حریری: رویکرد سیاسی آمریکا، تاثیری در روابط تجاری با چین ندارد/ مذاکرات در حال انجام است


حریری: رویکرد سیاسی آمریکا، تاثیری در روابط تجاری با چین ندارد/ مذاکرات در حال انجام است

رئیس اتاق مشترک ایران و چین، پیرامون بازگشت مطالبات ایران از کشور‌ها تاکید کرد که به هر صورت ممکن باید بتوانیم این مطالبات را بازگردانیم.

حریری: رویکرد سیاسی آمریکا، تاثیری در روابط تجاری با چین ندارد/ مذاکرات در حال انجام است

گروه بازرگانی بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین پیرامون بازگشت مطالبات ایران از کشور‌های دیگر، به بازارنیوز گفت: برخی کشور‌ها هستند که ما به آن‌ها کالا یا خدمات فروختیم، ولی پول آن را نمی‌توانیم از آنجا خارج کنیم. به عنوان مثال، کره جنوبی در زمان معافیت ۶ ماهه تحریم نفتی، از ایران نفت خریداری کرده، ولی پولش در آن کشور بلوکه مانده و به دلیل تحریم، نتوانستند کالا به ما بدهند. در ژاپن و هند هم چنین مطالباتی داریم.

وی افزود: پول‌هایی که برای فروش کالا و خدمات بوده را باید به هر صورت تلاش کنیم تا پس بگیریم. (مانند کره جنوبی که روز‌های اخیر بحثش مطرح بود که دارو به ما داده است.)
*پول‌های ایران در چین، ذخیره ارزی بانک مرکزی است

حریری در پاسخ به این سوال که میزان مطالبات ایران از چین چقدر است؟ اظهار کرد: بخشی از پول‌های ما در سایر کشورها، ذخایر ارزی بانک مرکزی است. ذخایر ارزی قابل خرج کردن نیستند و بانک مرکزی یک بار به پشتوانه آن، ریال چاپ و روانه بازار کرده و خرج هم شده است؛ لذا این مبالغ طلب نیست.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین، تصریح کرد: بخشی از ذخایر ارزی بانک مرکزی ما در چین (همان رقم ۲۰ میلیارد دلار) است که مدام از آن صحبت می‌شود. مبلغ دیگر قابل توجهی در چین نداریم که راجع به آن صحبت کنیم؛ چون همیشه توانستیم در قبال فروش نفت، کالا وارد کنیم. بنابراین، محدودیتی نداشتیم و نیاز‌های وارداتیمان را از چین تامین می‌کردیم. وزارت خارجه هم رسما اعلام کرد که ما طلبی از این کشور نداریم که نتوانیم وصول کنیم.

حریری از امکان استفاده از ذخایر ارزی در چین به عنوان ضمانت اخذ وام برای پروژه‌های کشور، سخن گفت و خاطر نشان کرد که از گذشته در مقاطعی از این ذخایر برای ضمانت استفاده کرده‌ایم.

* مذاکره با چینی‌ها در حال انجام است

رئیس اتاق مشترک ایران و چین پیرامون روند مذاکرات برای عقد قراراداد بلند مدت با چین، اظهار داشت: مذاکره همیشه در حال جریان است و کارگروه‌های فنی در ایران هستند که امکانات مراوده بلندمدت با چین را در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت، فن‌آوری‌های نو، انرژی، معدن و در حوزه‌های غیر اقتصادی بررسی می‌کنند. رابطه بلند مدت با چین بر اساس برنامه جامع استراتژیک در حال طراحی است که هر موقع زمانش باشد، اجرایی می‌شود.
سایر خبرهای این پرونده:

حریری درباره پیروزی بایدن و احتمال تغییر رویکرد دولت به سمت امریکا و تاثیر آن بر روابط تجاری با چین، تصریح کرد: فرقی نمی‌کند چه کسی در امریکا رئیس جمهور است و حتی ایران در کدام اردوگاه سیاسی در دنیا قرار دارد. فرض کنید اصلا انقلاب هم نشده باشد، با این حال شریک اصلی اقتصاد ایران در دنیا چین است. این به دلایل سیاسی نیست که البته مسائل سیاسی می‌تواند این را تضعیف یا تقویت کند، ولی پایه و بنیان این کار، اقتصادی است.
*2 علت برای تداوم روابط تجاری ایران و چین

وی درباره علت تداوم روابط تجاری ایران با چین با وجود تغییر نگرش سیاسی توضیح داد: ارتباط تجاری ایران و چین، دو دلیل دارد. یکی از دلایل این است که مگر ما با روسیه از نظر سیاسی بیشترین دوستی را نداریم که حتی از چین هم قوی‌تر است. به علاوه این که همسایه هم هستیم و در خیلی از مواقع اشتراکات نظامی هم در منطقه داشتیم، اما روابط اقتصادی ما هیچ زمان به بالای دو میلیارد نرسیده است؛ چون ما با روسیه شباهت اقتصادی داریم. ما و روسیه در بازار‌های دنیا رقیب هستیم و هرچه می‌خواهیم صادر کنیم آن‌ها هم صادرکننده اند. حتی در واردات هم با روسیه رقیب هستیم و امکان خرید هم از آن‌ها نداریم؛ بنابراین دلایل سیاسی نمی‌تواند جای واقعیات اقتصادی را بگیرد.

حریری افزود: دلیل دیگر این است که در منطقه ما، عربستان و امارات از لحاظ سیاسی در اردوگاه غرب هستند، اما ارتباطات اقتصادی آن‌ها با چین از ما بیشتر است. بنابراین، ارتباط باید علاوه بر مناسبات سیاسی، یک پایه و بنیان اساسی اقتصادی داشته باشد.
*رئیس جمهور امریکا و تاثیرش بر روابط ایران و چین
رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پایان تاکید کرد: تاثیر این که چه کسی در امریکا بر سر کار باشد در رابطه اقتصادی ایران با چین این است که چقدر راحت‌تر و بی ملاحظه‌تر می‌توانیم با چینی‌ها مراوده داشته باشیم. مثل عربستان که روزی ۵۰۰ هزار بشکه نفت به چین می‌فروشد، ولی ما نمی‌توانیم. در صورتی که در ۲۰ سال پیش ما بیشترین نفت را در دنیا به چین می‌فروختیم. این که چه کسی در امریکا رئیس جمهور باشد، می‌تواند در تسهیل روابط کمک کننده باشد و موانع کمتری ایجاد کند، اما با همین موانعی که در دو، سه سال اخیر امریکا بر سر راه ما گذاشت، شریک اول تجاری ما هم در صادرات و هم در واردات چینی‌ها بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403