اهمیت انجام سونوگرافی جنین در بارداری


متخصص رادیولوژی بیان کرد: با انجام سونوگرافی جنین در موعد‌های مشخص شده توسط پزشک متخصص بسیاری ازمشکلات نوزاد قبل از تولد شناخته می شود و نیز موجب می‌شود که در روند رشد جنین پایش‌های لازم صورت گیرد.

اهمیت انجام سونوگرافی جنین در بارداری
شفاآنلاین>سلامت جنسی>سونوگرافی برای مقاصد تشخیصی مختلف و روی اندام‌های گوناگونی انجام می‌شود. اما یکی از معمول‌ترین دلایل آن سونوگرافی در دوران بارداری است که روشی برای تصویر‌برداری از جنین داخل رحم مادر است که به وسیله امواج فراصوت انجام می‌پذیرد.

به گزارش شفاآنلاین: از ابتدای بارداری تا پایان آن، معمولاً سه یا چهار سونوگرافی برای کنترل سلامت جنین و مادر توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. اغلب خواندن جواب سونوگرافی بارداری برای مادرانی که منتظر فرزند خود هستند، بسیار جذاب به نظر می‌آید زیرا شاید بخواهند سر، دست‌ها یا جنسیت جنین را از روی تصاویر سونوگرافی تشخیص دهند؛ در این‌صورت، دانستن برخی از اصول پایه سونوگرافی افراد را در راه تفسیر سونوگرافی بارداری یاری خواهد کرد و اهمیت انجام آن را نیز مشخص‌تر خواهد کرد لذا با توجه به اهمیت موضوع دراین باره با دکترحسین کرم پور، متخصص رادیولوژی گفت‌وگو کرده ایم. وی در این باره می‌گوید: با انجام سونوگرافی جنین در موعد‌های مشخص شده توسط پزشک متخصص بسیاری ازمشکلات نوزاد قبل از تولد شناخته شود و نیز موجب می‌شود که در روند رشد جنین پایش‌های لازم صورت گیرد و در نتیجه می‌توان با شناخت لازم از این طریق شاهد تولد نوزاد سالم با کمترین مشکل برای جان افراد و بار مالی کمتر باشیم.دکتر کرم پور عنوان کرد: سونوگرافی به عنوان وسیله تشخیصی بی‌ضرر در دوران بارداری توسط متخصصین رادیولوژی بنا به درخواست پزشک معالج انجام می‌شود.این متخصص رادیولوژی عنوان کرد: در دوران بارداری و پس از تایید وجود بارداری داخل رحمی‌غربالگری‌هایی باید بنا بر تشخیص پزشک توسط رادیولوژیست انجام شود که در دومرحله صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: مراحل غربالگری برای خانم‌های باردار که در دومرحله انجام می‌شود بدین صورت که مرحله اول در دوازده تا چهارده هفتگی دوران بارداری جهت تشخیص چند مورد از ناهنجاری‌های شایع کروموزمی‌ انجام می‌شود.
دکتر کرم پور اضافه کرد: مرحله دوم غربالگری نیز در دوران هجده هفتگی بارداری جهت بررسی ساختارهای جنینی توصیه می‌شود تا به وسیله آن ناهنجاری‌هایی که با حیات جنین و رشد سالم آن در آینده مغایرت دارد مورد بررسی قرار گرفته و بنا بر تشخیص پزشک متخصص و با تایید و نظر پزشکی قانونی در برخی موارد خاص حتی ممکن است که ختم بارداری توصیه شود. این متخصص رادیولوژی اظهار کرد: سونوگرافی‌های دوران بارداری به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از سونوگرافی‌های معمولی که لازم است هر زن بارداری آنها را انجام دهد و دیگری سونوگرافی‌‌های تخصصی‌تر که در صورت لزوم توسط پزشک به خانم‌های باردار انجام آن توصیه می‌شود. وی مطرح کرد: از ابتدای یک بارداری معمولی و بدون مشکل تا پایان آن، معمولاً سه الی پنج بار انجام سونوگرافی بسته به شرایط مادر و جنین برای کنترل سلامت آنها توصیه می‌شود. دکتر کرم پور ادامه داد: از طریق سونوگرافی در سه ماهه سوم بارداری بررسی از لحاظ وزن‌گیری جنین،میزان مایع آمنیوتیک انجام می‌شود که انجام آن برای بررسی سلامت برای مادران باردار و جنین ضروری است. این متخصص رادیولوژی تصریح کرد: برای خانم‌هایی که بارداری‌ شان پرخطر می‌باشد، ممکن است پزشک متخصص انجام سونوگرافی‌های بیشتری را جهت تشخیص و بررسی یک مشکل که در سونوگرافی قبلی یا آزمایش خون مشاهده شده، توصیه کند لذا فواصل انجام سونوگرافی بنا بر درخواست پزشک معالج کوتاه‌تر وسونوگرافی‌های تخصصی‌تر توصیه می‌شود تا شاهد تولد نوزاد سالم همراه با حفظ سلامت مادرباردار باشیم.
وی افزود: در سونوگرافی معمول دوره بارداری که در سه ماهه دوم بارداری انجام می‌‌شود، پزشک ممکن است احتمال وجود مشکل در قلب جنین را تشخیص دهد. در این صورت انجام اکوی قلب جنین تجویز می‌شود. در این سونوگرافی، جریان خون در سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های جنین به طور دقیق بررسی می‌شود. همچنین در اکوی قلب، مشکلات قلبی جنین مثل وجود حفره در قلب و مشکل در شریان‌های خونی قابل تشخیص است.دکترکرم پور می‌گوید: عدم بررسی‌های لازم توسط سونوگرافی در طول دوران بارداری می‌تواند امکان تشخیص بسیاری از ناهنجاری‌ها در ساختار جنین و یا اختلال در روند رشد جنین را کاهش داده و نتیجتا موجب آسیب به جنین و مادر باردار گردد.متخصص رادیولوژی توصیه کرد: بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی که می‌تواند مادر و جنین را تهدید کند به وسیله انجام سونوگرافی ساده قابل تشخیص و درمان است لذا توصیه می‌شود مادران باردار جهت اطمینان و پیشگیری از بسیاری مشکلات انجام آن را جدی بگیرند.وی در پایان گفت:هر یک از انواع سونوگرافی بارداری دارای مزایایی است. بیشتر خانواده‌ها تصاویر سه بعدی را ترجیح می‌دهند زیرا تصویر آن بیشتر شبیه یه چیزی است که از کودک در دنیای واقعی انتظار می‌رود در حالی سونوگرافی دوبعدی این طور نیست. شما برای انجام سونوگرافی باید با پزشکتان مشورت کنید تا او براساس ضرورت نوع سونوگرافی را که باید برای شما انجام شود، تجویز کند. در هر صورت سونوگرافی دوبعدی از سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی ایمن‌تر است چون زمان زیادی برای انجام این نوع سونوگرافیها صرف می‌شد و ممکن است حرارت زیادی به جنین منتقل شود که ایمن نیست.آفتاب یزد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش