واردات سالانه 44 میلیارد نخ سیگار قاچاق در کشور/ عقبگرد اوضاع قاچاق پوشاک در سایه بی‌تفاوتی مسئولین+فیلم


واردات سالانه 44 میلیارد نخ سیگار قاچاق در کشور/ عقبگرد اوضاع قاچاق پوشاک در سایه بی‌تفاوتی مسئولین+فیلم

عضو کمیسیون صنایع مجلس، پیرامون مشکلات صنایع مختلف کشور از جمله پوشاک، فولاد و موبایل صحبت کرد و علت قاچاق در این صنایع را مافیای سازمان‌یافته در دستگاه‌های مختلف کشور دانست.

واردات سالانه 44 میلیارد نخ سیگار قاچاق در کشور/ عقبگرد اوضاع قاچاق پوشاک در سایه بی‌تفاوتی مسئولین+فیلم

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی پیرامون معضل قاچاق در کشور و علت آن به بازارنیوز گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد، عدم راه اندازی کامل سامانه جامع تجارت است. ما سامانه‌ای که صفر تا صد تولید و واردات را رصد کند و یک رگولاتوری که سامانه‌های دیگر وزارت صمت را تنظیم کند، نداریم؛ لذا به همریختگی به وجود می‌آید. در هر عرصه‌ای که فکر کنیم، اشکالاتی وجود دارد.

وی درباره قاچاق در صنعت پوشاک تصریح کرد: در صنعت پوشاک، نزدیک به ۲ میلیارد دلار، قاچاق داریم. این رقم حدودا معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان در شرایط فعلی است. می‌دانید این رقم چقدر می‌تواند اشتغالزایی داشته باشد؟ چقدر جوان‌ها سر کار می‌روند؟ مشخص است برای این برنامه نداشتیم.
*واردات سالانه 44 نخ سیگار قاچاق

حسینی‌کیا وجود مافیای سازمان‌یافته را علت اصلی قاچاق دانست و اظهار داشت: در عرصه‌های دیگر هم همینطور است. ۷۵ میلیارد نخ مصرف سیگار در کشور است که حدود ۴۴ میلیارد آن قاچاق است. چه کسانی این پول‌ها را می‌برند؟ اصلی‌ترین عاملی که در موضوع قاچاق مطرح است، وجود مافیا‌های سازمان‌یافته است. هم سواستفاده از ظرفیت‌های قانونی را می دانند، هم افرادی در دولت‌ها دارند که به دنبال سوداگری خودشان هستند.
عضو کمیسیون صنایع، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را محلی برای فساد دانست و اظهار کرد: هرکس از این ارز استفاده می‌کند، می‌داند که از این رانت بهره‌مند شده است. البته بخشی از آن ممکن است به مردم برسد، ولی بیشتر افرادی از آن بهره می‌برند که در سفره مردم نمی‌آید.

وی افزود: دولت در سال جاری ۱۸ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی مردم تخصیص داده شده است. ثمره این ۱۸ میلیارد دلار چقدر سر سفره مردم آمده است؟ اگر همین پول را به مردم می‌دادیم که وضع بهتر از این بود؛ لذا مشخص است که عدم برنامه‌ریزی مناسب و شفافیت از سویی و از سوی دیگر وجود مافیا‌ها و دلالان، دست به دست به هم داده اند و نمی‌گذارند کار جلو برود.

* مبارزه با برندهای محرز قاچاق پوشاک از سال 98 رها شد

حسینی‌کیا پیرامون مقابله صورت گرفته با برند‌های محرز قاچاق پوشاک در سال ۹۷ به بازارنیوز گفت: در سال ۹۷ کمیته قاچاق تشکیل شد که از مجلس سه نفر عضو آن بودند. گزارش مفصلی هم برای مجلس تهیه شد که نشان داد کدام دستگاه‌ها قصور بیشتری داشتند. جلساتی به صورت مستمر تشکیل شد و فشاری بر برخی دستگاه‌ها وارد شد تا بهتر پای کار بایسند. ثمره این تلاش‌ها هم مثبت شدن نگاه به سمت تولید داخلی پوشاک بود و بارقه امیدی در دل تولیدکنندگان ایجاد شد. بخشی از مافیا‌ها ترسیدند و سعی کردند کمتر به حوزه قاچاق ورود کنند.

وی افزود: در آخرین سال مجلس قبل، این مبارزه با قاچاق رها شد که این رهاسازی باعث بازگشت اوضاع به روند قبلی شد. اکنون در کمیسیون صنایع جلسات اولیه با برخی تولیدکنندگان پوشاک، کیف و کفش تشکیل شده است. برخی از موارد منجر به سوال از وزرای مربوطه شد. مثلا در بحث چرم سنگین، ما به اندازه کافی در داخل موجود نداریم، ولی در حال صادرات هستیم. جلسه گذاشته شد و وزیر مربوطه پاسخ داد که ممنوعیت صادرات این کالا را اعلام می‌کند. قدم‌های اولیه برداشته شده، ولی کافی نیست.


*عدم موفقیت در برندسازی و ضعف در بازاریابی در دنیا، مشکل صنعت پوشاک

عضو کمیسیون صنایع مجلس پیرامون اشکالاتی که در صنعت پوشاک کشور وجود دارد، توضیح داد: پوشاک ما ظرفیت بسیار بالایی دارد، اما چند اشکال در این حوزه وجود دارد. یکی از اشکالات، عدم موفقیت در برندسازی است. دومین اشکال، خوب نبودن بسته بندی است. شکل ظاهری برای دنیا جذاب نبوده و نتوانستیم بازاریابی مناسب داشته باشیم، اما در کیفیت تولید، حرف برای گفتن داریم. البته برخی روی برندسازی کار می‌کنند که می‌تواند پایه خوبی برای دیگران باشد. پوشاک ظرفیت فراوانی برای اشتغال زایی در کشور دارد و می‌تواند انقلابی رد حوزه اشتغال ایجاد کند، اما باید قاچاق محدود شود و از سوی مسئولین هم تولید حمایت شود.

*قوانین مبارزه با قاچاق، بازدارنده نیستند

حسینی‌کیا علت تضعیف عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را، بازدارنده نبودن قوانین موجود در حوزه قاچاق دانست و ضمن تاکید بر ضرورت بروزرسانی آنها، تصریح کرد: الزامات بازدارنده باید در قانون درج شود. ابلاغیه ترک فعل که از سوی ریاست قوه قضاییه، گام بلندی در جهت این است که هر مسئولی از رسالت خودش کوتاهی کند، قابل پیگیری و مواخذه است. امروز رسالت اصلی ستاد، مبارزه با قاچاق کالا و برند‌های محرزی است که در بازار به وفور یافت می‌شود که خیانت به صنعت کشور است. شاید آنقدر خرده فروش مقصر نباشد که واردکنندگان این کالا‌ها که سود بالایی می‌برند، مقصرند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شتاب و شور و شوقی که باید داشته باشد را ندارد. به فرض که سال آخر دولت هم باشد، دلیل نمی‌شود؛ چون تا روز آخر مسئولیت تکلیف داریم. قاچاق خیانت به نظام و جوانان کشور است که بیکارند و بیکارتر هم خواهند شد. راه اندازی سامانه رصد کالا از تولید تا مصرف، می‌تواند گام بلندی در عرصه مبارزه با قاچاق باشد.

*وزارت صمت باید سامانه‌هایش را به سرعت متصل کند

عضو کمیسیون صنایع، در واکنش به این نکته که وزارت صمت در اجرای طرح کد رهگیری کالا، کوتاهی می‌کند، به بازارنیوز گفت: هفته گذشته با وزیر صمت جلسه داشتیم و درباره موضوعات قاچاق پوشاک و سیگار صحبت شد. آنچه برای آمد و رفت یک وزیر مهم است این است که یک کاری را از خود به یادگار بگذارد. یکی از این کار‌ها قاچاق است. قاچاق یعنی جا‌های تاریکی وجود دارد که اگر نور بیاندازید، مشخص می‌شود که چه کسی از این سواستفاده می‌کند. واردات قاچاق که دانه‌ای و کیلویی نیست، به تناژ بالا و گاهی از مجاری رسمی وارد کشور می‌شود. وزارت صمت رسالت بزرگی دارد که باید به سرعت سامانه‌ها را به یکدیگر و بعد به گمرک متصل کند.

وی افزود: قاچاق امروز بلای خانمان سوزی است که بدتر از مواد مخدر است. این قاچاق صورت می‌گیرد که ظرفیت‌های عدم اشتغال را به وجود می‌آورد و در پی آن برخی در دام اعتیاد می‌افتند. این پایه و اساسی است که وزارت صمت باید محکم‌تر پای کار بیاید. در جلسه کمیسیون با وزیر، این مباحث منتقل شد و امیدواریم پیگیری کنند. قطعا قاچاق صفر نخواهد شد، اما هرچقدر بتوانیم کم کنیم، باز هم سود است.


*وزیری به رسالتش عمل نکند، سوال می‌کنیم

حسینی‌کیا از احتمال سوال از وزیر صمت درصورت عدم اجرای وظایف خود، سخن گفت و تصریح کرد:. ما از وزیر اقتصاد هم سوال کردیم که چرا به وزارت اطلاعات وصل نیست. چون باید سامانه‌های گمرک برخط متصل باشد و به صورت آفلاین کارآمد نیست. در بحث رجیستری موبایل هزار میلیارد تومان عایدی در سال اول طرح برای دولت به دست آمد. برای دولت هزار میلیارد رقم کمی نیست. تصور کنید با این رقم چقدر می‌توان اشتغال ایجاد کرد یا راه ساخت.

وی شفافیت را لازمه اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد: اگر شفافیت وجود داشته باشد که چه کسانی و چه میزان واردات انجام می‌دهند. این سامانه به سامانه انبار‌ها متصل شود و مشخص شود چقدر در انبار‌ها موجودی داریم. بعد مشخص شود مصرف کنندگان چه کسانی هستند. واقعی هستند یا خیر؟

حسینی‌کیا اضافه کرد: من به وزیر صمت پیشنهاد دادم که برای کاهش قیمت‌ها و ساماندهی برخی کالا‌های خاص مانند خودرو و فولاد، معاونت مربوطه را موظف کند و مهلت زمانی تعیین کند و اعلام کند که اگر نتوانند اوضاع را سر و سامان بدهند، از معاونت عزل می‌شوند. آن وقت می‌بینید که کار درست می‌شود. وقتی ریاست یک نفر به سامان رساندن یک کار گره بخورد، حتما کار درست می‌شود. اگر اراده‌ای پشت قضیه باشد، اتفاق خوبی رخ خواهد داد و اگر جایی خلاء قانونی وجود دارد، مجلس با آغوش باز آماده است رسالت خود را به درستی انجام دهد.

نماینده مردم سنقر در مجلس افزود: امروز مردم فرقی بین دولت و مجلس نمی‌گذارند و همه را تحت عنوان حاکمیت می‌بینند. پس همه ما پشت یک میزیم، بنابراین باید برای ریشه کنی قاچاق یک کاری کنیم تا ثمره آن کار تولید و اشتغال شود تا مردم در سختی نباشند.

*70 درصد انسولین وارداتی از کشور قاچاق شد

این نماینده مجلس درباره خروج ارز از کشور در شرایط التهابات ارزی در پی قاچاق‌هایی که انجام می‌شود، به بازارنیوز گفت: موضوع انسولین را ملاحظه کنید؛ چند درصد از انسولینی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد، با دفترچه در اختیار مردم قرار گرفت؟ شاید نسبت به سال گذشته این عدد به ۳۰ درصد برسد. بخش زیاد آن به خارج از کشور قاچاق شده است. آن کسی که به جان مردم رحم نمی‌کند، می‌شود به او رحم کرد؟ اینجا جنگ نابرابری است که نیازمند تدبیر است. نیازمند این است که وارخانه‌های اقتصاد، صمت و... رسیدگی داشته باشند.

وی افزود: گمرک تحت نظر وزارت اقتصاد است. گاهی اوقات کالایی وارد می‌شود و ماه‌ها در گمرک می‌ماند. برای چه؟ آن روزی که ۱۳ هزار کانتینر قطعات خودرو آمد و در گمرکات ماند، تا زمان ترخیص اینها، ببینید چند درصد خودرو گران شد. چه کسی هزینه این کوتاهی‌ها را می‌دهد؟ این نشان می‌دهد که کار زنجیروار به هم متصل است و این زنجیره باید به یکدیگر برای حل موضوع کمک کنند.

*مشکل صنعت فولاد، عدم تقسیم سود در زنجیره

حسینی‌کیا درباره مشکلات صنعت فولاد گفت: ابتدای زنجیره صادر می‌شود، چون سود بالایی دارد، درحالیکه این سود باید در طول زنجیره توزیع شود و به انتهای آن برسد. سنگ آهن را با نرخ نازلی می‌خرند، صادر کننده، عوارض نمی‌دهد و معافیت مالیاتی و... هم دارد؛ حالا اگر بخواهد در داخل عرضه کند، همه این موارد را باید بپردازد. تولیدکننده دنبال سود است، پس ما درست طراحی نکردیم که کالا را به داخل تزریق کند. اساسی‌ترین مشکل فولاد، عدم تنظیم سود در طول زنجیره است که از همان ابتدا، به سمت خام‌فروشی روی می‌آورد.

وی افزود: نکته بعدی عدم عرضه به میزان کافی است. کم عرضه می‌کنند تا قیمت را بالا نگه دارند. تولید ما که مشخص است ۳۰ میلیون تن است مصرف واقعی هم ۱۲ میلیون تن است، پس ۱۸ میلیون تن اضافه است، ولی قیمت ۳۴ درصد از قیمت جهانی گران‌تر است. این مشخص که یک جای کار می‌لنگد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: یکی از جاهیی که می‌لنگد، مجوز‌های کاغذی است که سهم می‌برد و در بازار آزاد و به صورت دلالی می‌فروشد. بخش دیگر، مجوز‌های مچینگ است. عدم وجود سامانه جامع تجارت و سامانه انبار‌ها هم بخش دیگری است. این‌ها عواملی است که فولاد را دچار چالش بزرگی کرده است که در کمیسیون صنایع هم بحث متعددی صورت گرفته و گزارشی در صحن علنی ارائه شد. امیدواریم در آینده نزدیک، قیمت به ارزش واقعی خود نزدیک‌تر شود.

*قاچاق موبایل از طریق رویه مسافری

حسینی‌کیا درباره قاچاق گوشی موبایل از رویه مسافری به بازارنیوز گفت: قاچاق‌هایی که در حوزه موبایل انجام می‌گیرد، بیشتر از طریق مسافری انجام می‌شود، چون واردات مشخص محموله ای، چون با ارز دولتی ممنوع است و از طرفی نیاز به رجیستری دارد، مقرون به صرفه نیست. رقم ۵۰۰ هزار میلیون دلار برای برند اپل در سال گذشته، یعنی تقریبا ۱۳ هزار میلیارد تومان که رقم بزرگی است. قطعا در جلسات کمیسیون این موضوع را پیگیری می‌کنیم و از وزارت مربوطه می‌خواهیم تا گام بزرگی در این زمینه برداشته شود.

وی در پایان افزود: ما نتوانستیم در تولیدات خودمان خلاء یک گوشی خوب را پر کنیم. بالاخره یک نفر پول دارد و می‌خواهد بهترین گوشی دنیا را داشته باشد. باید جایگزین برای آن داشته باشم که در حال حاضر این را نداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس