آیا نام مادر وارد کارت ملی می‌شود


آیا نام مادر وارد کارت ملی می‌شود

خرم‌آباد - ایرنا - همه ما وقتی وارد خانه می‌شویم اگر مادر در خانه نباشد احساس خلا و کمبود عاطفی می‌کنیم البته نمی توان نقش پدر را نیز نادیده گرفت اما وجود مادر برای همه بسیار ضروری تر است.

مادر به عنوان مهمترین عضو کانون خانواده از صفر تا صد بزرگ کردن و تربیت فرزند را در کنار پدر به عهده دارد اما همه خوب می دانیم که مادر نقش بسیار تاثیرگذارتری دارد اما در برخی امور این نقش کمتر دیده می شود.

اینکه نوزاد متولد می شود نام فامیلی پدر را می گیرد و تنها مادر نامی در شناسنامه فرزند خودش دارد، همیشه مورد نگرانی مادران و دختران این سرزمین بوده است چراکه با وجود همه سختی ها و مشقت هایی که مادر در زمان بارداری، زایمان و تربیت کودک دارند اما نادیده گرفته می شوند.

در سال های اخیر که کارت ملی به عنوان اصلی ترین سند شناسایی همه افراد بالای ۱۵ سال به شمار می رود هویت مادر در این سند مشخص نیست و نامی از مادر در کارت ملی افراد درج نمی شود که خوشبختانه با تلاش مستمر برخی کارشناسان حوزه زنان و خانواده جرقه هایی برای ثبت این موضوع زده شده است.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این مساله را مطرح کرده است که نام مادر هم با تدوین آیین نامه ای در کارت ملی درج می شود.

البته چند سال اخیر برخی از مسایل حوزه زنان و خانواده بیشتر مورد توجه مسئولان اجرایی کشور قرار گرفته است به طوری که موضوعاتی همچون دیه برابر زنان و مردان، لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، تابعیت ایرانی فرزندان با مادران ایرانی و پدران خارجی، لایحه ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال، تلاش برای تصویب ماده ۱۰۱ و ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه برای تحقق عدالت جنسیتی و چندین موضوع دیگر در صدر اخبار قرار گرفته است.

اخیرا هم موضوع درج نام مادر روی کارت ملی به یک موضوع مهم برای رسانه ها تبدیل شده است به طوری که بسیاری از کارشناسان حوزه زنان و خانواده عقیده دارند که باید نام مادر نیز همچون نام پدر در کارت ملی فرزندان درج شود که این مساله نیز یک موضوع مهم مورد تاکید همه بوده است.

همین موضوع باعث شد که ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشستی اعلام می کند که نام مادر روی کارت ملی ایرانیان درج می شود و این مساله مورد توجه همگان قرار گرفت و امیدواری ایجاد کرد که مساله زنان مهم تر از گذشته تلقی می شود.

اینکه مسائل حوزه زنان به صورت جدی مورد توجه مسئولان کشوری قرار دارد یک مساله است اما آیا می توان امیدوار بود که روزی زنان و مردان در جامعه ایرانی با هم برابر دیده شوند و تمامی مشکلاتی که در جامعه وجود دارد برای مردم و زنان یکسان باشد و اگر حقی هم باشد برای همه مساوی لحاظ شود.

از گذشته های دور مسائل و مشکلات حوزه زنان و خانواده کمتر دیده می شد اما در چند سال اخیر بسیاری از این موضوعات مورد توجه است و مسائلی همچون خشونت، بی احترامی، حفظ کرامت بانوان، برابری دیه زن و مرد، نفقه، مهریه، ازدواج و چندین مورد دیگر با استقبال خوب مسئولان برای رفع مشکل مواجه شده است که امیدواریم هرچه زودتر تدابیر لازم برای حل این مشکلات اندیشیده شود.

اکنون یکی دیگر از موضوعاتی که بسیار اهمیت دارد این است که مادران مانند پدران سهمی در ثبت نامشان در شناسنامه و کارت ملی را داشته باشند که از گذشته های دور نام مادر در شناسنامه به ثبت می رسد اما در کارت ملی که اخیرا به عنوان مهمترین کارت هویتی هر فرد شناخته می شود مادر اصلا حضوری ندارد ودرج نام مادر می تواند به فرد هویت بیشتری ببخشد چرا که از بسیاری از خطاها هم جلوگیری می کند.

در موارد مختلفی مشاهده شده است که برای یک فرد مشکلی ایجاد شده است و آن فرد با فرد دیگری هم اسم است و حتی نام پدرشان هم یکی است که در این موارد مراجعه به کدملی فرد الزامی می شده است اما اگر نام مادر هم در کارت ملی درج شود بسیاری از این خطاها نادیده گرفته می شود.

اخیرا معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری از موافقت وزیر کشور با «درج نام مادر روی کارت ملی» خبر داده است و می گوید: این پیشنهاد در وزارت کشور در حال بررسی است. وزیر کشور موافق اجرای آن هستند و اکنون منتظریم سازمان ثبت احوال نظر خود را اعلام کند. این طرح نیازمند اصلاح آیین نامه است تا بتواند تا ماه آینده اجرا شود.

به گفته‌ معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری درج نام مادر در کارت ملی هیچ هزینه مضاعفی نخواهد داشت بلکه پس از ابلاغ آن، تنها در کارت ملی کودکانی که به دنیا می آیند و کسانی که اقدام به تعویض کارت ملی و دریافت مجدد آن می‌کنند، اعمال خواهد شد.

همچنین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیشتر اعلام کرده بود که به منظور ارج نهادن بر جایگاه وارسته مادران سرزمین مان، درخواست درج نام مادر در کارت ملی افراد در کنار سایر اطلاعات هویتی را به کمیسیون لوایح هیات دولت ارائه کرده است که مطابق مواد (۱) و (۱۳) قانون ثبت احوال، وقایع حیاتی نظیر ولادت و وفات در شناسنامه افراد درج می شود. ماده (۱۳) این قانون، با ارزش نهادن بر جایگاه مادر و پدر، بر درج نام هردو والدین در صفحه نخست شناسنامه تصریح دارد.

ولی این موضوع یعنی درج نام مادران در کارت ملی افراد به عنوان نشان گر هویت ملی مغفول مانده است درحالیکه این امر از جمله مطالبات مادران محسوب می شود. به همین دلیل ضروت دارد این رویکرد ارزش گذارانه به نقش والدین، در صدور کارت ملی نیز پیش بینی شود تا نقش مادری زنان و شان آنان، مورد تکریم واقع شود.

به همین منظور معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور پیشنهاد کرده تا با اتخاذ تدابیر متناسب و در چهارچوب تکالیف مندرج در اصل (۲۱) قانون اساسی و ماده (۱۰۱) قانون برنامه ششم توسعه، در صدور کارت ملی المثنی و یا هرگونه تجدید و صدور کارت های ملی، نام مادر نیز به اطلاعات هویتی مندرج در این کارت ها الحاق شود. برای تامین این امر مهم، این معاونت درخواست نموده است تا بند (۱) ماده (۷) آیین نامه اجرایی بند (د) ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله توسعه به صورت زیر اصلاح شود، اطلاعات چاپی روی کارت شامل عکس، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره ملی، نام مادر، نام پدر و تاریخ پایان اعتبار کارت است.

حمید پارسایی، معاون آمار و انفورماتیک سازمان ثبت احوال کشور درباره امکان درج نام مادر در کارت‌های ملی هوشمند می‌گوید: اطلاعات هویتی روی کارت ملی، چه آنهایی که روی کارت کاغذی درج بودند و چه کارت ملی‌های جدید که هوشمند هستند، مشخص شده‌اند. یعنی شماره ملی، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر و تاریخ پایان اعتبار که روی کارت قرار دارد، همان‌هایی هستند که در کارت‌های کاغذی قدیم وجود داشتند و هیچ تغییری در زمینه اقلام موجود روی کارت‌های ملی هوشمند انجام نشده است.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر امکان اضافه کردن اطلاعات جدید وجود ندارد، برای اینکه اقلام تغییر کند یا اضافه شود، باید آیین‌نامه بند د ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه مصوب هیأت وزیران دوباره اصلاح شده و در هیأت دولت در خصوص تغییرات مطرح شود، هرگونه تغییری از جمله تغییر در رنگ، جنس یا قلم اطلاعاتی، اصلاح آیین‌نامه را می‌طلبد. در زمینه توئیت خانم ابتکار و درخواست وی از وزیر کشور نیز به وی پاسخ داده و اعلام کردیم که امکان درج نام مادر روی کارت‌های ملی پس از اصلاح آیین‌نامه و در نوبت بعدی یعنی پس از انقضای کارت‌های ملی هوشمند مقدور است.

به گفته وی، تاکنون ۴۷ میلیون کارت ملی هوشمند توزیع شده است.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت، «طی مکاتبه ای حدود دو هفته قبل، از وزیر کشور درخواست کردم همان‌طور که در شناسنامه نام مادر کنار نام ‎پدر آمده، در کارت ملی هم از این به بعد نام مادر درج شود تا هر ایرانی به نام پدر و مادر، هر دو، شناخته شود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی