ردیابی سیستمی بیماران کرونایی در مازندران شتاب می‌گیرد


ردیابی سیستمی بیماران کرونایی در مازندران شتاب می‌گیرد

ساری - ایرنا - سخنگوی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا مازندران گفت که ردیابی سیستمی بیماران کرونایی با هدف جلوگیری از موج سوم شیوع کرونا در این خطه شمال کشور شتاب می‌گیرد.

به گزارش ایرنا ، دکتر سیدعباس موسوی روز دوشنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران مازندران افزود : در این طرح هر بیماری که نتیجه تستش مثبت باشد ، ۶ تا هفت نفر از افرادی که با آنها ارتباط مستقیم داشته نیز شناسایی می شوند و تست کرونا از آنها گرفته خواهد شد.

وی گفت : این طرح با همکاری پزشکان خانواده و سایر طرح های غربالگری همانند تماس ۳۰۴۰ اجرا می شود.

موسوی با اعلام این که در مرحله اول اجرای این طرح در استان مازندران که همزمان با موج دوم کرونا به اجرا درآمد ، بیش از ۵۰ هزار بیمار اصلی شناسایی شده بودند ، افزود : پس از شناسایی این بیماران ، ۱۵۵ هزار نفر از افرادی که با آنها در ارتباط مستقیم بودند ، شناسایی و پایش شدند.

موج دوم کرونا در مازندران از اواخر خرداد شروع شد و تا اواخر تیر ماه ادامه داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران توضیح داد : در موج دوم شیوع کرونا در مازندران طرح ردیابی سیستمی به طور میانگین برای ۲.۸ نفر از افراد مرتبط با بیماران خط اول مبتلا به کووید-۱۹ به اجرا درآمد ولی در مرحله جدید این آمار دو تا سه برابر می شود.

وی گفت : با اجرای طرح محدودیت کرونایی و محله محور شهید سلیمانی در شهرها و روستاهای مازندران با مشارکت بسیج و هلال احمر ، اجرای طرح ردیابی سیستمی می تواند با کیفیت بهتری نسبت به دوره های قبلی عملیاتی شود.
او افزود : در این مرحله امکان قرنطینه و حتی انتقال افراد بیماری که امکانات مناسب برای نگهداری در منزل ندارند فراهم است ، چون این افراد به نقاهتگاه هایی که تدارک دیده شده یا می شود انتقال می یابند و حدود دو هفته هم در این مراکز نگهداری خواهند شد.
موسوی گفت : علاوه بر این ، چنانچه بیمار امکان نگهداری در منزل نیز داشته باشد، بخشی از نیازمندی روزانه اش در صورت درخواست از طریق نیروهای بسیج طرح محله تامین می شود و در اختیارشان قرار می گیرد تا از خروجشان از منزل جلوگیری شود.
اخذ روزانه سه هزار تست

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از افزایش ظرفیت تست گیری کرونایی در استان خبر داد و گفت : در طرح محدودیت های کرونایی که از اول آذر ماه در کشور با رنگ بندی شهرستان ها به اجرا درآمد ، قرار شد روزانه ۱۰۰ هزار تست کرونایی از شهروندان در کشور گرفته شود که سه هزار تست سهم مازندران است.

وی با اعلام این که نتایج این تست ها در کمتر از ۳۰ دقیقه مشخص می شود ، افزود : با اجرای این برنامه تا حد زیادی شناسایی بیماران افزایش خواهد یافت که می توانیم سایر برنامه ها را در صورت مثبت بودن تست فرد مانند طرح ردیابی الکترونیکی عملیاتی کنیم.

او ادامه داد : در شرایط فعلی با وجود این که بیشتر استان های کشور وارد پیک سوم بیماری کرونا شدند ، ولی مازندران به دلیل اجرای برخی طرح های پیشگیرانه از جمله رعایت پروتکل های بهداشتی، افزایش استفاده از ماسک و طرح ردیابی الکترونیکی از این موج تاکنون فرار کرده و آمار بیماران بستری و جدید شناسایی شده هم این ادعا را تایید می کند.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا مازندران خواستار تداوم همراهی مردم استان برای شکست کرونا شد و گفت : اگر استان مازندران بتواند سطح رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را در سطح عمومی به حدود ۹۵ درصد برساند، تا حد زیادی می توان اطمینان یافت که موج سوم را تجربه نکنیم ولی هرگونه رفتار عادی انگارانه می تواند استان را وارد موج سوم کند.

وی با اظهار این که حدود ۵۰ درصد بیماران استان از طریق دورهمی‌های خانوادگی و حضور در اجتماعات به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند ، افزود : انتظار داریم که با حذف دورهمی ها و اجتماعات بتوانیم ویروس را در کنترل داشته باشیم.

احتمال ابتلای ۲۰ درصد مازندرانی ها به کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : بررسی های نشان می دهد که احتمالا حدود ۲۰ درصد از مردم استان تاکنون به کرونا مبتلا شده اند چون در موج اول شیوع بر اساس تست آنتی بادی برآورد شده بود که حدود ۱۲ درصد از مردم استان مبتلا شدند و برای شناسایی میزان جمعیت درگیر در پیک دوم نیز بررسی ها در حال انجام است که بزودی نتایجش اعلام می شود ولی به نظر می رسد به ۲۰ درصد رسیده باشیم.

وی در عین حال هدف از برآورد آمار احتمالی ابتلا به کرونا در جمعیت استان را برای برنامه ریزی و پیش بینی طرح های پیشگیرانه دانست و تاکید کرد که این آمار ارزش دیگری ندارد.

موسوی گفت : آنچه می تواند مردم استان را تا قبل همه گیری اجرای طرح واکسیناسیون از گزند این بیماری تا حد زیادی دور نگه دارد، رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک تا سطح حدود ۹۵ درصد است و در این صورت می توان نسبت به تغییر محدودیت ها و یا افزایش آن تصمیم گیری کرد.
وی افزود : در حال حاضر بررسی ها نشان می دهد که طرح محدودیت کرونایی در سطح استان به خوبی در حال اجراست و تاثیرات مثتبی نیز از لحاظ ایجاد حساسیت در جامعه داشته است ولی برای نتیجه گیری قطعی باید تا پایان دوره دو هفته ای صبر کرد.

بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون حدود ۸۰۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟