همه چیز در مورد شروع کار با رزین


همه چیز در مورد شروع کار با رزین سلام توی این آموزش میخوایم باهم سراغ رزین اپوکسی بریم و همه چیز رو در مورد نحوه کار و شروع هنر رزین یاد بگیریم رزین دنیای خیلی جذاب و هیجان انگیزی داره چون هیچ محدودیتی توش نیست و جای آدم های خلاق و کارهای خلاقانه است برای شروع کار با رزین اول به سراغ معرفی رزین اپوکسی میریم که مواد اصلی رزین آرت...

همه چیز در مورد شروع کار با رزین

سلام توی این آموزش میخوایم باهم سراغ رزین اپوکسی بریم و همه چیز رو در مورد نحوه کار و شروع هنر رزین یاد بگیریم

رزین دنیای خیلی جذاب و هیجان انگیزی داره چون هیچ محدودیتی توش نیست و جای آدم های خلاق و کارهای خلاقانه است

برای شروع کار با رزین اول به سراغ معرفی رزین اپوکسی میریم که مواد اصلی رزین آرت هست

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی ماده ای شیمیایی و از فراورده های نفتی است.ساختار شیمیایی رزین‌های اپوکسی شامل دو بخش اپوکسی و هاردنر می‌باشد.

رزین اپوکسی به عنوان رزین مناسب برای کارهای هنری و دست ساز دسته بندی شده اند، چرا که عوارض سمی بسیار کمتری داشته و در اتاق کارهایی با تهویه مناسب به راحتی می توان از آنها استفاده کرد.

رزین های اپوکسی در ابتدا کاملا حالت مایع دارند و برای سفت شدن به کوره (پخته شدن) نیاز ندارند، بلکه در مجاورت هوا به تدریج سفت می شود.و همینطور مانند رزین uv(یووی) نیازی به دستگاه یووی یا خشک کننده ندارند.

رزین اپوکسی از دو ماده تشکیل شده است؛ رزین و هاردنر (سخت کننده). این دو بخش باید با نسبت دقیقی، که توسط تولید کننده مشخص می شود، مخلوط شوند.

برخلاف حالت اولیه به محض مخلوط شدن و ترکیب شدن حالت مایع خود را از دست میدهند و حالت جامد و شیشه ای پیدا میکنند.

فرآیند خشک و سفت شدن این ماده حدود چند ساعت تا چند روز به طول می انجامد.

بعد از ریختن رزین روی سطح و خشک شدن آن، سطحی شفاف، شیشه ای و صیقلی روی کار ایجاد میشود.از این رو میتوان از آن هم به عنوان لایه ای نازک روی سطوح جهت عایق کردن سطح و هم در حجم های بالاتر استفاده کرد.

رزین در دو نوع رقیق و غلیظ موجود میباشد که بسته به تکنیک مورد اجرا از یکی از دونوع آن استفاده میکنیم.

رزین غلیظ تحدب زیادی ایجاد می‌کند و همینطور هنگام آماده سازی آن حباب بیشتری ایجاد میشود و برای ساخت زیورآلات استفاده می‌شود و رزین رقیق برای تکنیک آبستره، رزین و چوب و استفاده در قالب استفاده می‌شود.رزین رقیق به دلیل ایجاد حباب کمتر و همینطور اینکه مدت بیشتری به هنرمند زمان میدهد تا به ژل تایم برسد بیشتر موردتوجه کسانی قرار گرفته است که به تازگی وارد حیطه ی کار با رزین شده اند.

حالا که با رزین آشنا شدیم به سراغ ماده ضروری بعدی که رنگ های مناسب رزین هست میریم

فکر می‌کنید از چه رنگ هایی میتونیم در رزین استفاده کنیم؟

اگر تا به حال با رزین کار کرده باشید و نمونه کارهای آن را دیده باشید میدانید که رزین یک ماده ی شفاف و بی رنگ است.

اما قابلیت ترکیب با رنگ های مختلفی را دارد

رنگ های مخصوص رزین به چند دسته ی کلی تقسیم میشوند:

١-رنگ های جوهری

همه چیز در مورد شروع کار با رزینهمه چیز در مورد شروع کار با رزین

رنگ های جوهری بعد از مخلوط شدن در رزین شفافیت رزین را حفظ می‌کنند و به صورت مایع هستند.

٢-رنگ های خمیری

همه چیز در مورد شروع کار با رزینهمه چیز در مورد شروع کار با رزین

این رنگ ها غلظت بالایی دارند و رزین رو مات می‌کنند به همین دلیل برای ایجاد بافت مثل موج دریا از این نوع رنگ رزین استفاده می‌شود. رنگ رزین خمیری به دلیل داشتن جرم حجمی بالا مناسب ایجاد بافت میباشد

٣-رنگ های پودری

همه چیز در مورد شروع کار با رزینهمه چیز در مورد شروع کار با رزین

اصلی ترین نوع رنگ های رزین رنگ های پودری هست این رنگ ها جامد بوده و به راحتی قابلیت ترکیب و ساخت رنگ جدید را دارد. رنگ های پودری تنوع رنگی گسترده ای دارد که باعث ایجاد دستساز های رزینی منحصر به فردی می‌شود

۴-رنگ های جوهر الکلی و میکروبی

همه چیز در مورد شروع کار با رزینهمه چیز در مورد شروع کار با رزین

رنگ های جوهر الکلی همانطور که از اسمش مشخص است پایه الکل میباشد و به همین دلیل در رزین به راحتی حل نمی‌شود و همین حل نشدن سبب ایجاد بافت های جذابی در رزین می‌شود

ابزار بعدی که برای شروع کار با رزین به آن احتیاج دارید قالب های سیلیکونی است

همه چیز در مورد شروع کار با رزینهمه چیز در مورد شروع کار با رزین

قالب های سیلیکونی اگر از سیلیکون مناسب ساخته نشده باشد باعث کدری کار رزینی می‌شود برای همین از قالب های سیلیکونی مخصوص آشپزی استفاده نکنید

قالب های سیلیکونی یک بار مصرف نیستند و اگر درست از آنها نگهداری کنید از بین نمی‌رود

بهتر است قاب سیلیکونی رزین را در مکان خنک نگهداری نکنید. برای شستشو فقط از آب خالی و الکل ایزوپروپیل استفاده کنید و هرگز جسم تیز به آن نزنید.از اسکاچ ها و اسفنج های نرم برای شست و شوی قالب سیلیکونی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از رنگ های بی کیفیت در ترکیب با رزین سبب میشود که قالب سیلیکونی شما به مرور خراب شود و در نهایت کیفیت کارهای رزینی خارج شده از آن نیز پایین بیاید.

این نکته را در نظر داشته باشید که حالت لاستیکی رزین یا سفت نشدن آن به هیچ عنوان مربوط به قالب سیلیکونی نیست.تنها مشکلی که قالب سیلیکونی میتواند برای کارهای رزینی شما ایجاد کند کدر شدن کار یا ایجاد خط و خش روی کار است.که در نهایت با پرداخت و پولیش رزین میتوان آن را ترمیم کرد.

برای شروع بهتر هست با ساخت زیورآلات رزینی را آغاز کنید . برای درست کردن زیورآلات به قاب زیورآلات احتیاج دارید .این قاب ها دارای جنس های مختلفی میباشند.مثل قاب برنجی-قاب استیل-قاب مسی-قاب نقره و … اما پیشنهاد میکنیم از قاب های برنجی و یا استیل استفاده کنید که به مرور زمان دچار تغییر رنگ یا اکسید شدن نشود و همینطور دارای قیمت مناسبی هم میباشد.

قاب های زیورالات در دو نوع کفی دار و بدون کفه در بازار موجود هستند.که بسته به سلیقه و نوع کار میتوانید از یکی از آنها استفاده کنید.

همه چیز در مورد شروع کار با رزینهمه چیز در مورد شروع کار با رزین

رزین مورد استفاده برای این قاب ها اغلب با گل های خشک متنوع و یا رنگ های مخصوص رزین ترکیب میشود.

توجه داشته باشید که گل خیس درون رزین دچار تغییر رنگ و خیسی میشود.به همین دلیل حتما از نوع خشک شده ی گل برای کارهای رزینی استفاده کنید.

همه چیز در مورد شروع کار با رزینهمه چیز در مورد شروع کار با رزین

خب

نکات ضروری که باید حین کار با رزین رعایت کنید

حتما از دستکش حین کار استفاده کنید

رزین را در ظرف یک بار مصرف بریزید

بهتر از جسم چوبی برای مخلوط کردن و هم زدن رزین و هاردنر استفاده کنید

حتما رزین را با ترازو اندازه گیری کنید تا نسبت درست رعایت شود

نحوه ترکیب رزین وهاردنر:

اول از همه در نظر داشته باشید که رزین و هاردنر به تنهایی و قبل از ترکیب کاملا مایع هستند و به محض ترکیب شروع به سفت شدن میکنند.پس اگر میخواید رزین و هاردنر رو برای مدت زیادی نگهداری کنید باید اونهارو به صورت جداگانه نگه دارید.وقتی اونهارو با هم تریب میکنید مدت زمان کمی فرصت دارید تا بتونید ازشون برای کاربرد دلخواهتون استفاده کنید.

قدم بعدی اینکه بدونید رزین شما چنددرصد هست.اینکه رزینتون چنددرصد هست رو خودتون نمیتونید تشخیص بدید.اغلب روی بسته بندی اونها نوشته میشه که چنددرصد هست.اگر نوشته نشده بود حتما باید این موضوع رو بپرسید.

درصد رزین به شما کمک میکنه تا بفهمید که رزین و هاردنر رو باید با چه نسبتی ترکیب کنید و اصلا ربطی به کاربرد اون نداره.

اغلب رزین ها ۵۰ درصد هستند.یعنی اینکه باید رزین و هاردنر رو با نسبت ۲ به ۱ مخلوط کنید.یعنی به ازای هر ۲ واحد رزین ۱ واحد هاردنر به اون اضافه کنید.
برای رزین هایی که درصدشون ۶۴ هست هم رزین و هاردنر رو با نسبت ۳ به ۲ مخلوط میکنیم

خیلی بهتره که رزین و هاردنر رو با ترازوی دقیقی که دقتش بالاست اندازه گیری کنید.
چون این ماده طوری هست که باید خیلی دقیق اندازه گیری بشه و توی اندازه گیریش هم دقت کافی بشه تا نتیجه کار مشکلی نداشته باشه

بعد از اندازه گیری رزین و هاردنر شروع به ترکیب اونها میکنید.

این قسمت مهم ترین قسمت کارهست.چون سفت شدن یا نشدن رزین و هاردنر به همین قسمت بستگی داره.شما اگر رزینتون رو درست اندازه نگیرید یا درست و به خوبی مخلوطش نکنید باعث میشید که رزین سفت نشه و مایع بمونه یا اینکه حالت لاستیکی و انعطاف پذیر داشته باشه.

رزین و هاردنر رو به صورت دورانی و در یک جهت مخلوط کنید.دقت کنید که هیچ ذره ی مخلوط نشده ای از رزین و هاردنر توی ظرفتون باقی نمونه.مهم ترین نکته همینه….

نحوه حباب گیری:

شما هر نوع رزینی با هر کیفیتی داشته باشید و هرطور که مخلوطش کنید به هرحال میبینید که توی ترکیب رزینتون یه تعداد حباب وجود داره و این طبیعی هست .شما برای از بین بردن این حباب ها باید از فندک اتمی یا سشوار استفاده کنید تا از بین ببریدشون.

همه چیز در مورد شروع کار با رزینهمه چیز در مورد شروع کار با رزین

برای نتیجه گیری بهتر یک مقدار به رزین استراحت بدید تا حباب ها حرکت کنند و به روی رزین برسند.بعدش به راحتی میتونید با فندک حباب هارو از بین ببرید.

گاهی پیش میاد که حباب های خیلی ریز و زیادی توی رزینتون ایجاد میشه.این مسئله اغلب بخاطر جنس اون رزین مورد استفاده هست و از بین بردن این نوع حباب یک مقدار مشکله.برای از بین بردن این حباب ها باید با فواصل زمانی معین شروع به گرفتن فندک روی کار کنید تا حباب ها به مرور به روی کار بیان و بتونید نابودشون کنید.

بهتون پیشنهاد میکنم حتما مقاله چالش های کار با رزین رو مطالعه کنید تا با چالش های پیش رو آشنا بشید و از پیش آمدن مشکل برای رزینتون جلوگیری کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جواهرسازی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی