آیت الله جعفری عالم وارسته و مجاهد فی سبیل الله


آیت الله جعفری عالم وارسته و مجاهد فی سبیل الله

کرمان - ایرنا - بخش بزرگی از حیات مرحوم آیت الله سید یحیی جعفری، در خدمت جهاد و مبارزه برای به ثمر رساندن و اعتلای انقلاب اسلامی گذشت و در این راه هیچگاه از اعتدال و انصاف خارج نشد.

به گزارش ایرنا، مرحوم آیت الله سید یحیی جعفری امام جمعه فقید و نماینده ولی فقیه سابق استان کرمان روز شنبه اول آذر در ۸۹ سالگی بر اثر کهولت سن، پس از عمری تلاش و مجاهدت در میادین مبارزه، فقاهت، دیانت و خدمت به مردم، به دیدار معبود خویش شتافت.

ایشان یک روحانی با محبوبیت زیاد بود ، که مدارا و دوستی با دیگران و جریانات مختلف را سرلوحه رفتار اجتماعی خود قرار داده بود و با کردار و گفتارش در دلهای مردم و جناح های مختلف جا گرفته بود.

این عالم روحانی وارسته و مجاهد فی سبیل الله، در سالهای تصدی نمایندگی ولی فقیه در استان و منصب امام جمعه کرمان، در کردار و گفتار، هیچگاه از انصاف و عدل خارج نشد و تمام افراد و جریانات سیاسی به این مساله صحه گذاشته اند.

آیت الله جعفری از شخصیت های ارزشمند معاصر استان کرمان بود که نگذاشت با خارج شدن از روش اعتدالی به منافع مردم استان ضربه وارد شود و همیشه محور وحدت فعالیت های مختلف در استان بودند.

تولد و تحصیل

آیت‌الله سید یحیی جعفری، فرزند سیدعلی در دهم مهر ماه سال ۱۳۱۰ﻫجری شمسی در دهستان جور شهرستان کوهبنان و در خانواده ای که پدر و پدربزرگشان از علما و روخانیون مشهور منطقه بودند به دنیا آمد و در فضایی مذهبی پرورش یافت.

مرحوم آیت الله جعفری تحصیلات ابتدایی خود را در مکتب خانه و مدرسه محل زندگی خود به اتمام رساند و سپس به همراه برادر خود سید احمد جعفری، برای فراگیری دروس حوزوی راهی شهر کرمان شد و در سال ۱۳۲۷ پس از گذراندن دوره مقدماتی برای ادامه تحصیل دینی به شهر قم مهاجرت کرد و از محضر اساتید ممتاز آنزمان حوزه علمیه قم کسب فیض کرد و برای تبلیغ معارف دینی و اسلامی به کرمان برگشت.

وی در کرمان علاوه بر تبلیغ و تبیین معارف اسلامی در مساجد، در مدارس و دبیرستان‌های استان نیز تدریس می‌نمود و با وجود مسئولیت های سنگین پس از پیروزی انقلاب اسلامی اهتمام به تعلیم علوم دینی و رسیدگی به مدارس علمیه و وضعیت طلاب دینی تا آخر عمر ایشان ادامه داشت و مدیریت حوزه های علمیه استان کرمان آخرین مسئولیت این مجتهد فقیه تا زمان رحلتشان بود.

سالهای مبارزه و فعالیت سیاسی

آیت الله سید یحیی جعفری از سالهای حضور در حوزه علمیه قم با خط عقیدتی و مبارزاتی امام راحل آشنا شد و در کنار سایر روحانیون کشور وارد میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی شد، بطوریکه اولین گزارش‌های ساواک راجع به آیت‌الله جعفری مربوط به وقایع پس از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است.

مرحوم آیت الله جعفری در طی سالهای تبعید امام خمینی(ره) به صورت مخفیانه و آشکار از نهضت انقلابی مردم ایران حمایت و تبلیغ می کردند و به صورت مستمر توسط عوامل شهربانی و ساواک رژیم شاه احضار می شدند که بر اساس اسناد ساواک ممنوعیت منبر رفتن، ممنوعیت خروج از کشور و تعهد به سخنرانی نکردن و اقدام علیه رژیم سلطنت همواره به ایشان تفهیم می شد.

این فقیه مبارز در به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، نقش بسیار موثری داشت و یکی از پیشروان اعتراضات، راهپیمایی ها و اعتصابات مردم انقلاب کرمان بر ضد رزیم شاهنشاهی در استان کرمان بود و تا لحظه پیروزی انقلاب اسلامی از مبارزه ساکت ننشست.

مناصب و خدمات آیت الله جعفری پس از پیروزی انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی آیت الله سید یحیی جعفری از ابتدا مسئولیت های مختلفی همچون ریاست عقیدتی و سیاسی شهربانی و ریاست جمعیت هلال‌احمر کرمان را بعهده گرفتند که سازماندهی بسیار خوبی در این ارگانها انجام دادند.

در خرداد سال ۱۳۵۹، طی حکمی از طرف امام خمینی(ره)، این عالم مبارز و روحانی آگاه و متقی به امامت جمعه کرمان و نمایندگی ولی فقیه م در استان منصوب شدند که به مدت ۳۷ سال تا سوم آذر سال ۱۳۹۶ ادامه داشت.

آیت الله جعفری در دوران دفاع مقدس همکاری صمیمی با سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارالله کرمان داشت و ضمن حضور در جبهه های نبرد، در سازماندهی تدارکات و پشتیبانی از رزمندگان همت فراوانی داشت.

مرحوم آیت الله جعفری پس از استعفا از امامت جمعه کرمان، مدیریت حوزه های علمیه استان کرمان را بعهده گرفتند و تا آخر عمر همچنان در صحنه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش داشتند.

مشی سیاسی آیت الله جعفری

آیت الله سید یحیی جعفری در طول ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در مناصب و سنگرهای مختلفی که به فعالیت پرداختند، ضمن اینکه به خط وآرمان های امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و شهدا کاملا باور فکری و عملی داشتند، از تندروی و خارج شدن از مسیر حق و حقیقت دوری می کردند.

دفتر ایشان همواره محل مراجعه اشخاص و گروه های سیاسی از جناح های مختلف کشور بود، بخش عمده آرامشی که سالیان پس از انقلاب در فضای سیاسی استان کرمان وجود داشت به دلیل وجود این شخصیت انقلابی و در عین حال میانه رو بود.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در آیین بزرگداشت آیت الله جعفری در مرداد ماه سال ۹۸ در رابطه با ویژگی های این شخصیت ارزشمند انقلابی چنین اظهار کردند: آیت الله جعفری، رفاقت های شخصی را فدای مصالح نظام و انقلاب کرد و در فتنه های مهم انقلاب از اصول خارج نشد، آیت الله جعفری محور وحدت استان بود و مبنای کار ایشان خدمت به مردم و دور از حزب گرایی در امور دولتی بوده است، او از استاندار اصولگرا و اصلاح طلب به یک اندازه حمایت کرد و مبنای کار او خدمت به مردم بود.

مرحوم آیت الله سید یحیی جعفری در طول عمر طولانی خود، مظهر زهد، جهاد، مردم داری و ساده زیستی بود که روش و منش ایشان می تواند الگویی برای همه افراد جامعه محسوب شود.

آیت الله سید یحیی جعفری ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر امروز شنبه به دلیل ایست قلبی در سن ۸۹ سالگی در بیمارستان مهرگان کرمان چشم از دنیا فرو بست.

مراسم تشییع آیت الله جعفری ساعت ۹ روز دوشنبه بعد از اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم در مصلای بزرگ امام علی (ع) شهر کرمان برگزار می شود و پیکر مرحوم آیت الله جعفری در آرامگاه خانوادگی وی در ضلع شمالی مسجد صاحب الزمان (عج) کرمان به خاک سپرده خواهد شد.

مراسم یادبود امام جمعه پیشین کرمان ساعت ۱۵ روز پنجشنبه هفته جاری و به صورت مجازی در حسینیه ثارالله کرمان برگزار می شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه و استاندار کرمان در پی رحلت آیت‌الله سید یحیی جعفری یار دیرین انقلاب و امام جمعه پیشین کرمان در پیام مشترکی یکشنبه و دوشنبه هفته جاری دوم و سوم آذرماه ۹۹ را در کرمان عزای عمومی اعلام کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج