مرغ اجدادی از رونق تولید تا خودکفایی ملی


مرغ اجدادی از رونق تولید تا خودکفایی ملی

اراک - ایرنا - امنیت غذایی به عنوان یکی از مسایل پایه کشور از جمله دغدغه‌های جدی حاکمیت و شهروندان است که تولید مرغ لاین و اجدادی می‌تواند به‌ عنوان کلید خودکفایی، تکمیل زنجیره تولید و کاهش خروج ارز از کشور نقش‌آفرین باشد.

جوجه‌های یک‌ روزه‌ که برای تولید گوشت مرغ در سالن‌های پرورشی مرغداری‌های استفاده می‌شود از مرغ مادر، اجدادی و مرغ‌های لاین گرفته شده است و این موضوع اهمیت این گروه از طیور را در پایداری امنیت غذایی کشور مشخص می‌کند.

شمار کشورهای صاحب علم و فناوری مرغ لاین در جهان کمتر از تعداد انگشتان دست است و شاید بتوان گفت تنها هشت کشور دنیا شامل آمریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانسه و ایران هستند که توان فنی و علمی لازم برای تولید حفظ و تکثیر این طیور استراتژیک غذایی را دارند.

به گفته کارشناسان اکنون پنج سویه برای مرغ لاین در کشور وجود دارد که چهار سویه آن وارداتی است و مرغ لاین آرین نیز از سوی دولت تولید و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و تولید و بهبود ژنتیکی مرغ لاین آرین، کاهش واردات، خود اتکایی، تکمیل زنجیره تولید و تضمین امنیت غذایی کشور را در فرآورده‌های پروتئینی پرمصرف از این بستر استراتژیک غذایی رقم می‌زند که سرمایه بزرگ و با اهمیتی برای کشور و پشتوانه مهم در زنجیره غذایی محسوب می‌شود.

مرغ اجدادی از رونق تولید تا خودکفایی ملی

تولید مرغ لاین امسال در استان مرکزی پیگیری می‌شود

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولید مرغ لاین از سال ۸۵ در کشور کلید خورد که به‌دلایلی متوقف شده بود و امسال این مهم در دستور کار دولت قرار گرفته‌ است.
«حمیدرضا اخوان» افزود: با تولید مرغ لاین وابستگی کشور به مرغ اجدادی قطع شده و خودکفایی در تامین مرغ کشور حاصل می‌شود.
وی ادامه داد: میزان تولید مرغ اجدادی داخل نسبت به طیور وارداتی بیشتراست اما، مقدار تولید کمتر و جسه آن کوچکتر است.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: مرغ اجدادی از تلاقی مرغ‌های لاین تولید شده و حاصل لقاح مرغ اجدادی و مرغ مادر، تولید گونه‌ای از طیور است که در تامین جوجه‌های گوشتی از مرغ مادر عمل می‌کند.
اخوان خاطر نشان کرد: متقاضی برای پرورش مرغ لاین آرین برای استان مرکزی درحال حاضر وجود ندارد و در راستای پرورش این طیور هنوز اقدامی توسط مرغداران انجام نشده‌ است.
وی ادامه داد: حاصل تجارب پرورش مرغ لاین در گذشته و فرآیندی که در وزن‌گیری و طول دوره پرورش بوده موجب شده که درحال حاضر درخواستی برای پرورش مرغ لاین آرین در استان مرکزی وجود نداشته‌ باشد.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: راه ترغیب متقاضیان پرورش مرغ لاین این است که واردات این مرغ کاهش یافته و با برنامه حمایتی ویژه توسعه پرورش این طیور در استان و کشور با جدیت دنبال شود.
اخوان افزود: بهره‌گیری از مرغ لاین آرین در کشور کاهش ارزبری برای واردات مرغ اجدادی و لاین و قطع وابستگی به خارج را همراه دارد و زنجیره تولید مرغ با افزودن پرورش این گونه‌ها به چرخه تولید کامل می‌شود.

مرغ اجدادی از رونق تولید تا خودکفایی ملی

تولید مرغ لاین و اجدادی برگ برنده اقتصادی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: تولید گله‌های مرغ لاین اکنون از سوی معدودی کشورها صورت می‌گیرد و جوجه‌های پرورشی با انجام اقداماتی بهبود ژنتیکی یافته و به سایر کشورها صادر می‌شود.
«حسن اثنا عشری» افزود: در ایران تنها یک گله لاین با نام آرین وجود دارد که جوجه‌های آن‌ها مورد نیاز پرورش‌دهندگان طیور است و تقویت نظام پرورش مرغ لاین و اجدادی به عنوان برگ برنده اقتصادی کشور به‌ویژه در شرایط تحریم مطرح است.
وی ادامه داد: جوجه گله‌های طیور و لاین، مرغ اجدادی را تشکیل داده و دست آخر در ادامه فرآیند، جوجه‌های مرغ مادر تشکیل می‌شود و خودکفایی در این زمینه کمک بزرگ اقتصادی است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: استان مرکزی که یکی از قطب‌های پرورش طیور کشور است تنها در زنجیره تولید از پرورش مرغ مادر به بعد را انجام می‌دهد و واحد پرورش مرغ لاین و اجدادی در استان هنوز وجود ندارد.
اثنا عشری افزود: پرورش مرغ اجدادی به شرایط آب و هوایی خاصی نیاز دارد که استان مرکزی حائز آن نیست و اکنون این مهم در استان‌های مازندران، گیلان و فارس انجام می‌شود و ایجاد ویژگی‌های آب و هوایی برای پرورش مرغ اجدادی هزینه بالایی دارد.
وی ادامه داد: فاصله پنج هزار متری واحد پرورش مرغ اجدادی با سایر واحدهای مرغداری و دامداری از جمله شرایط پرورش این گونه طیور برای انجام کارهای ژنتیکی و جلوگیری از انتقال بیماری به این گله‌ها است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی شمال کشور را بهترین مکان برای پرورش مرغ اجدادی عنوان کرد و گفت: رطوبت ۷۰ درصدی سالن‌های پرورش از جمله ملزومات مورد نیاز پرورش این گله‌ها است و در استان مرکزی با تجهیزات موجود امکان تامین رطوبت ۷۰ درصدی به‌صورت دستی در سالن‌های پرورش مرغداری‌ها وجود ندارد.
اثنا عشری خاطرنشان کرد: فایده پرورش گله‌ها مرغ لاین و اجدادی در کلان صنعت مرغداری برای کشور است.
وی ادامه داد: ۱۷ واحد پرورش مرغ مادر در استان مرکزی وجود دارد که ۹ واحد آن فعال است و تولید دارندو بقیه در حال پاک سازی و آماده سازی برای جوجه‌ ریزی می‌باشند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: چهار سویه تجاری در کشور وجود دارد که همگی وارداتی هستند و با طیور لاین آرین که بومی کشور است، پنج سویه را شامل می‌شوند.
اثنا عشری افزود: فرآیند اصلاح ژنتیکی بر روی چهار سویه مرغ لاین در سال‌های اخیر انجام شده و مرغ‌ها با سویه تجاری بهتر انتخاب شده‌اند در صورتی که در لاین‌های آرین این مهم هنوز جای کار دارد.
وی گفت: گله‌های اجدادی موجود در کشور وارداتی و ارزبر هستند و در صورتی که دولت با حمایت و برنامه اصولی در این راستا وارد عمل شود،گله‌های لاین داخلی می‌تواند از خروج ارز جلوگیری شده و با تکمیل چرخه تولید، وابستگی کشور به خارج قطع شود.

مرغ اجدادی از رونق تولید تا خودکفایی ملی

پرورش مرغ اجدادی در گذرگاه تسهیل فرآیند تولید طیور

رئیس هیات مدیره یکی از واحدهای پرورش مرغ مادر استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: تنها چهار واحد پرورش مرغ اجدادی و تولید گله‌ آن‌ها در کشور فعال است و استان مرکزی از این مزیت بی‌بهره می‌باشد.

«حسین‌قلی لطفی» کاهش وابستگی به خارج از کشور را از جمله مزایای پرورش مرغ لاین و اجدادی در کشور عنوان کرد و افزود: سویه مرغ لاین موجود در کشور متاسفانه مراقبت اصولی نداشته و به دلیل کیفیت پایین کمتر از آن استقبال می‌شود و این طلا و گنجی است که اگر به آن پرداخته شود حوزه تولید مرغ کشور را متحول می‌کند.
وی یادآور شد: فعالیت به‌گزینی بر روی تولید مرغ اجدادی از سوی دولت انجام شده و بر اساس اطلاعاتی که از مرغداران مرغ گوشتی استان مرکزی صورت گرفته برای تولید این گله‌ها در استان به‌دلیل نیاز فاصله ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری واحدپرورش با سایر واحدهای پرورش مرغ منطقه شراء و یک منطقه در خمین معرفی شده‌ است.

مرغ اجدادی از رونق تولید تا خودکفایی ملی

پرورش تخصصی مرغ لاین نیازمند بازنگری است
مدیرعامل یکی دیگر از واحدهای پرورش مرغ مادر استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: چهار نژاد مرغ لاین اکنون با اسامی راس، کاب، آربرو کارز از خارج از کشور وارد شده و نژاد آرین نیز بومی کشور است و جهاد کشاورزی مدیریت پرورش آن را برعهده دارد.
«سعید لطفی» افزود: پرورش مرغ لاین بسیار تخصصی است و امکان پرورش این گله‌ها در استان مرکزی وجود ندارد و به دلیل کیفیت پایین مرغ لاین آرین باید در پرورش این گونه نیز بازنگری شود.
وی ادامه داد: پرورش مرغ لاین آرین اکنون به‌دلیل هزینه‌های بالا تنها از سوی دولت انجام شده و بخش خصوصی فعالیتی در این زمینه ندارد.
مدیرعامل این واحد مرغ مادر استان مرکزی خاطرنشان کرد ۱۲۰ واحد مرغ مادر در کشور وجود دارد که ۱۲ واحد آن در استان مرکزی فعال است و جوجه مورد نیاز واحدهای پرورش مرغ گوشتی از سوی این واحدها تولید و در اختیار واحدهای آن‌ها قرار می گیرد.
استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب است و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان