برج تقطیر نخستین زیست پالایشگاه کشور در کرمانشاه نصب شد


برج تقطیر نخستین زیست پالایشگاه کشور در کرمانشاه نصب شد

کرمانشاه- ایرنا- سازه برج تقطیر تمام ایرانی نخستین زیست پالایشگاه کشور در کرمانشاه به وزن 60 تن و ارتفاع 50 متر به عنوان قلب این پالایشگاه روز یکشنبه با حضور معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس واقع در شهرک صنعتی بیستون نصب شد.

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت پالایش این برج روزانه معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر مخلوط ورودی اولیه است که در نهایت به استحصال ۲۰۰ هزار لیتر اتانول سوختی و سایر محصولات جانبی می‌انجامد.

«محمد نوری‌امیری» با بیان اینکه تمام عملیات مهندسی طراحی فرایند و ساخت این برج تقطیر با بهره‌گیری از دانش و توان متخصصان داخلی صورت گرفته است، افزود: به ویژه برای اولین بار در کشور این گونه از سینی‌های تقطیر که نیازمند ترکیبی از دانش و فناوری در رشته‌های مختلف هست، داخلی‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه داخلی‌سازی این برج از خروج حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کرده است، گفت: همچنین ارزش روز هزینه ساخت برج تقطیر معادل ۲۳۰میلیارد ریال و ۴۰ درصد ارزانتر از نمونه خارجی هست.

وی تصریح کرد: علاوه بر این صرفه‌جویی ریالی و ارزی دستیابی به توان ساخت داخل سینی‌های تقطیر و تزریق این هزینه در بین سازندگان داخلی مزیت دیگر داخلی‌سازی این بخش از زیست پالایشگاه کرمانشاه است.

معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو با بیان اینکه مجموع ارزش روز سرمایه‌گذاری انجام شده توسط این سازمان برای احداث نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول کشور در کرمانشاه معادل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی و سایر منابع است، افزود: ۶۶ میلیون لیتر تولید سالانه این محصول در زیست پالایشگاه کرمانشاه به صرفه جویی ۶۶ میلیون دلاری و تولید سوخت سالمتر در کشور می‌انجامد.

وی تصریح کرد: همچنین سالانه ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری باقیمانده از تولید الکل سوختی به عنوان محصول جانبی به دست می‌آید که اکنون به عنوان یک ماده ارزشمند تغذیه دام به صورت وارداتی تامین می‌شود.

بیواتانول سوختی یک محصول پاک و سازگار با محیط‌زیست است که به جای افزودنی‌های شیمیایی اکتان افزای بنزین برای تولید بنزین با کیفیت و کم ‌آلاینده به کار می‌رود و برای اولین بار در کشور زیست پالایشگاه تولید آن در حال احداث است.

نوری‌امیری افزود: براساس وفق برنامه با استمرار همکاری بانک‌های ملت و تجارت این واحد صنعتی سال آینده به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان