وارداتی که نگذاشت نرخ ارز پایین بیاید/ گمرک، معرکه‌گردان مصوبه «واردات بدون انتقال ارز»/ پولشویی، ثمره واردات با ارز متقاضی


وارداتی که نگذاشت نرخ ارز پایین بیاید/ گمرک، معرکه‌گردان مصوبه «واردات بدون انتقال ارز»/ پولشویی، ثمره واردات با ارز متقاضی

حریری تصریح کرد: اقلیتی که پشتشان به جا‌هایی قرص است و زورشان زیاد است، به این قانون توجه نکردند و کالا وارد گمرکات کردند و با لابی، کالا را وارد کشور کردند؛ لذا این نوع واردات،تشویق متخلفین و تنبیه قانون‌مداران است.

وارداتی که نگذاشت نرخ ارز پایین بیاید/ گمرک، معرکه‌گردان مصوبه «واردات بدون انتقال ارز»/ پولشویی، ثمره واردات با ارز متقاضی

گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین، پیرامون مصوبه واردات بدون انتقال ارز به بازارنیوز گفت: ما وارداتی بدون انتقال ارز نداریم. معادل هر وارداتی که انجام می‌شود، ارز از کشور به هر نحوی خارج شده است و این خیلی بعید است که یک نفر با ارث پدری ارزی خارج از کشور خود، کالا وارد کند و در کشور به ریال تبدیل کند. منطقی پشت این داستان نیست؛ چون ما در شرایطی هستیم که همه دنبال تبدیل ریال‌هیشان به ارز، طلا، مسکن و... هستند، چون ارزش ریال در حال کاهش است، هیچ کس دارایی خود را به آن تبدیل نمی‌کند.

وی افزود: واژه بدون انتقال ارز، کلمه غلطی است که معادل صحیح آن، «واردات با ارز متقاضی» می‌شود که معنی این نوع ارز این است که واردکننده ارز خود را از محلی تامین می‌کند که آن محل، بانک مرکزی نیست و این بانک بر آن نظارت ندارد.

*واردات با ارز متقاضی؛ تشویق متخلفین و تنبیه قانون‌مداران

حریری با ذکر مثالی، از اجرای این مصوبه انتقاد و در باره مشکلات این نوع واردات بازارنیوز گفت: دولت به هر دلیلی، اعلام می‌کند که عبور از فلان خیابان ممنوع است. آن‌هایی که تن به قانون می‌دهند باید تشویق شوند یا آن‌هایی که توجهی به آن ندارند؟ اکنون به واردکنندگان گفته شده که نمی‌توانند قبل از تخصیص کد ارزی، کالا وارد کنند. اکثریت تجار کشور به این قانون تن دادند و تا وقتی کد ارزی از بانک مرکزی دریافت نکردند، واردات انجام ندادند.

وی افزود: اقلیتی که پشتشان به جا‌هایی قرص است و زورشان زیاد است، به این قانون توجه نکردند و کالا وارد گمرکات کردند و با لابی، کالا را وارد کشور کردند؛ لذا این نوع واردات، تشویق متخلفین و تنبیه قانون‌مداران است.

*افزایش نرخ ارز در پی بالا رفتن تقاضا در بازار آزاد

حریری افزایش قیمت ارز را ثمره این مصوبه دانست و اظهار کرد: مشکل دوم این است که کسی که کالا را وارد کشور می‌کند، وقتی به ریال تبدیل می‌کند، آن را یا در بازار آزاد به ارز تبدیل می‌کند که تقاضای ۷ تا ۸ میلیارد دلاری به بازار آزاد ارز وارد می‌شود که این بازار نحیف است و بانک مرکزی قدرت زیادی برای مدیریت آن ندارد. یک زمانی بود که بانک مرکزی برای هر تقاضایی در بازار آزاد، ارز تزرریق می‌کرد، الان چنین قدرتی ندارد، لذا باید تقاضا را کنترل کند. با این کار تقاضای جدید به بازار وارد می‌شود که غیر قابل کنترل است و اثر افزایشی داشته است.

وی افزود: اگر این اتفاق نیفتاده بود، با توجه به اتفاقات اخیر در امریکا، نرخ ارز باید در بازه بیست هزار تومان می‌دیدیم و این فشار تقاضایی که در پی این نوع واردات به بازار وارد کرد، باعث شده که نرخ نمی‌تواند پایین‌تر بیاید.

*قاچاق و پولشویی روان‌تر می‌شود

رئیس اتاق ایران و چین قاچاق و پولشویی را معضل سوم واردات بدون انتقال ارز دانست و به بازارنیوز توضیح داد: در ماه‌های اخیر، قاچاق دارو، سوخت و دام زنده را شاهد بودیم که به این معنی است که کالا‌ها را به صورت ریالی به شرکت‌های دارویی، گوسننددار‌ها و سیستم تخصیص سوخت، می‌دهند، آن‌ها کالا را به کشور‌های دیگر قاچاق می‌کنند و مابه ازای آن، دلار می‌گیرند. این ارز، چون حاصل فعالیت غیر قانونی است، پول کثیف محسوب می‌شود و در هیچ جای دنیا نمی‌توان با آن مراوده داشت. اگر با آن، کالا به صورت بدون انتقال ارز وارد شود، پولشان شسته شده و چرخه قاچاق هم روان‌تر و فعال‌تر می‌شود.


*گمرک معرکه‌گردان مصوبه واردات بدون انتقال ارز

حریری با تعجب از معره‌گردانی گمرک برای مصوبه واردات بدون انتقال ارز، تصریح کرد: تعجب می‌کنم که چرا گمرک هر روز یکی از سران قوا، اعضای دولت و مجلس را به بازدید از گمرکات کشور دعوت می‌کرد که تعزیه‌ای برای چند گونی برنج کپک‌زده راه انداختند؛ در صورتی که بانک مرکزی از تیرماه اعلام کرده بود که واردکنندگان می‌توانند برنج و سایر کالا‌های اساسی را از طریق واردات بدون انتقال ارز وارد کنند. اما با نشان دادن کالا‌های اساسی، وارداتی کالا‌های دیگر انجام دادند که در روز‌های اخیر دیدیم ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش وارد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان