سلام به همراهان عزیز و علاقمندان به بافتنی.

آموزش دستکش را خواسته بودید.دستکش انواع مختلف دارد ولی تقریبا تمام مدلهایی که با دومیل بافته می شود در موارد زیادی با هم مشترک هستند.

دستکش بدون انگشت یا ساق دست:این مدل ساده ترین نوع است که به اندازه دور مچ دانه سر انداخته و کشباف می بافید و سپس برای ادامه کار ،هرمدلی که دوست دارید انتخاب کرده و بافت را تا ابتدای انگشتان دست ادامه می دهید .سپس درز دستکش را دوخته و قسمتی را برای عبور شست باز می گذارید.

بافت انواع دستکش با دومیل

دستکش با یک انگشت:این مدل بیشتر برای کودکان بافته می شود. فقط انگشت شست دارد.

بافت انواع دستکش با دومیل

برای بافت این دستکش ،ابتدا به اندازه دور مچ دانه سربگیرید و کشباف را تا اندازه دلخواه ببافید.سعی کنید کشباف کاملا کیپ دست باشد چون بافتنی پس از مدتی کمی گشاد می شود.پس از اتمام کشباف ۵ تا۶ دانه به دانه ها اضافه کنید که بدنه دستکش کوچک نشود.از اینجا باید بدنه و انگشت شست را شروع کنید.

۱)بعد از کشباف،به اندازه ای ببافید تا به ابتدای شست برسید.بافت انواع دستکش با دومیل

۲)دانه ها بهتر است فرد باشد مثلا ۳۵ دانه. دانه ها را به دوقسمت تقسیم کنید.۳۵ را وقتی نصف کنید برای هر طرف ۱۷ دانه میماند و یک دانه اضافه است.بافت انواع دستکش با دومیل

۳)اگر دستکش برای کودک است ۸ دانه و اگربرای بزرگسال است ۱۲ تا۱۴ دانه باید برای شست درنظر بگیرید.چون این تعداد ازکل بدنه کم می شود پس ما باید به همین تعداد دوباره به بافت اضافه کنیم.به این ترتیب: در رج رو به دوطرف این دانه( دانه ۱۸) یک ژوته اضافه کنید.

در شکل زیر دانه های شست را از رو بافته ایم تا کاملا مشخص باشد.

بافت انواع دستکش با دومیل

۴) وقتی تعداد دانه های شست کامل شد،۱۷ دانه اول را ببافید تا به دانه های شست برسید،دانه های شست را در یک نخ قرار دهیدو دانه های بعدی را (۱۷تا) ببافید.بعدا دانه های شست را ببافید و کور کنید.

بافت انواع دستکش با دومیل

۵)بافت را ادامه دهید تا به نوک انگشت کوچک برسید.از اینجا باید از دوطرف بافت یعنی ابتدا و انتهای بافت و وسط بافت ،دانه کور کنید تا به نوک انگشت بلند وسط برسید.

در ابتدای بافت،دانه اول را نبافته به میل راست بدهید،سپس دانه دوم و سوم را به سمت چپ کور کنید.به وسط بافت که رسیدید ،باید نصف اول را روی دستکش و نصف دوم را زیر دستکش در نظر بگیرید.و از هردوطرف باید دوتا یکی کنید.

توجه:مثلا اگر ۱۷ دانه درهر سمت دارید باید دانه دوم و سوم را کور کنید تا به وسط برسید سپس دانه ۱۶ و ۱۷ را با هم دوتا یکی به راست کنیدو دانه ۱۸ و ۱۹ را دوتا یکی به چپ کنید تا انتها که به دانه ۳۲و۳۳ برسید و دوتا یکی به راست بکنید.

این کار را ادامه دهید تا ۴ یا ۶دانه باقی بماند. در اینجا می توانید دانه ها را کور کنید و سر دستکش را بدوزید یا دانه ها را با نخ و سوزن جمع کنید.مثل بالای کلاه.

بافت انواع دستکش با دومیل

دوتایکی به چپ:دانه اول را نبافته به میل سمت راست داده ،دانه دوم را بافته و از روی دانه اول رد کنید تا یکی شود

دوتا یکی به راست:جای دانه اول و دوم را عوض کنید و سپس دو دانه را با هم ببافیدتا یکی شود.

بافت انواع دستکش با دومیل

دستکش یک انگشت نیمه:

این دستکش هم دقیقا مثل دستکش قبل بافته می شود با این تفاوت که وقتی به ابتدای انگشتان رسیدید بافت تمام می شود.

همانطور که در شکل زیر می بینید ،برای اینکه لبه کار جمع نشود از ۲ سانت جلوتر ،کشباف بافته شده و سپس دانه ها کور شده.دراین مدل انگشت شست هم نیمه بافته شده.

بافت انواع دستکش با دومیل

اینهم یک نمونه دیگر که بسیار زیباست.

بافت انواع دستکش با دومیل

در این مدل از تکه های قلاب بافی به شکل چشم و نوک جغد برای تزیین استفاده شده.
بافت انواع دستکش با دومیل

خوب چون توضیحات کمی طولانی شد ،بافت دستکش با پنج انگشت را در پست بعدی ادامه می دهیم.

برای سلامتی و ظهور مولایمان صلوات.