بارداری و مهم‌ترین علائم آن که باید حتما بدانید


بارداری و حاملگی یکی از لذت بخش ترین حالت برای خانم هاست. البته دقیق ترین راه برای تشخیص حاملگی آزمایش خون بارداری است. در این مقاله به بررسی مهمترین علائم بارداری می‌پردازیم.

بارداری و مهم‌ترین علائم آن که باید حتما بدانید

شفاآنلاین>سلامت جنسی>.تجربه لذت باردار و مادر شدن واقعا شیرین است. شاید این سوال پیش بیاید که از کجا بفهمیم باردار شده ایم.

به گزارش شفاآنلاین: همه زنان هنگام آغاز بارداری علائم مشابهی را تجربه نمیکنند و علائم تجربه شده در زنان به شدت متفاوت است. یک زن در زمان بارداری لزوما علائمی شبیه به بارداری های پیشین خود یا بارداری دیگران را تجربه نمیکند ولی ،علائم خاصی مانند نبود دوران قاعدگی و افزایش وزن در همه ی حاملگی ها مشترک است.

در زیر برخی از علائم بارداری (Pregnancy) را برایتان بیان میکنیم:

تکرر ادرار
یکی از علایم حاملگی تکرر ادرار است . چرا که به دلیل تغییرات هورمونی پس از ۸ – ۶ هفته پس از باردار این علایم ظاهر می شود . تکرر ادرار دلایل دیگری مانند دیابت و عفونت مجاری ادرار نیز میتواند داشته باشد .
یبوست
وقتی خانمی باردار است ،هورمون پروژسترون که عملکرد سیستم گوارش را کند می‌کند، افزایش خواهد یافت و این امر سبب یبوست شخص می شود . برای درمان یبوست باید اب بخوید ، ورزش کنید. همچنین مصرف فیبر درمان مناسبی برای یبوست است.
تغییرات روحی و عاطفی
یکی از نشانه های حامگی تغییرات احساسی و روانی و گاه احساس افسردگی است . دلیل این تغییرات روحی تغییرات هورمونی است و در سه ماه اول حاملگی دیده می شود .
سردرد و کمردرد
سردرد و کمر درد در برخی از خانم ها جزو علایم حاملگی به حساب می اید .
سرگیجه و ضعف کردن
یکی از علایم اصلی بارداری سرگیجه و ضعف کردن به دلیل باز شده عروق، کاهش فشار خون و کاهش قند خون در بانوان می باشد . شخص دایم حالت تهوع دارد .
لکه بینی و گرفتگی
باید بدانید که چند روز پس از لقاح نطفه خود را به دیواره پر خون رحم میچسباند که این اتفاق ۱۲ – ۶ روز پس از لقاح انجام شده و ایجاد خونریزی و گرفتگی خفیف در مادر می‌کند . همچنین مادران باردار ممکن است شاهد ترشحات سفید رنگ شیر مانند باشند که به دلیل ضخیم شدن دیواره واژن است. این ترشحات طبیعی می باشد . در صورت هرگونه بوی بدی حتما به پزشک مراجعه کنید . چون احتمال دارد عفونت ادرار گرفته باشید .
تغییرات پستان‌ها
یکی از علایم حاملگی تغییر در سینه است. در واقع طبق بررسی های بدست امده پستان‌ها پس از ۱ یا ۲ هفته بعد از باردار شدن، به دلیل تغییرات هورمونی بزرگ‌تر، سفتتر و کمی دردناک خواهند شد. همچنین ممکن است رنگ نوک سینه تیره تر شود.
عقب افتادن عادت ماهانه
یکی از اصلی ترین علایم حاملگی قطع شدن قاعدگی است . پس اگر پریودی تان عقب افتاد ممکن است باردار باشید . البته در عقب افتادن قاعدگی دلایل دیگری مانند افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، استرس، اختلالات هورمونی، قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری و خستگی نیز تاثیر خواهد گذاشت.
تمایل یا تنفر از غذا (اصطلاحا ویار)
ویار داشتن از اوایل بارداری آغاز مییشود و ممکن است تا پایان این دوره با شما همراه باشد. بعکس در برخی از زنان میتواند به شکل تنفر از غذا ( حالت تهوع نسبت به غذای مشخص) نیز میتواند رخ دهد.
تغییرات خلقی از نشانه های بارداری است
در طول سه ماهه ی اول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ، زنان باردار ممکن است تنش ، استرس و دیگر عوامل را تجربه کنند.
بالا بودن دمای کلی بدن
چنانچه دمای بدن شما در ابتدای روز و قبل از خوردن صبحانه بالا به نظر میرسد و این حالت را تا ۲۱ روز مداوم داشتید ؛ احتمال بارداری در شما وجود دارد.

بارداری و مهم‌ترین علائم آن که باید حتما بدانید

علائم اولیه بارداری چه موقع شروع می شوند؟

این علائم در برخی از زنان در سه ماه اول بارداری و در بعضی دیگر در طول بارداری رخ دهد.علائم بارداری به علائم پیش از قاعدگی شباهت دارد به همیین دلیل تشخیص را غیرممکن میسازد.

ولی آیا نشانه های بارداری برای همه زنان یکسان است؟ علائم حاملگی در زنان متفاوت است. آن ها ممکن است در کیفیت یا شدت این علائم متفاوت باشند ، و حتی علائم حاملگی یک زن ممکن است برای همان زن در حاملی بعدی یکسان نیاشد. و این علائم ممکن است در بخش های مختلف دوران بارداری رخ دهد در این بخش از نمناک به بررسی علائم بارداری در مراحل ابتدایی و پایانی بارداری می پردازد.

گزینه هایی برای تسکین علائم بارداری موثر واقع می شود؟

برخی از درمان های خانگی و روش های خودمراقبتی میتواند به کاهش علائم ناخوشایند بارداری کمک کند. مصرف بسیاری از دارو ها هنگام دارو بی خطر هستند، از جمله آنتی بیوتیک . برای مصرف دارو های بدون نسخه و یا هرگونه مکمل و بیماری ، با پزشک خود مشورت کنید.

در پایین تعدادی از خود مراقبتی های لازم را ملاحظه میکنید:

رژیم غذایی مناسب و ورزش میتواند به حفظ وزن و کاهش علائم ناخوشایند بارداری کمک کند.پس از سه ماهه ی اول از ورزش های طولانی مدت و دراز کشیدن به پشت اجتناب کنید.کفش راحتی بپوشید بویژه اگر ورم پا دارید.برای برداشتن فرزندانتان یا شی سنگین از ری زمین ابتدا زانوی خود را خم کنید و سپس آن را برداریدروی تشکی سفت و با یک بالش به پهلو بخوابید.لباس زیر مناسبی انتخاب کنید.غذاهای فیبر دار مثل میوه ها و سبزیجات مصرف کنیدبرای جلوگیری از تهوع و سوزش معده وعده های غذایی کوچکی بخورید ، از غذاهای چرب پرهیز کنید و مایعات کافی بنوشید.

علائم بارداری یا سندرم پیش از قاعدگی؟

بسیاری از نشانه های اوایل بارداری مثل حساسیت پستان ها،خستگی ، تغییرات خلقی ، گرفتگی خفیف عضلات، درد کمر و دیگر موارد علائمی است که زنان پیش از قاعدگی تجربه میکنند. تا زمان نتیجه آزمایش هیچ راهی برای تعیین بارداری یا پی ام اس وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟