بیش از 100 درصد بارندگی سالانه خلخال محقق شد


بیش از 100 درصد بارندگی سالانه خلخال محقق شد

اردبیل _ ایرنا _ رییس اداره هواشناسی خلخال گفت: در هشت ماه امسال 107.5 درصد از بارندگی سالانه این شهرستان محقق شده است.

فرامرز فرض‌الله‌پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حالی که میانگین بارندگی‌های سالانه این شهرستان ۳۶۶ میلیمتر است، در هشت ماه سال جاری ۳۹۵.۵ میلیمتر برف و باران در این منطقه باریده که این میزان نسبت به مجموع بارندگی سال گذشته ۷.۵ درصد افزایش داشته و همچنین در مقایسه با میانگین بارندگی نیمه اول خلخال در بلند مدت ۳۲ ساله نیز که ۱۶۱ میلیمتر است، بیش از ۲ برابر افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهارداشت: در هشت ماه سال گذشته مجموع بارندگی‌های خلخال ۲۱۷ میلیمتر در این شهر به ثبت رسیده ، در حالی که مجموع بارندگی‌های هشت ماه اول امسال ۳۹۵.۵ میلیمتر است که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش یافته است.

او افزود: میزان بارندگی ۲ ماه اول پاییز امسال نیز نسبت به مهرماه سال قبل افزایش داشته و در حالی که در مهر و آبان سال قبل میزان بارندگی خلخال ۷۰.۶ میلیمتر بوده این میزان در ۲ ماه اول پاییز امسال با ۱۸ درصد افزایش به ۸۶.۱ میلیمتر رسیده است.

رییس اداره هواشناسی خلخال از افزایش ۲۴.۷ درصدی میزان بارندگی آبان ماه امسال در مقایسه با زمان مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در حالی که مجموع بارندگی آبان ماه سال قبل خلخال ۴۰.۳ میلیمتر بوده این میزان در ۳۰ روز اآان ماه امسال به ۵۳.۵ میلیمتر افزایش یافته است.

او تشریح کرد: بارندگی‌های بهار ،تابستان و ۲ ماه اول پاییز امسال که در نوع خود در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است موجب فراوانی آب در مناطق مختلف این شهرستان ،پرآبی رودخانه‌ها ،چشمه‌ها و منابع آب‌های سطحی و همچنین سفره‌های آب زیرزمینی منطقه شده است.

وی از ورود سامانه جدید بارشی از عصر روز گذشته و آغاز فعالیت این سامانه در منطقه خبر داد و افزود: در شب گذشته و پیش از ظهر امروز بیش از ۱۳ میلیمتر باران در شهر خلخال باریده و بارش در ارتفاعات این شهرستان بصورت برف گزارش شده است.

در عین حال همزمان با بارش باران در خلخال بارش برف در راه‌های ارتباطی کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر این شهرستان موجب کندی تردد خودروها شده و بسیاری از رانندگان عبوری از گردنه‌ها را مجبور به استفاده از زنجیرچرخ کرد.

معروف خسروی ، رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خلخال هم گفت: بیش از ۱۵ سانتیمتر برف در گردنه الماس واقع در جاده ارتباطی خلخال - اسالم بر زمین نشسته و با تلاش راهداران مسیر گردنه برف‌روبی و نمک‌پاشی شده و با توجه به محدودیت تردد خودروهای پلاک شخصی بلحاظ کرونا ، همراه داشتن زنجیرچرخ برای خودروهای عمومی الزامی است.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول