندان و چشم پوشاندن ناظران نصب شده است.

یکی از شهرهای مازندران که بیشترین مشکل را به خاطر بافت طایفه ای در مازندران دارد ، شهرستان آمل است. مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بخشی از اصناف سطح دو ، سه و چهار در این شهرستان دارای وضعیت قرمز کرونایی با ترفندهای مختلف طی ۴۸ ساعت گذشته فعالیت داشتند.

یکی از بازاریان آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گله از " وجود تبعیض " در برخورد با تخلفات اصناف ، اظهار داشت : متاسفانه بازرسان و ناظران ظاهرا تخلف برخی از کسبه را به خاطر روابط فامیلی و طایفه ای نمی بینند و با تخلفاتشان مدارا می کنند.

وی که خود را کیهان معرفی کرد ، افزود : مثلا با این که بعضی از مشاغل در آمل باید ساعت ۱۸ به کارشان پایان دهند و یا از ساعت ۲۱ تردد ممنوع می شود ، ولی باز هم شاهد فعالیتشان هستیم و با تاخیر مصوبات را اجرا می کنند و کسی هم با آنها کاری ندارد در حالی که با برخی دیگر چنان برخورد شدیدی می کنند که گویی جرم غیرقابل بخشش انجام داده است.

این کسبه شهر آمل مدعی شد : برخی از همکارانم که فعالیت متخلفانه دارند وقتی از آنها در باره چگونگی ادامه فعالیت سئوال می کنیم ، می گویند باید ترفند بزنی مثلا کرکره مغازه را نیمه باز بگذاری و به مشتریان مورد اعتماد خدمات بدهی چون در این صورت حتی اگر ناظران بیایند ، محل کسب شما باز نیست که بخواهند برخورد کنند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در آمل هم که با وجود ممنوعیت فعالیت همچنان در حال ارائه خدمات بود ، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که خودش را مشتری معرفی کرد ، گفت : دوستان به ما گفتند چراغ خاموش تا یکی دو ساعت می توانید فعالیت داشته باشید ولی کار کنید که بقیه همکارانتان اعتراض نکنند و طولانی تر هم نشود.

وی که در حال ارائه خدمات فاقد ماسک بود و در باره رعایت یا عدم رعایت پروتکل ها توسط مشتریانش هم سختگیری نمی کرد ، وقتی در این باره مورد پرسش قرار گرفت ، پاسخ داد : البته چندین بار به خاطر عدم استفاده از ماسک به ما هشدار دادند اما بلاخره دوستانی که در کار نظارت هستند با ما راه آمدند و صحبت کردیم و محل کسب را پلمب نکردند.

ارائه خدمات مشاغلی که فعالیتشان ممنوع است ، کم نیست ولی بیش از همه در مورد آرایشگاه‌ها و باشگاه های ورزشی مشاهده می شود. این مشاغل پشت درهای بسته و یا با نوبت دهی غیر حضوری و پذیرش مخفیانه مشتریان فعالیت دارند. ناظران هم با یک بار عبور از منطقه متوجه فعالیت این مشاغل نمی شوند.

بر عوامل اجرایی محدودیت کرونایی نظارت خواهد شد

فرماندار شهرستان آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا جدیت در نظارت بر پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها را مهم‌ترین عامل برای عبور از شرایط قرمز کرونایی شهرستان عنوان کرد و گفت: به صورت محسوس و نامحسوس بر نظارت بازرسان نظارت خواهیم کرد.

علیرضا شریعت بر عدم تساهل با متخلفان کرونایی تاکید کرد و افزود : کسانی که از محدودیت های کرونایی عدول می کنند ناقضان حقوق شهروندی هستند و مهم تر از آن جان بقیه شهروندان را در خطر قرار می دهند و مستحق برخورد هر چه شدیدتر هستند..

وی به نظارت دقیق فرمانداری بر عوامل اجرایی محدودیت های کرونایی و همچنین مدیران دستگاه ها اشاره کرد و گفت : در صورت مشاهده هرگونه تسامح یا سهل‌انگاری در برخورد با متخلفین با برخورد جدی با ناظر ، بازرس و مدیر دستگاه همراه خواهد بود.

فرماندار آمل اظهار داشت : اکنون بیش از ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته و دیگر نمی توان باور داشت که مردم ، بازاریان و دیگر مشاغل با ویروس کرونا و خطرات آن آشایی ندارند. به همین دلیل نباید هیچ بهانه ای برای تخطی از پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی از سوی بازرسان مورد قبول واقع شود.

شریعت با اشاره به فرهیخته بود مردم شهرستان آمل ، گفت : خوشبختانه اکثریت مردم آمل از جمله کسبه و مشاغل خدماتی همکاری خوبی با برنامه های کرونایی دارند و از این بابت باید از هه آنها قدردانی کرد.

وی افزود : آمل مردمانی با فرهنگ غنی و قانون مدار دارد و همین که تخلفات پنهانی و کوچک را گزارش می کنند ، نشانگر قانون گرایی آنها است .

فرماندار آمل گفت : مقابله با ویروس کرونا اکنون از مرحله صحبت و نصحیت عبور کرده و فقط از مسیر فرهنگ سازی امکان پذیر است که لازم است همه به فرهنگ رعایت نکات بهداشتی تن دهند.

وی تاکید کرد : باید همه هوشیار باشند که کوچک ترین سهل‌انگاری در برابر ویروس کرونا ممکن است به قیمت از دست رفتن جان خودمان و عزیزانمان تمام شود و این ویروس با کسی شوخی ندارد.

سنگینی اتمسفر فرهنگی بر نظارت کرونایی

نظارت بر محدودیت های کرونایی شاید موقتی و در کوتاه مدت با آنچه فرماندار شهرستان گفت بر طرف شود، اما آنچه از این مسئله مهم تر است تعمیم ضعف نظارتی بر باقی بخش های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است که البته برای استان گردشگر پذیر و مهمان پذیر مازندران شایسته نیست.

برای مثال آنچه همواره مردم مازندران و حتی گردشگران را بیش از هرچیز دیگر آزار داده نظارت بر مسائلی همچون گرانفروشی ، احتکار ، نرخ‌های متناقض و سلیقه ای است که هیچگاه به شرایط مطلوب و مورد رضایت مردم نرسید.

به نظر می رسد علت یابی اجرای کم رنگ نظارت در مازندران به خصوص در شهرهایی که بافت طایفه ای دارند و همبستگی اجتماعی زیاد است ، باید بدرستی مورد بررسی قرار گیرد ، وضعیتی که به اعتقاد شبنم نائیجی جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی به فضای فرهنگی و مختصات روابط اجتماعی مردم این مناطق برمی گردد و به همین دلیل حتی نظارت ها را با بن بست رو به رو می کند.

این کارشناس مسایل اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت : مختصاد فرهنگی در مازندران متفاوت تر از جاهای دیگر کشور است و در شهرستانی همچون آمل نیز دارای عمق و در هم تنیدگی بیشتری است. در مازندران و به طور خاص در شهری همانند آمل و برخلاف استان هایی همچون تهران، جایگاه افراد بیشتر بر اساس ارتباطات خانوادگی ، تعاملات دوستانه و ارتباطات محلی و طایفه ای مشخص می شود و همین پیوستگی ، فضایی از تعذب را برای ناظران ایجاد می کند.

نائیجی با بیان اینکه همواره در این فضا افراد به دنبال عمیق تر کردن ارتباطات و همچنین تقویت پیوندهای چندجانبه هستند و به نوعی در اختیار داشتن اهرم نظارتی برایشان به معنای دادن امتیاز به خودی ها است ، افزود : در چنین فضایی نمی توانید از برخی بخواهید تا با رفتار قهری و قانونی همشهری ، هم محلی و یا هم طایفه ای خود را جریمه یا با او برخورد قانونی کند. اصولا قانون گرایی در بستری از روابط خویشاوندی بسیار دشوار است.

این کارشناس مسائلی همچون چشم هم چشمی را دیوار محکم در برابر نظارت قانونی دانست و افزود : البته این نوع پیوند برای حیات فرهنگی و همچنین زنده نگه داشتن آداب و رسوم و تقویت بنیان‌های اجتماعی از جمله خانوادگی تاثیر زیادی دارد ، اما متاسفانه همواره مانع اجرای دقیق نظارت ها و حتی قوانین است.

وی گفت : البته این مساله خاص مازندران یا آمل نیست و در بسیاری از مناطق کشور که تعاملات اجتماعی بر اساس روابط هویتی استوار است مرسوم می باشد. در مورد نظارت یا اجرای محدودیت‌های کرونایی نیز شرایط به همین منوال است که بعضا ممکن است شکست یک برنامه ریزی کوتاه مدت یا کلان را به دنبال داشته باشد.

نائیجی نظارت چند لایه را بهترین شکل برای حفاظت از قوانین در مناطق اینچنینی عنوان کرد و افزود : برای تحقق اهداف در قوانین و یا به طور خاص محدودیت های کرونایی ضروری است تا ناظران توسط افراد دیگر نظارت و سپس در مرتبه ای دیگر بررسی شوند.

مازندران در حال حاضر تقریبا ۸۵۰ بیمار کروایی بر تخت های بیمارستانی بستری دارد و سه شهر ساری ، آمل و بهشهر نیز در وضعیت هشدار و قرمز به سر می برند.

ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا نیز از هفته گذشته برای مدیریت ویروس کرونا در فصل سرما اقدام به وضع مقررات و محدودیت های جدید از جمله کوتاه شدن فعالیت مشاغل غیرسطح یک و همچنین منع تردد غیر بومیان در شهرهای دیگر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر