اعتبار 147 میلیارد ریالی پتروشیمی‌ها برای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی در ماهشهر


اعتبار 147 میلیارد ریالی پتروشیمی‌ها برای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی در ماهشهر

پتروشیمی‌های ماهشهر در مسیر عمل به مسئولیت اجتماعی منطقه در سال 99، اعتباری بالغ بر 147 میلیارد ریال برای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی در منطقه اختصاص داده‌اند.

به گزارش شانا، برنامه جامع تقویم طرح‌های فرهنگی و اجتماعی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی کارکنان و خانواده آنان و ساکنان محلی با رویکرد ارتقای سطح فرهنگی جامعه، کشف و پرورش استعدادهای مخاطبان، ترویج فرهنگ معنوی و اسلامی، بالا بردن روحیه نشاط و شادابی و رفع مشکلات و معضلات خانواده‌های کارکنان و جامعه محلی در ۹ سرفصل موضوعی و ۶۲ برنامه اجرایی و با اعتبار ۱۴۷,۱۶۰ میلیون ریال برای سال ۹۹ تهیه و تدوین شده است.

موفقیت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و برآورده‌سازی انتظارها، مستلزم وجود سیاست‌ها و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی است. شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی با توجه به این نکته، بر اساس طرح پژوهشی نیازسنجی برنامه‌­های فرهنگی و اجتماعی و با استفاده از ابزار مصاحبه اقدام به شناسایی سیاست­‌ها و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی مورد انتظار شرکت­‌های پتروشیمی کرد. حاصل آن، شناسایی ۱۲ محور و ۶۹ مؤلفه فرهنگی است که متناسب با هر یک از محورها، تعدادی سیاست مشخص و برنامه­‌های فرهنگی و اجتماعی سال ۹۹ براساس این سیاست­‌ها، تدوین و بازنگری شد. در این تقویم فرهنگی با بهره‌گیری از نتایج دو پژوهش نیازسنجی و اثربخشی برنامه‌های فرهنگی تلاش شده است نقایص و ضعف‌های برنامه‌های پیشین برطرف و با اضافه کردن ۱۹ عنوان برنامه جدید برنامه‌ای متناسب با نیاز واقعی مخاطبان تهیه و اجرا شود.

ظرفیت­‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه ماهشهر، مشارکت نهادها و سازمان‌­های فرهنگی و اجتماعی فعال در آن و توجه به سهم بهره‌مندی ساکنان محلی از برنامه­‌های فرهنگی و اجتماعی، سه ضلع توسعه فرهنگی منطقه ماهشهر محسوب می­‌شود که این موضوع در طراحی و تدوین برنامه جامع تقویم طرح­‌های فرهنگی و اجتماعی شرکت­‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر در سال ۱۳۹۹ مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی افزون بر توجه به برخورداری و بهره­‌مندی ساکنان محلی در برنامه‌های تقویم فرهنگی، در پاسخ به تأمین خواسته­‌های نهادها و سازمان­‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر ماهشهر و بندرامام، هفت برنامه فرهنگی و اجتماعی را نیز پیش‌بینی کرده است؛ جشنواره استانی تئاتر خیابانی، جشنواره موسیقی بندرنشینان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی (ویژه انجمن‌های فرهنگی، هنری)، برگزاری جشنواره هنرهای هشتگانه، برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی کانون‌های مساجد، مسابقات کتاب و کتابخوانی قرآن و عترت (تفسیر و مفاهیم، سیره اهل بیت) و برپایی نمایشگاه نقاشی با هزینه ۳ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال از طرح­‌های فرهنگی و اجتماعی مورد تقاضای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بندر ماهشهر و بندرامام خمینی (ره) است.

هزینه‌کرد ۹۱ میلیارد ریالی در سال ۹۸

برنامه‌های تقویم فرهنگی و اجتماعی شرکت­‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر، مبتنی بر نیازهای ابرازشده، قالب اجرایی مورد انتظار، منطق اولویت­‌گذاری برنامه، شبکه مسائل فرهنگی اجتماعی، گروه سنی هدف، گروه جنسیتی هدف، گروه مخاطب هدف، نحوه و روش اجرا، ضرورت برنامه­‌های فرهنگی، مشارکت مالی مخاطبان و تغییرات مورد انتظار طراحی و تدوین شده است.

طرح‌های فرهنگی و اجتماعی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر در سال ۹۹ به تفکیک موضوع شامل برنامه‌های اجتماعی، آموزشی، تربیتی، تفریحی، رسانه‌ای، مذهبی، مناسبتی، هنری، ورزشی است که قالب برنامه‏‌های فرهنگی، اردو و بازدید، پشتیبانی علمی، پشتیبانی مالی، جشن و جشنواره، نشست‌های مشاوره، کارگاه و کلاس، مسابقه و بازی، نمایشگاه و همایش و نشست است.

به‌رغم اینکه شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال، سبب کندی در اجرای برنامه‌ها شد، اما از همان روزهای ابتدایی برنامه‌های جدید با طرح‌های اجرا نشده جایگزین شد، به‌طوری که سال گذشته، اقدام‌هایی همچون راه‌اندازی مشاوره‌های تلفنی به‌صورت رایگان برای عموم شهروندان، خرید و توزیع ۵ هزار اشتراک فیلیمو میان کارکنان و برگزاری مسابقات و برنامه‌های متعدد به‌صورت مجازی انجام شد.

براساس محاسبات انجام شده، ۷۴ درصد برنامه‌های تقویم فرهنگی سال ۹۸ به‌صورت کامل اجرا شد و برنامه‌هایی که امکان برگزاری آن نبود، جایگزین شد. گزارش‌های مالی شرکت عملیات غیرصنعتی نشان می‌دهد که بیش از ۹۱ میلیارد ریال برای این برنامه‌ها هزینه شده است.

مجموعه برنامه‌های تقویم فرهنگی انجام‌شده در سال ۹۸ مبتنی بر برنامه‌های جشنواره‌ای، خدمات مراکز روان‌شناختی و خدمات مشاوره‌ای، مسابقات، نمایشگاهی، مناسبتی، ورزشی، خدمات آموزشی، تئاتر و نمایش، قدردانی و تجلیل، روابط عمومی، پشتیبانی از مساجد، موکب‌ها و سینماها و پژوهش بوده است.

شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است و به نمایندگی از همه پتروشیمی‌های عضو شورای راهبردی منطقه ماهشهر، پروژه‌های مسئولیت‎ اجتماعی را در منطقه اجرا می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پتروشیمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس