تشویق برای یکی، تنبیه برای همه


تشویق برای یکی، تنبیه برای همه

سنندج - ایرنا - تشویق برای یکی، تنبیه برای همه، اصطلاحی است که بیشتر در پادگان‌های نظامی کاربرد دارد تا فرماندهان بتوانند با این حربه، نظم موجود در جامعه تحت نظر خود را به درستی پیش ببرند اما امروزه باید آن را در جنگ با کرونا نیز تحلیل کرد.

به گزارش ایرنا، اگر امروز جامعه که درگیر ویروس کرونا شده را به پادگانی بزرگ با بخش‌های مختلف اجتماعی تشبیه کنیم فرهنگ و رفتارهای فرهنگی فرمانده آن و مردم و مشاغل مختلف می‌تواند در بخش‌های جزیی و بیماری کووید ۱۹ در جایگاه بی‌نظمی و انگیزه‌ای برای شیطنت‌ سربازان قرار ‌گیرد.

هر چند زندگی پادگانی از نظر بسیاری جامعه شناسان رد شده و معتقدند این رویه بر آرامش روانی جامعه تاثیر منفی دارد البته بنا نداریم در این گزارش بر ایجاد آن تاکید یا صحه بگذاریم بلکه بدنبال تحلیلی مختصر و مفید برای اصطلاح تنبیه برای همه هستیم.

امروز جامعه جهانی و به تبع آن شهر و روستایی که در آن زندگی می‌کنیم درگیر ویروس کرونا شده، ویروسی نامریی که قادر است ساعت‌ها در هوا یا سطوح معلق بماند تا با مشقت‌های مختلف، افراد سهل انگار را به جدی درگیر کند.

اما تشویق در زندگی با شرایط کرونایی بیشتر شامل حال افرادی می‌شود که به صورت جدی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، به صورت منظم دست‌هایشان را با آب و صابون می‌شویند و برعکس زندگی پادگانی تنهایی را به در جمع بودن ترجیح می‌دهند.

تشویق برای یکی، تنبیه برای همه

تقابل فرهنگ و کرونا

اما نقش فرمانده این زندگی کرونایی در کجای قصه قرار دارد؟ فرهنگ رفتاری که در ابتدای گزارش از آن به عنوان فرمانده یاد شد با انتظاری که از آن می‌رود تا اوضاع را مدیریت و کنترل کند کمی ‌متفاوت است چرا که فرهنگ ایرانیان همواره با، با هم بودن و صله‌رحم گره خورده و کردستانی‌ها از پیشتازان این فرهنگ هستند.

اکنون پس از ۹ ماه فراز و فرودهای مختلف ویروس کرونا در ایران، ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیم گرفته بعد از آزمون و خطاهای زیاد با تدوین یک دستورالعمل جامع و اجرای آن، جنگی تازه با این میهمان نامریی شروع کند. این دستورالعمل با تاکتیک‌های قبلی تفاوت چندانی ندارد اما در آن به عدم تجمع تمرکز بیشتری دارد و شهرها را از نظر وضعیت ابتلا به سه نوع قرمز، زرد و نارنجی تقسیم بندی کرده و پروتکل‌های بهداشتی هر شهر بر اساس وضعیت به‌هنگام آن اعمال خواهد شد.

اما سوالی که در این بین به ذهن می‌رسد این است، کارکنان یکی از پرهزینه‌ترین منابع دستگاه‌ها و دولت هستند و چرا تصمیم بر آن شده با توجه به وضعیت هر شهر نیروها با ۳۰ تا ۷۰ درصد طرفیت در محل کار حاضر شوند و بقیه دور کار باشند؛ پاسخ خیلی آسان است، تجمع یا همان آفت جنگ با کرونا، آفتی که کارشناسان بهداشتی باور دارند بیشترین تاثیر را در همه گیری ویروس کرونا دارد.

حالا که دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور در کنار تمام هزینه‌ها تحمیل شده بر اثر کرونا درصدد است کمتر از بازدهی نیروی کار استفاده کند، باید پرسید من به عنوان یک شهروند، یا بازاری و کاسب باید از چه چیزی بگذرم تا تشویق جنگ با کرونا که همان سلامت خود و خانواده‌ام است، نصیبم شود.

تشویق برای یکی، تنبیه برای همه

بر اساس برنامه جامع دستورالعمل‌های بهداشتی که امروز شنبه یکم آذر اولین روز اجرای آن است در شهرهای با وضعیت قرمز ابتلا همه مشاغل به جز گروه یک شامل خدمات، امداد، بهداشت و درمان و تامین اقلام و کالاها تعطیل هستند و اصناف و کسبه گروه‌ها شعله ۲، سه و چهار باید به مدت ۲ هفته تعطیل باشند.

بدون شک تعطیلی گروه‌های ۲، سه و چهار در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی موجب بروز آسیب مالی به کسبه می‌شود اما باید توجه داشت جامعه امروز نیازمند همکاری و وحدت است تا همه با هم در جنگ سلامت پیروز باشیم.

دولت حامی مردم است

دولت برای جبران این خسارت‌ها نیز راهکاری ارایه کرده تا صاحبان صنوف و واحدهای تولیدی بتوانند کمی مقاومت خود در برابر کرونا را بیشتر کنند که پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا از جمله این حمایت‌ها است.

تاکنون در کردستان ۶۹۲ میلیارد ریال تسهیلات برای تثبیت اشتغال هشت هزار و ۶۴ نفر در ۶ هزار و ۴۷۹ واحد صنفی و تولیدی پرداخت شده و پرونده سه هزار و ۷۳ واحد متقاضی با چهار هزار و ۶۷۲ فرصت شغلی موجود و ۴۵۳ میلیارد ریال تسهیلات درخواستی نیز در دست بررسی است.

اما هستند واحدهای صنفی که به پروتکل‌های بهداشتی پایبند نیستند و خواهان ادامه فعالیت به قیمت به خطر انداختن جان هم‌نوعان هستند که تنها در یک ماه گذشته ۲۳۸ مورد از این واحدها برای حداقل یک هفته تعطیل شده‌اند تا فعالیت آنان انگیزه ای برای بازگشایی دیگر واحدها در ایام کرونایی نباشد.

از طرفی نیروهای انتظامی نیز بیکار ننشسته اند و در در ۹ ماه گذشته حدود ۶۴ قاچاقچی یا محتکر کنندگان این استان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده‌اند و در جریان فعالیت‌های انتظامی تا کنون ۵۲۹ هزار عدد ماسک، ۴۳ هزار جفت ماسک، ۱۲ هزار لیتر ضدعفونی کنند و ۱۱ هزار دست لباس پزشکی از قاچاقچی آن و محترکان در این استان کشف شده است.

تشویق برای یکی، تنبیه برای همه

کردستان به سمت وضعیت تاسف بار در حرکت است

با این وجود رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان باور دارد: آمار مرگ و میر در استان در حال افزایش است و اگر مردم مراقبت نکنند، آمارها بیش از این خواهد شد.

دکتر فرزین رضاعی با ابراز نگرانی از استمرار روند افزایش مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از بیماری کووید۱۹ در استان اظهار داشت: مردم باید از ترددهای غیرضروری، تجمع در اماکن عمومی، دورهمی و مهمانی و حضور در مراسم عروسی و ختم به صورت جدی خودداری کنند در غیر این صورت وضعیت بیماری در استان تاسف‌بار خواهد شد.

وی به اهمیت استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و یادآور شد: البته ماسک فقط یک بخش از راهبرد حفاظتی در برابر این ویروس است که باید به شستشوی مداوم دست‌ها، اجتناب از تماس با افراد مبتلا، جلوگیری از حضور افراد آلوده و دارای علائمی همانند آبریزش بینی، کوفتگی و درد بدن، سرفه و تنگی نفس در اجتماع بیشتر توجه کرد.

رضاعی تاکید کرد: با وجود گسترش ویروس کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی برخی همچنان نسبت به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی بی‌توجه هستند و همین علت اصلی فراگیری بیشتر بیماری کووید۱۹ در استان شده است.

حال که با این همه تلاش دست‌اندرکاران، فداکاری و مقاومت مردم، ویروس کرونا هر روز بیشتر از روز گذشته آمار افتخارات خود را افزایش می‌دهد به طوریکه ۸۸۵ نفر در کردستان جانشان را از دست داده اند و پنجشنبه و چهارشنبه هفته گذشته به ترتیب با ۱۶ و ۱۷ مورد فوتی در ۲۴ ساعت مرگبارترین روزهای کرونایی استان ثبت شد و هر روز خانواده های بیشتری درگیر این بیماری می‌شوند باید تلاش کرد با همت مردمی و رعایت پروتکل‌ها ادامه کار را برای بیماری کووید ۱۹ سخت کنیم.

قطعا محدودیت‌هایی که اعمال شده، سختی‌هایی را برای مردم به ویژه اصناف به دنبال خواهد داشت اما این دشواری را بخاطر قطع زنجیره انتقال کرونا و حفظ سلامتی، بر خود سهل کنیم بلکه از این شرایط با آسیب‌های کمتری عبور کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک