کالای اساسی یا موبایل لوکس؛ کدامیک واجب تر است؟ +فیلم


کالای اساسی یا موبایل لوکس؛ کدامیک واجب تر است؟ +فیلم

شرایط نامناسب ارزی کشور باعث شده که کالا‌های بسیاری در گمرک به علت نبود ارز، دپو و اجازه ترخیص کالا صادر نشود. با این وجود، برخی واردکنندگان، بدون توجه به شرایط ارزی، اقدام به واردات کالای غیر ضرور و بعضا لوکس می‌کنند.

گروه بازرگانی بازارنیوز-یاسین بستوانچی؛ اقتصاد ایران در حال حاضر با شرایط بسیار دشواری مواجه است. مسائل ارزی، شرایط را برای بهبود اوضاع اقتصادی، سخت کرده است. همین موضوع سبب شده که کالا‌های بسیاری در گمرک به علت نبود ارز، دپو و اجازه ترخیص کالا صادر نشود. با این وجود، برخی واردکنندگان، بدون توجه به موارد ذکر شده، اقدام به واردات کالای غیر ضرور و بعضا لوکس می‌کنند. این در حالی است که کشور ما در تامین برخی اقلام اساسی مانند روغن، با مشکل مواجه است.

بنابه آمار سامانه همتا (رجیستری)، یکی از کالا‌های که بنا به آمار بیش از ۸۴۰ میلیون یورو در سال ۹۸ به خود اختصاص داده است، موبایل‌هایی به ارزش بیش از ۳۰۰ یورو است. این رقم، تقریبا معادل یک چهارم کل ارز تخصیص یافته برای 5 قلم کالای اساسی، در شش ماهه نخست سال جاری است. همچنین سهم حجمی گوشی هایی با ارزش بیش از 300 یورو، تنها 9 درصد کل گوشی ها است ولی 35 درصد ارز برای آنها مصرف شده است.
گفتنی است محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت چندی پیش در مصاحبه ای پیرامون ارز تخصیص یافته برای کالاهای اساسی اظهار داشت: بر مبنای گزارش بانک مرکزی در شش ماهه اول بیش از 3.5 میلیارد دلار سهمیه ارزی، 5 قلم کالای اساسی تخصیص یافته است.
در کلیپ زیر، به بررسی آماری این موضوع و لزوم اولویت بندی صحیح در واردات کالا توسط نهاد‌های مربوطه، پرداخته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار