فشار‌های آخر ترامپ تاثیرگذار نخواهد بود/ فرصت مناسب برای بازگرداندن مطالبات خارجی کشور


فشار‌های آخر ترامپ تاثیرگذار نخواهد بود/ فرصت مناسب برای بازگرداندن مطالبات خارجی کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، زمان فعلی تا بر سر کار قرار گرفتن دولت جدید امریکا را فرصت مناسب برای بازگردندان مطالبات خارجی ایران از کشور‌های همکار دانست.

فشار‌های آخر ترامپ تاثیرگذار نخواهد بود/ فرصت مناسب برای بازگرداندن مطالبات خارجی کشور

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیرامون زمزمه آزادسازی برخی از مطالبات ایران از کشور‌هایی که به آن‌ها نفت، کالا یا خدمات فروختیم، با توجه به شرایط جدید در امریکا، به بازارنیوز گفت: در فضای جدید، طبیعی است که فشار‌ها و سختگیری‌ها و برخورد‌های چماقی و خشنی که توسط امریکا انجام می‌شد احتمالا وجود نخواهد داشت و اگر ما دیپلماسی فعالی داشته باشیم و می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم تا دولت جدید مستقر نشده، بخشی از مطالباتمان از سایر کشور‌ها را پس بگیریم و بخشی از مسائلمان را حل کنیم.
*آثار روانی و اقتصادی بر قیمت ارز

قادری ضمن تاکید بر این نکته که با توجه به شرایط جدید، تسهیلات و و کمک‌هایی که می‌توانیم از برخی کشور‌ها بگیریم، خیلی می‌تواند کمک کننده باشد، پیرامون تاثیرات بازگشت مطالبات بر بازار ارز اظهار داشت: بازگشت این مطالبات در شرایط فعلی می‌تواند اثر روانی مثبتی ایجاد کند که این اثر روانی بر نرخ ارز تاثیر گذاشته و نرخ ارز در روز‌های اخیر پایین آمده است. البته اثر حقیقی اقتصادی هم خواهد داشت؛ چون وقتی ارز به بازار تزریق شود، کمک کننده برای پاسخ به نیاز‌های ارزی کشور است.
وی افزود: در شرایط دشوار اقتصادی، چیزی که بیشتر مشکل ایجاد می‌کند، کمبود ارز نیست، چون پاسخگویی به تقاضای معمولی کار راحتی است. آنچه ایجاد مشکل می‌کند تقاضا برای سفته‌بازی است که باعث افزایش حجم تقاضا برای ارز می‌شود. اتفاقاتی که در انتخابات امریکا رخ داد، آثار و پیامد‌های روانی برای افزایش نرخ ارز را کم می‌کند و باعث می‌شود که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی، پاسخگوی نیاز‌های اساسی کشور باشد.
*کشورها، بدون نگرانی از امریکا می توانند با ایران همکاری کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با تاکید بر این که شرایط جدید می‌تواند فشار امریکا بر سایر کشور‌های همکار ایران، کم کند، اظهار داشت: کشور‌هایی از جمله عراق، کره جنوبی، ژاپن و هند که ما ازآن‌ها مطالباتی داریم، با شرایط جدید شاید راحت‌تر بتوانند همراهی کنند و اگر بنا بر همکاری داشته باشند، نگران فشار‌های امریکا نباشند؛ اگرچه ترامپ در مدت باقی‌مانده تمام تلاش خودش را خواهد کرد که بیشترین فشار را به ایران وارد و مشکلات را تشدید کند. ولی فکر می‌کنم فشار‌های جدید خیلی تاثیرگذار نخواهد بود.

قادری در پایان گفت: شرایط جدید، علاوه بر این که می‌تواند باعث آزادسازی مطالبات ما از کشور‌ها شود، بخشی از ارز‌هایی که توسط افراد برای حفظ قدرت خریدشان در خانه‌ها نگه داری می‌شد، به چرخه بر می‌گردد و کمک می‌کند نرخ ارز متعادل‌تر بشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند