ایست کرونا در پشت چراغ قرمز خانه‌نشینی


ایست کرونا در پشت چراغ قرمز خانه‌نشینی

خرم‌آباد - ایرنا - کرونا با سرعت می‌تازد و روزانه بیش از 400 قلب را از تپش می‌اندازد تا خون دیگر در رگ‌های آنها جریان نداشته باشد اما این بار مردم با خانه‌نشینی می‌خواهند چراغ قرمزی سر راهش روشن کنند.

با اجرای محدودیت های جدید کرونایی اکنون شهرها خلوت شده ، بازارهای غیرضروری تعطیل و مردم بجز برای تامین مایحتاج ضروری از خانه بیرون نمی آیند تا این مهمان ناخوانده که جان عزیزانشان را می گیرد از خانه بیرون کنند.

مردم فهیم ایران این را می دانند که همانند ایام تعطیلات نوروز و مسافرت ها که برای تعطیلی کشور تصمیم گرفته شد، همه در خانه ماندند و حتی سیزده‌بدر که روز طبیعت و تفریح مردم بود، به طبیعت نرفتند اکنون هم باید در خانه بمانند تا سرعت انشار ویروس کرونا را کم کتتد.
خمخ می دانیم در خانه ماندن خیلی بهتر از بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از کروناست، قرنطینه باشیم بهتر است که هر لحظه آمار ابتلا به کرونا و جان‌باختگان بیشتر شود، از خانه بیرون نرویم و در اجتماع نباشیم بهتر از آن است که کادر درمان را خسته تر کنیم.
روزهای طلایی دوباره می‌رسد اگر در خانه بمانیم، لبخند بر لبان مان می نشیند، اگر دورهمی و شب نشینی را حذف کنیم، شادی به خانه‌هایمان برمی‌گردد، اگر کرونا را جدی بگیریم، دوباره سفره‌های رنگین با بستگان گسترده می‌شود، پس به اجرای محدودیت های کرونایی پایبند باشیم.

حال که برای کنترل این ویروس خطرناک باید در خانه بمانیم ، افراد بی خیال کرونا مثبت نباید در خیابان باشند اگر آنها در خانه بمانند کادر سلامت و درمان نیز دغدغه شان کمتر خواهد شد و شاید با کاهش آمارها، آنها هم شیرینی در کنار خانواده بودن را دوباره تجربه کنند.

اگر هنوز تعدادی به این باور نرسیده‌اند که کرونا بسیار مهلک و خطرناک است، مرگ روزانه ۴۰۰ نفر و ابتلای ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر را که تاکنون شنیده اند، اینها که دیگر شوخی نیست، در خانه بمانیم تا مرگ به صفر برسد تا شاهد نباشیم که چه دل هایی که برای از دست دادن عزیزان شکسته و چه خانواده‌هایی که بخاطر کرونا همه چیز زندگی شان را از دست داده اند، در خانه ماندن بهتر از زندگی در شرایط بسیار سخت با غم از دست دادن عزیزان است.

اگر هنوز برخی باورشان نشده که کرونا زندگی را به همه تلخ کرده است، شاید اگر اعلامیه ها و بنرهای تسلیت در هر کوچه و خیابان شهر را ببینند به این باور برسند که کرونا واقعی است و روزی گریبان آنها را هم می‌گیرد. پس همه با هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و به محدودیت‌های جدید هم احترام بگذاریم.

آنگونه که محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: اکنون تمام تخت‌های بیمارستان های استان از بیماران مبتلا به کرونا پر شده و پرستاران نیز خسته هستند پس هر فرد باید مسئول حفاظت جان خانواده خود باشد.

به گفته وی افرادی مبتلا زمانی که بهبود هم می یابند تا ۲ سال عوارض این بیماری را به همراه خواهند داشت.

محدودیت‌ها اعمال نشود وضعیت کرونا در آذرماه بدتر می‌شود
سید موسی خادمی استاندار لرستان می‌گوید در آبان ماه امسال بدترین شرایط این بیماری بروز پیدا کرد،بطوری که در ۹ ماه گذشته متوسط روزانه بستری مبتلایان ۳۸ نفر بوده اما در آبان ماه به ۱۷۷ نفر رسید، همچنین در ۹ ماه گذشته روزانه ۱۹۳ نفر به ویروس کرونا مبتلا می شدند اما این آمار در آبان ماه به۵۹۶ نفر رسید.
وی افزود: در ۹ ماه گذشته روزانه ۳.۸ نفر فوتی بر اثر کرونا ثبت شد اما در آبان ماه روزانه ۱۱ نفر فوت شده و در برخی زمان تا ۱۶ فوتی هم گزارش شده است.
خادمی اضافه کرد: اگر محدودیت ها به صورت جدی اعمال نشود ممکن است در آذرماه وضعیت بدتر شود، اگرچه می دانیم هر تصمیمی که می‌گیریم به کسب و کار برخی از مردم لطمه وارد می کند اما مجبور هستیم که جان آدمی را در اولویت قرار دهیم.
استاندار لرستان اظهار داشتت: در طرح های هوشمند مبارزه با ویروس کرونا در استان، شهرستان ها و شهر ها مبنای تصمیم گیری هستند چرا که هر شهر وضعیت متفاوتی دارد و محدودیت ها ثابت بوده اما محدودیت ها در شهرها بر اساس تصمیم بهداشت و درمان در هر دوشنبه اعلام و تغییر می کند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم در طرح محل محور اقدامات لازم را انجام دهیم می توانیم تا حدود بسیاری شیوع ویروس را کاهش دهیم.

خادمی افزود: ۵۱ درصد ابتلا به ویروس کرونا در دورهمی خانوادگی صورت می گیرد و هدف از اجرای منع تردد از ۹ شب تا ۴ صبح لغو تجمعات خانوادگی است، اگر محدودیت ها توسط مردم رعایت نشود در ابتدا به خود فرد ضربه وارد می شود و باید در این راستا مردم به فکر خانواده خود باشند.
استان لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا قرار دارد، تنها شهرستان چگنی وضعیت زرد دارد و مابقی شهرستانها در حالت نارنجی یا قرمز هستند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ابتلای قطعی ۵۳ هزار و ۷۹ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۵۵ نفر جان باخته اند.

حال که به گفته کارشناسان، کرونا ممکن است یک تا دو سال آینده میهمان ناخوانده باشد پس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، احترام به محدودیت‌های کرونا ، شرکت نکردن در مراسم عروسی و عزا ، پرهیز از برگزاری میهمانی و دورهمی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و با خانه ماندن ، طلوع کرونا را غروب کنیم.

مهناز بیرانوند خبرنگار ایرنا لرستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان