٣2 درصد معلمان تناسب تخصصی با حوزه تدریسشان ندارند


٣2 درصد معلمان تناسب تخصصی با حوزه تدریسشان ندارند

عاملی گفت: به‌دلیل نبود نظام مشخصی در جذب آموزش و پرورش، ٣2 درصد معلمان که جذب آموزش و پرورش شدند تناسب تخصصی با حوزه تدریسشان ندارند.

٣2 درصد معلمان تناسب تخصصی با حوزه تدریسشان ندارندبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین جلسه کمیسیون معین رسانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: حوزه فرهنگ و علم و فناوری به‌عنوان دو حوزه مهم فضای اجتماعی است که با پیشرفت، عزت، استقلال و سلامت کشور ارتباط مستقیم دارد.

او با تأکید بر اینکه اهمیت بازنمایی از حوزه فرهنگ و علم از واقعیت آن بیشتر است، ادامه داد: قدرت بازنمایی به‌عنوان قدرت تشدید کننده واقعیت مطرح است چرا که می‌تواند موفقیت را به گونه‌ای جلوه دهد که منجر به تقویت خودباوری، امید و اعتماد ملی شود و هم می‌تواند ناامیدی، تضاد، نفرت و دشمنی را افزایش دهد.

عاملی تصریح کرد: بازنمایی نباید منجر به هیچ‌سازی از اصل تلاش‌های ۴۲ ساله نظام شود چرا که جهاد و مجاهدت شهیدان سرافراز کشور نادیده گرفته می‌شود و عرصه بزرگ تغییرات اجتماعی که منجر به پیشرفت فراگیر جمهوری اسلامی ایران شده است به دست فراموشی سپرده می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت اعتماد ملی و ضرورت جلوگیری از آسیب آن، افزود: جدای از دسته‌بندی‌های سیاسی در رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها باید اعتماد ملی و اعتماد به مسئولان نظام توسط همه رسانه‌ها و همچنین امید به بهبودی اوضاع در آینده تقویت شود.

او با اشاره به اقدامات دشمنان نظام در تولید اخبار دروغ و مأیوس کننده، اضافه کرد: قدرت بازنمایی در تعمیم است هر چه قدرت بازنمایی بیشتر باشد، تعمیم آن هم بیشتر می‌شود، برای مثال اخبار افراد دارای فساد اخلاقی و فساد اقتصادی و... خیلی قوی‌تر از اخبار افراد صالح بازنمایی می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: بازنمایی نمی‌تواند صد در صد دروغ باشد و باید یک عنصر واقعیت داشته باشد که در اکثر مواقع عنصر دروغ هرچند با درصدی کم، تأثیرگذارتر از عنصر واقعیت است.

رسانه‌ها مهم‌ترین رکن برای کار قرارگاهی در حوزه فرهنگ هستند

او رسانه‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین رکن برای کار قرارگاهی در حوزه فرهنگ توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: رسانه جریان اجتماعی و فرهنگی شدن جامعه را رقم می‌زند و می‌تواند جامعه را با داده‌های مختلف دچار تشویش و نگرانی و یا در مسیر امیدواری و پویایی حرکت دهد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: در حوزه رسانه نیازمند قاعده‌گذاری‌های جدید هستیم چرا که کد‌های اخلاقی در این حوزه الزام‌آور نشده است و شاهد یک نوع رها بودگی و بی ضابطگی خصوصاً در عدم رعایت ضوابط اخلاقی در بازنمایی اشخاص و نهاد‌های رسمی هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای کدگذاری اخلاقی در حوزه رسانه می‌توان به کد‌های اخلاق رسانه‌ای بین‌المللی و یا به کد‌های مسئولیت اجتماعی متعهد بود. اما به‌نظر بنده باید دید دین اسلام چه کد‌های اخلاقی را در فضای رسانه‌ای الزام می‌کند و آن را تبدیل به قانون و یک نوع الزام حرفه‌ای کرد.

به کمک رسانه می‌توان به اصالت انقلاب بازگشت

عاملی با بیان اینکه به کمک رسانه می‌توان به اصالت انقلاب بازگشت، افزود: از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان به‌عنوان یک نهاد سیاست‌گذار برای تدوین سیاست‌های اخلاق رسانه‌ای استفاده کرد و البته نباید صرفاً از طریق قانونگذاری، بلکه از طریق مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین عنصر اتحاد و باهم بودن برای ترویج اخلاق‌رسانه‌ای تلاش کرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود و در تشریح مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر شرایط برابر استخدام برای معلمان حق‌التدریس گفت: شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با هدف اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را احیا کردیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که اجرای این سند منوط به داشتن معلم توانمند، متخصص و شایسته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: متاسفانه به‌دلیل عدم وجود نظام مشخصی در جذب آموزش و پرورش، ٣۲ درصد معلمان که جذب آموزش و پرورش شدند تناسب تخصصی با حوزه تدریسشان ندارند.

او ادامه داد: ۴٨ درصد دانش آموزانمان دختر و ۵٢ درصدشان پسر هستند، ولی در جذب معلمان وضعیت موجود این است که ۶٠ درصد معلمان خانم‌ها و ۴٠ درصد آقایان هستند؛ به هر حال وقتی یک نظام جذبی وجود داشته باشد این تناسب را برقرار می‌کند. مهم این است که برنامه روشنی برای کار‌ها داشته باشیم و صرفاً با اقتضائات هیجانی امور را دنبال نکنیم. به جایگاه جامعه معلمان در شأن شغل انبیا نگاه کنیم و هم به کرامت این جامعه مهم، که امروز و آینده به دست آنهاست توجه کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآوری کرد: بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی جذب معلم منحصراً از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است و از سایر مسیر‌ها امکان جذب معلم برای آموزش و پرورش وجود نخواهد داشت.

عاملی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت حوزه فرهنگ، اقتصاد و امنیت گفت: ایشان در مورد حوزه فرهنگ تأکید دارند که کار‌های اثرگذار انجام شود چرا که فرهنگ، گستردگی زیادی دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان با اشاره به قدرت و اهمیت فضای مجازی تصریح کرد: در جهان به ازای هر ۲.۵ نفر یک وبلاگ و وب‌سایت وجود دارد، اما این وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها قدرت ندارند؛ چرا که قدرت در جا‌هایی است که تراکم داده در آن به وجود بیاید؛ برای مثال گوگل تراکم داده‌ای ایجاد کرده که ٩٢ درصد جستجوی اطلاعات در آن انجام می‌شود.

عدالت اجتماعی از طریق فضای مجازی استقرار پیدا می‌کند

او با تأکید بر قوی‌تر شدن کشور در حوزه فضای مجازی، گفت: از سال‌ها قبل بار‌ها تأکیده شده که در حوزه فرهنگ باید مسلط و مجهز به استودیو‌های حرفه‌ای و بزرگ شد و بستر خدمات سالم اجتماعی را فراهم کرد. البته مردمی بودن آن، هم در تولید و هم در راهبری، رمز موفقیت آن خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در شرایط حاضر عدالت اجتماعی از طریق فضای سایبری و مجازی استقرار پیدا می‌کند.

او در پایان بر همکاری رسانه‌ها در انعکاس دغدغه مهم جامعه به شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد و گفت: تقریباً ۹۰ نهاد با مصوبه این شورا تأسیس شده و ۲۳۵۰ مصوبه داشته، اما به حوزه رسانه کمتر توجه شده است که لازم است به این امر مهم که حضور و تأثیر گذاری فراگیر دارد توجه شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان را جویا شد