حسینی‌کیا: 70 درصد ارز وارد بازار فرعی شده/ ضرورت مبارزه با قاچاق در صنعت پوشاک


حسینی‌کیا: 70 درصد ارز وارد بازار فرعی شده/ ضرورت مبارزه با قاچاق در صنعت پوشاک

عضو کمیسیون صنایع مجلس، از معضل قاچاق پوشاک و خروج ارز حاصل از آن انتقاد کرد و اظهار داشت: 70 درصد ارز، وارد بازار فرعی مثل صرافی و... شده و 30 درصد وارد بازار اصلی برای واردات شده است. این‌ها باعث می‌شود که قاچاق خصوصا در عرصه پوشاک، بیشتر شود.

حسینی‌کیا: 70 درصد ارز وارد بازار فرعی شده/ ضرورت مبارزه با قاچاق در صنعت پوشاک

گروه کشت و صنعت بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس، پیرامون قاچاق در صنعت پوشاک و تاثثیری که در خروج ارز از کشور دارد، به بازارنیوز گفت: یکی از مشکلات ما این است که نظام تولید و توزیع ما تکلیفشان مشخص نیست. یکی از راهکار‌های جلوگیری از قاچاق، راه اندازی سامانه تجارت است که باید راه اندازی شود که بتواند از تولید تا توزیع را رصد کند.

وی افزود: نکته دوم ثبت سفارش هاست. ثبت سفارش‌ها برا واردات در حوزه پوشاک باید متناسب با تولید داخل باشد که این نکته هم رعایت نمی‌شود. این هم از مشکلاتی است که باید برای آن فکر کرد.

حسینی‌کیا از عدم بازدارندگی قوانین در حوزه قاچاق انتقاد کرد و اظهار داشت: قوانین ما بازدارنده نیستند. قوانین باید طوری تنظیم شده باشند که با قاچاقچی، به شدت برخورد شود.

حسینی کیا با ابراز تاسف از ضعف نظارت دولت در حوزه قاچاق پوشاک، اظهار داشت: سیستم دولتی نظارتی ندارد. یک نفر ارز برای یک کالا دریافت می‌کند، ولی به جای آن کالای دیگر وارد می‌کند. این هم از مشکلات ماست.
بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون صنایع مجلس، یکی از مشکلات دیگر این صنعت را عدم مشخص بودن سیاست دولت عنوان کرد و اظهار داشت: سیاست دولت در حوزه پوشاک مشخص نیست. در تمام ادوار گذشته نگاه بر این بوده که ۷۰ درصد ارز را دولت در بازار اصلی هزینه کند، ۳۰ درصد را در بازار فرعی؛ اما در این دولت برعکس این ماجرا رخ داده است. ۷۰ درصد ارز، وارد بازار فرعی مثل صرافی و... شده و ۳۰ درصد وارد بازار اصلی برای واردات شده است. این‌ها باعث می‌شود که قاچاق خصوصا در عرصه پوشاک، بیشتر شود.
حسینی‌کیا مشکل برندینگ کالا‌های ایرانی را از دیگر عوامل استقبال کم به آن‌ها و اشتیاق برای قاچاق پوشاک دانست و اظهار داشت: در بحث پوشاک، بحث برندینگ مطرح است که در آن زمینه خوب کار نکردیم و نتوانستیم برای مطرح کردن برند‌های ایرانی، خوب تبلیغات کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان تاکید کرد که همه این موارد دست به دست هم داده و معضلی را برای در صنعت پوشاک کشور ایجاد کرده است.
به گزارش بازارنیوز؛ آخرین آمار رسمی از میزان قاچاق پوشاک در کشور، رقم بالای یک میلیارد دلار برآورد شده که آمارهای غیر رسمی رقمی بسیار بالاتر از این را پیش‌بینی کرده‌اند. لذا در این شرایط ارزی کشور، مقابله با پوشاک قاچاق برای حفظ ذخیره ارزی کشور بسیار حیاتی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟