صفر تا صد پیش‌بینی‌ هوا با این اپلیکیشن‌ها


صفر تا صد پیش‌بینی‌ هوا با این اپلیکیشن‌ها

اینکه دقیقا بدانیم متخصصان چطور هوا را پیش بینی می‌کنند مانند این است که از یک مهندس عمران بپرسیم چطور یک ساختمان ساخته می‌شود و در واقع رسیدن به پاسخ این پرسش که افراد برای انجام آن سالیان سال تحصیل می‌کنند، کار راحتی نیست. اما می‌توان در پاسخ به این سوال به یک ایده کلی پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین کارهایی که بعد از بیدار شدن برای آغاز روز خودتان می‌کنید، چیست؟ بیدار می‌شوید، دوش می‌گیرید، صبحانه می‌خورید و تصمیم می‌گیرید که چه لباسی بپوشید. این مورد آخر اغلب به شرایط آب و هوایی آن روز بستگی دارد و ممکن است برای تصمیم گیری در این مورد وضعیت آب و هوایی آن روز را چک کنید تا بدانید نیازی به همراه بردن چتر یا کرم ضد آفتاب یا پوشیدن لباس مناسب‌تری دارید یا نه.

اینکه دقیقا بدانیم متخصصان چطور هوا را پیش بینی می‌کنند مانند این است که از یک مهندس عمران بپرسیم چطور یک ساختمان ساخته می‌شود و در واقع رسیدن به پاسخ این پرسش که افراد برای انجام آن سالیان سال تحصیل می‌کنند، کار راحتی نیست. اما می‌توان در پاسخ به این سوال به یک ایده کلی پاسخ داد.

هواشناسان دانشمندانی هستند که الگوهای آب و هوا و شرایط جوی را مطالعه می‌کنند. آنها هزاران داده را جمع آوری کرده و سپس مدل‌های رایانه‌ای را بر اساس آن داده‌ها ایجاد و تحلیل می‌کنند.

اگرچه پیش بینی هوا همیشه دقیق نیست، اما چندین روش علمی و ابزار وجود دارد که هواشناسان برای انجام دقیق‌ترین پیش بینی ممکن از آنها استفاده می‌کنند.

صفر تا صد پیش‌بینی‌ هوا با این اپلیکیشن‌ها

در سازمان‌های هواشناسی دنیا چه می‌گذرد؟

برای پیش بینی هوا، ابتدا ایستگاه‌های هواشناسی در سراسر دنیا اطلاعاتی را اندازه گیری می‌کنند که اطلاعات حال حاضر آن ایستگاه‌هاست؛ این اطلاعات شامل دما، فشار هوا، بارندگی و هرآنچه که راجع به هواست اندازه گیری و مخابره می‌شود و تمامی این ایستگاه‌ها در هر کجای دنیا که باشند بر اساس ساعت گرینویچ کار کرده و در یک ساعت مشخص این گزارش‌ها را ارسال می‌کنند.

این گزارش‌ها در مراکز هواشناسی مطرح دنیا در سوپر کامپیوترها مدل سازی می‌شود و باید برای پیش بینی ۵ تا الی ۲۰ روز اینده در این ابر کامپیوترها بر اساس معادلات جبری و شرایط اولیه‌ای که از ایستگاه‌های هوا شناسی می‌گیرند، حل شود. این تازه اول کار است و نتیجه حاصل شده مدل نام می‌گیرد که این مدل‌ها عموما با خطاهای زیادی همراه هستند و برای یک پیش‌بینی درست کار پیشبین‌ها که سال‌ها برای حرفه خود تحصیل کرده و آموزش دیده اند، آغاز می‌شود. متخصصان پیش‌بینی هوا با مشاهده مدل‌ها، داده‌های ایستگاه‌های سطح زمین، تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات راداری و علم و دانش خود در این زمینه، پیش‌بینی‌های نهایی خود را برای مناطق مختلف صادر می‌کنند.

متخصصان پیش‌بینی برای کار خود از روش‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که الگوهای اخیر آب و هوا یکی از آن‌هاست.

برای پیش بینی آب و هوا برای یک روز خاص، هواشناسان ابتدا به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته یک منطقه خاص چه وضعیت آب و هوایی داشته است، نگاهی می‌کنند. بیشتر آب و هوای محلی با توجه به موقعیت یا شرایط جغرافیایی منطقه تعیین می شود.

به عنوان مثال ، متخصصان هواشناسی آمریکا می‌دانند که مناطق شمال شرقی و میانه غرب بالایی ایالات متحده مستعد بارش شدید برف در زمستان است. توفان در جنوب شرقی رایج است. دمای گرم (خشک و مرطوب) از مشخصه های جنوب و جنوب غربی است و گردبادها در جلگه های بزرگ شایع هستند.

این دانش عمومی ممکن است پایه‌ای برای پیش بینی آب و هوا در یک منطقه خاص فراهم کند، با این حال هواشناسان برای پیش بینی آب و هوای محلی به صورت روزانه به اطلاعات بسیار دقیق‌تری نیاز دارند.

صفر تا صد پیش‌بینی‌ هوا با این اپلیکیشن‌ها

پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی چقدر دقیق است؟

درحالی که بسیاری از مردم دنیا برای تصمیم گیری درباره امور روزانه خود، مانند رفتن به پیک نیک، ساحل، سفر و ... توصیه‌های هواشناسی را بسیار جدی می‌گیرند، برخی دیگر هم چندان به این توصیه‌ها اعتماد ندارند. نمونه آن گیر کردن مردم در جاده‌های شمالی کشور در برف و بورانی سنگین در زمستان گذشته بود.

واقعیت این است که هیچوقت هیچ پیشبینی هواشناسی در هیچ جای دنیا صد در صد درست نیست. اگر اینطور بود، هیچ خسارتی ناشی از تغییر ناگهانی شرایط هوایی نباید وجود می‌داشت. پیش بینی صد در صدی حتی با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها امکان پذیر نیست مگر اینکه دانش بشری به جایی برسد که بر جو احاطه کامل داشته باشد.

به گفته متخصصان میزان این خطا در فصول و ماه‌های مختلف سال متغییر است. مثلا در ایران بیشترین میزان خطا در مدل‌های هواشناسی در فصل تابستان و بهار اتفاق می‌افتد. این میزان خطا همچنین به ابعاد پدیده هم بستگی دارد و پدیده‎هایی که از لحاظ بعد زمانی و مکانی پدیده‌های کوچکی هستند احتمال خطای بیشتری نسبت به پدیده‌هایی که فراگیراند و منطقه وسیعی را درگیر می‌کنند، دارند.

پیش‌بینی کاملا دقیق، نیازمند ابررایانه‌ها و بسیاری از داده‌های مشاهده و جمع آوری شده از زمین، دریا و هواست که یک ایستگاه هواشناسی هرگز قادر به جمع آوری این همه اطلاعات نخواهد بود. در عوض، هزاران ایستگاه در سراسر جهان بهم پیوسته و داده‌های آنها جمع شده است. برخی از این ایستگاه‌ها از بادسنج‌ها، جمع کننده‌های باران و حسگرهای دما و ابزارهای دیگری استفاده می کنند. در مجموع، همه این سنسورها و اندازه گیری ها هر روز بیش از ۱ میلیون مشاهده مربوط به آب و هوا را تولید می کنند.

با این حال پیش بینی‌های هواشناسی طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته اند و امروزه همچنین برای ارائه هشدارهای پیشرفته در مورد شرایط شدید هوا بسیار مجهزتر هستند، تا جایی که قادرند با پیش‌بینی سریع گردبادهای ناگهانی زمان بیشتری برای فرار به مردم بدهند.

بیشتر بخوانید:

هشدار هواشناسی نسبت به تداوم بارش باران/ نقشه مناطق پرخطر و توصیه‌های کشاورزی

این اپلیکیشن‌ها برای اطلاع از وضعیت آب و هوا به شما کمک می‌کنند

اگر فرصت پیگیری مداوم وضعیت هواشناسی را از رسانه‌ها ندارید، تکنولوژی به کمک شما آمده تا در هر زمانی که اراده کنید، وضعیت آب و هوایی هر نقطه جغرافیایی را که مد نظر دارید، بدانید. تلفن‌های هوشمند شما بهترین وسیله هستند تا خیالتان جمع باشد که بدون چتر یا ضد آفتاب نمی‌مانید.

به همین منظور فروشگاه‌های Android و iOS مجموعه کاملی از اپلیکیشن‌های هواشناسی را به شما ارائه می‌دهند و دست شما برای انتخاب این برنامه‌ها باز است اما مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، از محبوب‌ترین برنامه‌های هواشناسی موجود در فروشگاه‌های اندروید و آیفون هستند.

AccuWeather.۱

دقت در پیش‌بینی اصلی‌ترین ویژگی این برنامه است. این دقت شامل همه چیزها از بیان فوری وضعیت هوا گرفته تا اسکن رادارها با جزئیات بیشتر است که بارش و ابرها را در منطقه وسیع‌تری نشان می‌دهد.

فراتر از پیش‌بینی آفتاب و باران، این برنامه قادر است جزئیاتی در مورد سرعت باد، میزان اشعه ماورا بنفش خورشید (UV)، رطوبت، پوشش ابر و سایر موارد ارائه دهد. این برنامه بدون شک یکی از بهترین برنامه های هواشناسی برای عمق و دقت داده های آن است. لازم به ذکر است که برخلاف بسیاری از برنامه‌های دیگر این اپ هم برای اندروید و هم برای آی.او.اس رایگان عرضه می‌شود.

۲. Weather Underground

این برنامه برای چیدن برنامه پیک نیک به شما کمک می‌کند. از ویژگی‌های اصلی این برنامه می‌توان به کاربری آسان، دسترسی راحت به پیش بینی‌های هواشناسی در هر کجا که به آنها نیاز داشته باشید، اشاره کرد.

از اینکه بارش باران تا چه زمانی طول خواهد کشید گرفته تا پیش بینی سرعت بادی که هفته آینده خواهد وزید از کاربردهای این اپ است. این برنامه شامل یک نقشه رادار، هشدارهای شدید هوا، گزارشات پیست اسکی و زمان طلوع و غروب خورشید است.

این برنامه هم مانند قبلی به طور رایگان ارائه می‌شود.

صفر تا صد پیش‌بینی‌ هوا با این اپلیکیشن‌ها

۳. Dark Sky

این اپلیکیشن با پیش بینی شرایط قریب الوقوع آب و هوایی محلی با استفاده از داده‌های فعلی و الگوریتم‌های هوشمند، محبوب شد. اما Dark Sky می‌تواند پیش بینی‌های طولانی مدت ارائه کرده و طیف وسیعی از مناطق جغرافیایی را پوشش دهد.

پیش‌بینی‌های روزانه و هفتگی، تغییرات دما و سطح باد و سایر داده های هواشناسی از قابلیت‌های این برنامه است و مانند یک ماشین زمان به شما امکان می‌دهد که وضعیت هوایی یک نقطه جغرافیایی خاص در گذشته یا آینده را بدانید.

Dark Sky برای iOS با قیمت ۴ دلار عرضه می‌شود.

۴. Carrot Weather

این برنامه مناسب کسانی است دوست دارند اصل مطلب را مستقیم ببینند. در این اپلیکیشن می‌توانید داده‌های واقعی هواشناسی را در هر روز، ساعت و هفته بدانید. گرافیکی که در بالای صفحه برنامه قرار دارد بسیار مفید است و وضعیت آب و هوا را برای چند ساعت آینده نشان می‌دهد.

Carrot Weather برای اندروید و ۵ دلار برای iOS رایگان است.

۵. Weather Channel

اگر می خواهید تجربه تماشای برنامه هواشناسی تلویزیون را روی تلفن خود داشته باشید، این برنامه مناسب شماست و خلاصه‌ای از شرایط فعلی و آینده را به شما ارائه می دهد، اما علاوه بر این یک پیش‌بینی آب و هوایی ویدیویی هم دریافت خواهید کرد.

این برنامه برای Android و iOS رایگان است.

۶. Flowx

این برنامه شامل تمام گرافیک هواشناسی است که هرگز نمی‌دانستید چقدر به آن نیاز دارید.

Flowx مجموعه‌ای از داده‌ها را دسته بندی می‌کند که بسیار جذاب و مفید است. اگر می‌خواهید پیش بینی آب و هوایی زیبا و خوشایندی ببینید، این برنامه مناسب شماست.

این برنامه اطلاعات مهمی از جمله دما و سطح بارندگی و دقیق‌ترین نقشه راداری که تاکنون دیده‌اید را به شما ارائه می‌کند.

گرچه که این اپ در پیش بینی‌های کوتاه مدت و نمایش ساده اطلاعات به اندازه بقیه برنامه‌هایی که تاکنون گفته شد، خوب نیست اما در پیش‌بینی‌های طولانی مدت‌تر از نظر جزئیات عالی است.

Flowx برای اندروید رایگان است.

۷. Geometric Weather

برای گرفتن اطلاعاتی که به آن نیاز دارید، یک نگاه ساده به این برنامه کافی است.

اگر از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنید، این برنامه با اعلام وضعیت آب و هوایی فعلی، پیش بینی‌های ساعتی، روزانه و هفتگی را به شما ارائه خواهد کرد. برای استفاده از اطلاعات این اپ حتی لازم نیست آن را باز کنید، چرا که این اطلاعات را روی صفحه گوشی شما آورده و در یک نگاه به شما اعلام می‌کند.

Geometric Weather برای اندروید رایگان است.

۸. Weather on the Way

شرایط خاص آب و هوایی می‌تواند برای رانندگی خطرناک باشد، اما این برنامه به شما کمک می‌کند تا از رانندگی در شرایط بد آب و هوایی جلوگیری کنید. هنگامی که به مسافرت می‌روید، به سادگی مبدا و مقصد و زمان حرکت را در برنامه وارد کنید تا شرایط آب وهوایی را در تمام طول مسیر را بدانید.

این اپ همچنین شامل جدول زمانی است که آب و هوا را در نقاط مختلف مسیر نشان می‌دهد. اگر بر روی هر یک از پیش بینی‌ها ضربه بزنید، اطلاعات دقیق‌تری مانند رطوبت، سرعت باد، دید، میزان بارندگی و دمای هوا به شما اعلام می‌شود.

Weather on the Way برای iOS رایگان است.

منابع: science.howstuffworks

popsci
study
www.sciencedaily

مترجم: الهه صالحی

۴۷۲۳۲

کد خبر 1455611

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس