سرفه کودکان، دلیل و درمان


سرفه کودکان، دلیل و درمان

سرفه کودکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از ساده‌ترین دلیل آن سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌هایی مثل سیاه‌سرفه. در درمان سرفه کودکان باید به این نکته دقت کنید که خوددرمانی صورت نگیرد و حتما با پزشک مشورت کنید.

سرفه کودکان، دلیل و درمان

اوه اوه! مادر که باشی یعنی سخت‌ترین حرفه دنیا را داری. همیشه نگران سلامتی کودک هستی، فقط کافی است یک بار سرفه کند. حالا هم که فصل سرماخوردگی و سرفه است.

دلایل سرفه کودکان

اما واقعا سرفه کودکان، چه دلایلی دارد؟ یکی یکی آنها را با هم مرور می‌کنیم.
سرماخوردگی کودک
از معمول‌ترین دلیل سرفه شروع می‌کنیم یعنی سرماخوردگی. اگر دلیل سرفه، سرماخوردگی باشد نشانه‌های دیگری هم دارد: عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی، کم‌اشتها یا بی‌اشتها شدن کودک، آبریزش چشم و احتمالا تب.
حساسیت کودک
یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل سرفه کودکان، همین حساسیت است. ممکن است کودک به هر چیزی حساسیت پیدا کند. حساسیت باعث گرفتگی یا آبریزش بینی می‌شود که معمولا مخاط آن شفاف است. حیوانات، استعمال دود سیگار، آلودگی هوا، همگی می‌توانند باعث سرفه‌های کودک شوند. احتمال آسم هم هست. اگر کودکی دارید که سرفه‌هایش خوب نمی‌شود، امکان اینکه به چیزی حساسیت داشته باشد، وجود دارد. لازم است در این‌باره با پزشک مشورت کنید تا علت، شناسایی شود.
آسم
سرفه همراه با خس‌خس که شب‌ها بدتر می‌شود، یکی از مهم‌ترین علائم آسم است. کودکی که آسم دارد هنگام ورزش و فعالیت بدنی دچار سرفه می‌شود. در این مورد لازم است از دودهایی مثل دود سیگار، دود اسپند، آلودگی هوا و عطر و اسپری دور بماند.
بو کردن یا بلعیدن چیزی
این اتفاق بیشتر برای کودکان کم‌سن‌تر اتفاق می‌افتد که ممکن است هر چیزی را به دهان بگذارند. اگر کودک علائمی مانند تب، آبریزش بینی و آبریزش چشم ندارد، ممکن است چیزی را بلعیده باشد.
سینوزیت
سینوزیت یک نوع عفونت باکتریایی است که باعث می‌شود کودک سرفه کند. در این حالت، مخاط به پشت گلو می‌ریزد و منجر به سرفه می‌شود.
سینه‌پهلو
سینه‌پهلو یا برونشیت در واقع یک سرماخوردگی است که درمان نشده. اگر حس کردید سرماخوردگی کودک بدتر شده و سرفه مداوم دارد حتما به پزشک مراجعه کنید. در برونشیت، لوله‌هایی که هوا را به ریه‌ها می‌فرستند عفونی شده‌اند. این لوله‌ها «برونش» نام دارند.
خروسک
اگر سرفه‌های کودک، شب‌ها شدیدتر شود، یا صدایی شبیه سوت داشته باشد، احتمال خروسک هست.
سرفه‌هایی از روی عادت
گاهی هم دلیل سرفه فقط عادت است. کودک پس از یک دوره بیماری که دچار سرفه شده، همچنان به سرفه کردن عادت دارد و معمولا این کار را در بیداری انجام می‌دهد، نه در خواب. نشانه دیگرش این است که کودک موقع غذا خوردن یا صحبت کردن، سرفه نمی‌کند.
سیاه‌سرفه
بله حالا دیگر سیاه‌سرفه کمتر شیوع دارد، اما امکان ابتلا به آن هنوز هست. سرفه بی‌وقفه به مدت 20 تا 30 ثانیه، یکی از نشانه‌های ابتلای کودک به سیاه‌سرفه است. در این نوع سرفه که نفس را بند می‌آورد، تب، آبریزش بینی و عطسه هم وجود دارد. با واکسیناسیون به موقع می‌توانید از ابتلای کودک به این بیماری، پیشگیری کنید.
ویروس سن‌سیشیال تنفسی
به این ویروس RSV هم می‌گویند. علائم آن شبیه سرماخوردگی است و سرفه‌ها تشدید می‌شوند. ویروس سن‌سیشیال تنفسی ممکن است به بیماری‌های جدی‌تری مانند سینه‌پهلو یا التهاب ریه منجر شود.
فیبروز کیستیک
این بیماری یک بیماری ژنتیکی است که باعث می‌شود ریه‌ها به صورت مداوم عفونت کنند.
کودکی که به فیبروز کیستیک مبتلا است این علائم را هم دارد: شل بودن مدفوع، سرفه‌های مداوم و عفونت‌های تنفسی مکرر.

سرفه کودکان، دلیل و درمان
درمان سرفه کودکان
برخی از درمان‌های سرفه کودکان، کاملا رایج هستند و شما هم می‌توانید برای کاهش و درمان سرفه‌های کودک از آنها بهره بگیرید.
سوپ مرغ
مامان‌ها به صورت معمول اگر فرزندشان دچار سرماخوردگی یا سرفه شود، پختن سوپ مرغ را در دستور کار خود قرار می‌دهند. واقعا هم روش خوبی است. برای کودکی که گلودرد و سرفه دارد، خوردن این غذا آسان است. مرغ پروتئین دارد و همین پروتئین التهاب گلوی کودک را برطرف می‌کند.
لیمو
ریختن چند قطره لیمو در یک لیوان آب می‌تواند معجزه کند و زمانی تاثیر آن بیشتر می‌شود که همراه عسل باشد. البته دقت کنید که کوکان زیر دو سال ممکن است به عسل حساسیت داشته باشند. بنابراین از این روش برای بچه‌های بزرگ‌تر استفاده کنید.
خوردن عسل
خوردن عسل به تنهایی هم می‌تواند در درمان سرفه موثر باشد. شاید بپرسید چرا؟ عسل، خاصیت ضدمیکروبی دارد. چه بهتر که آن را با آب گرم و لیمو به کودک بدهید. باز هم فراموش نکنید که ترجیحا به کودکان کمتر از دو سال عسل ندهید.
استفاده از دستگاه بخور
یک روش خوب و مفید که باعث باز شدن راه تنفسی کودک می‌شود. هوای خانه را هم مرطوب نگه می‌دارد. اگر دستگاه بخور نداشتید، می‌توانید به روش‌های سنتی عمل کنید. مثلا از بخار آب استفاده کنید. در این روش صد در صد مراقب کودک باشید تا دچار سوختگی نشود. و حتما پس از بخور، کودک را در محیطی گرم و به دور از سرما نگه دارید.
مصرف پیاز
شاید روش چندان دلچسبی برای کودک نباشد. در این روش، نصف قاشق عسل را با نصف قاشق پیاز رنده شده مخلوط کنید و به کودک بدهید. یکی- دو بار در روز کافی است.
نوشیدن آب
نوشیدن آب ولرم یک روش بسیار عالی برای درمان سرفه‌های کودک است.
استراحت کردن
ناگفته پیداست که موقع بیماری، استراحت نقش مهمی در بهبود دارد، بنابراین از کودک بخواهید تا استراحت کند.
آب‌نمک گرم
این هم یک روش معمول و کاربردی است که برای درمان سرفه و حتی گلودرد کودک می‌توانید از آن استفاده کنید.
درمان سرفه با داروهای گیاهی
با داروهایی مثل عصاره سپا، صبر زرد و دانه رازیانه هم می‌توان به کاهش سرفه کمک کرد، اما چون مخاطب ما کودکان هستند، ترجیحا از روش‌های مطمئن‌تر و ساده‌تر استفاده کنید تا خدای نکرده به سلامت کودک، لطمه‌ای وارد نشود.


سرفه کودکان، دلیل و درمان
درمان سرفه کودکان، توجه توجه!
- وقتی کودکی دارید که سرما خورده، یا مدام سرفه می‌کند، لطفا او را از دود سیگار دور نگه دارید تا راحت‌تر تنفس کند.
- حتی بوی مواد سرخ‌کردنی هم ممکن است باعث تشدید سرفه‌های کودک شود، او را از استنشاق این نوع بوها هم دور نگه دارید.
- بدون تجویز پزشک از اسپری بینی برای کودک استفاده نکنید.
- بدون تجویز پزشک به کودک، دارو ندهید. ممکن است که خودتان بدون نسخه پزشک دارو بخورید، اما شرایط کودک با شرایط شما فرق دارد. بیشتر مراقبش باشید.
- لازم است به کودکی که سرفه می‌کند، موضوعاتی را آموزش دهید. مثلا به او بگویید که باید موقع سرفه، یا عطسه از دستمال جلو دهان خود استفاده کند.
- دست‌های کودک را بشویید یا اینکه برای تمیز نگه داشتن آنها از دستمال مرطوب استفاده کنید.
اگر دنبال یک متخصص اطفال خوب هستید، نگاهی به کلینیک نی نی بان بیندازید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا