خرما پشتیبان دستگاه گوارش/ دشمن بیماری های عفونی

خرما پشتیبان دستگاه گوارش/ دشمن بیماری های عفونی

خرما برای سلامتی فواید چشمگیری دارد که گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه می تواند از سلامتی شما محافظت کند، بنابراین می‌تواند خوراکی ایده‌آلی برای تغذیه مناسب و بهره‌مندی از فواید سالم آن برای حفظ سلامت بدن باشد. روش های ساده ای برای ترکیب این میوه فوق العاده در وعده های غذایی، میان وعده ها، نوشیدنی ها و غذاها وجود دارد که بتوان از مزایای آن بهره مند شد.

خرما غنی از مواد مغذی است

سه عدد خرما حدود 200 کالری، 54 گرم کربوهیدرات با حدود 5 گرم فیبر و یک گرم پروتئین بدن را تامین می کند. همچنین مقادیر کمتری از طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله ویتامین های گروه B، K، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، روی و منگنز را تامین می کند، به عبارت دیگر خرما به سادگی بمب قند یا کالری خالی نیست.

خرما دارای انواع آنتی اکسیدان است

خرما علاوه بر ویتامین و مواد معدنی سرشار از آنتی اکسیدان های محافظ سلامتی است. در مقاله ای که اخیرا در مجله ” Pharmacy BioAllied Sciences” منتشر شده، آمده است خرما منبع خوبی از آنتی اکسیدان های طبیعی است که می تواند برای مدیریت بیماری های مربوط به استرس اکسیداتیو استفاده شود. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول و توانایی بدن در مقابله با اثرات مضر آنها وجود داشته باشد. این پیش ماده ای برای پیری و آسیب سلول است که می تواند منجر به بیماری شود. خرما همچنین حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد میکروبی است به این معنی که ممکن است در مبارزه با بیماری های عفونی نیز نقش داشته باشد.

تحقیقات دیگر نشان داده است خرما حاوی آنتی اکسیدان های زیادی از جمله کاروتنوئیدها، پلی فنول ها (به عنوان مثال اسیدهای فنلیک، ایزوفلاون ها، لیگنان ها و فلاونوئیدها)، تانن ها و استرول ها است، همچنین دارای خواص ضد قارچی هستند.

بیشتر بخوانید: فواید خرما و زمان مجاز مصرف آن در کودکان

خرما قند اضافی در اختیار شما قرار نمی دهد

بسیاری از مردم خرما را میوه خشک می دانند، اما در واقع میوه تازه محسوب می شود زیرا هیچ آبی از آن خارج نمی شود و از آنجا که خرما یک میوه کامل و فرآوری نشده است به طور طبیعی محتوای قند آن وجود دارد. به عبارت دیگر اگر یک نوار انرژی فقط با خرما شیرین شود برچسب می تواند صفر گرم قند اضافه شده را ذکر کند. این نکته مهمی است زیرا قند اضافه شده به دلیل ارتباط با افزایش خطر بیماری های قلبی و چاقی نوعی است که باید محدود شود.

خرما از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کند

سه عدد خرما حدود 18 درصد از هدف روزانه فیبر بدن را تامین می کند که از عملکرد خوب هضم غذا پشتیبانی می کند. یک مطالعه که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شده به طور خاص تاثیر مصرف خرما بر روده را بررسی کرده است. در این مطالعه به مردان سالم گفته شده هر روز هفت عدد خرما بخورند یا یک ترکیب اضافی از کربوهیدرات و قند را به مدت 21 روز بخورند. پس از یک دوره 14 روزه گروه ها تغییر وضعیت دادند. محققان دریافتند هنگام خوردن خرما افراد مورد مطالعه بهبودی در دفعات حرکات روده و کاهش سطح مواد شیمیایی مدفوع دارند که به سلول ها آسیب می رساند و باعث جهش هایی می شود که منجر به سرطان می شود.

اگر تا به حال یبوست را تجربه کرده اید می دانید چگونه می تواند سطح انرژی و راحتی شما را ویران کند. خرما می تواند یک روش ساده برای حرکت دادن چیزها باشد.

خرما از سلامت قلب و تنظیم قند خون محافظت می کند

تحقیقات قدیمی اثرات مصرف خرما در بزرگسالان سالم را طی یک دوره چهار هفته بررسی کرده است. در یک مطالعه داوطلبان روزانه حدود سه و نیم اونس از دو نوع خرما مختلف می خوردند. در پایان ماه محققان دریافتند به طور قابل توجهی بر شاخص توده بدن (BMI)، کلسترول تام، LDL یا HDL افراد مورد مطالعه تاثیر نمی گذارد. مهمتر از همه قند خون ناشتا و سطح چربی خون پس از مصرف هر دو نوع خرما افزایش نیافت. در حقیقت چربی های خون و اندازه گیری استرس اکسیداتیو نیز کاهش یافت.

مطالعه دیگری که اخیرا انجام شده است مصرف خرما را روی چربی خون و کنترل قند خون آزمایش کرده است. این مطالعه به 100 زن و مرد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور تصادفی اختصاص داده شده که یا به طور کامل خرما نخورند یا به مدت 16 هفته روزانه سه عدد خرما مصرف کردند. خرماخواران از نظر آماری کاهش معنی داری در کلسترول کل و LDL “بد” داشتند و HbA1c (معیار کنترل قند خون نسبت به دوره دو تا سه ماه قبل) در خرماخواران تغییری نکرد. گروهی که خرما مصرف کردند همچنین در سلامت روان و اندازه گیری کیفیت کلی زندگی نیز پیشرفت کردند.

این مطالعات قابل توجه است زیرا با تنظیم قند خون و سلامت قلب ارتباط تنگاتنگی دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله حمله قلبی را دو برابر افزایش می دهند. بیماری های قلبی عروقی مهمترین علت مرگ و میر در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

خرما از مغز محافظت کند

همچنین تصور می شود ترکیبات محافظتی موجود در خرما به محافظت از مغز کمک می کند. مقاله ای که در مجله “Neural Regeneration Research” منتشر شده بیان می دارد خرما به دلیل توانایی در مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز، دارای پتانسیل درمانی امیدوارکننده ای در برابر بیماری آلزایمر است.

افزودن خرما به وعده های غذایی و میان وعده ها

خرما در انواع مختلف دستور العمل ها از جمله اسموتی ها، گلوله های انرژی زا، بلغور جو دوسر، پودینگ چیا یا آووکادو به عنوان شیرین کننده استفاده می شود. همچنین از خرمای پوره برای تهیه “بستنی” خانگی گیاهی با ترکیبی از موادی مانند شیر گیاهی، دارچین و مواد افزودنی مانند شکلات تلخ خرد شده و گیلاس های بدون هسته می توان استفاده کرد. به علاوه می توانید خرما را در غذاهای شور نیز استفاده کنید و شیرینی و تعادل طبیعی را به سالادها، سبزیجات پخته شده مانند کلم ساطوری یا گل کلم تفت داده شده و سیب زمینی سرخ شده گیاهی اضافه کنید.

مترجم: الهه زارعی