ایرانیان ساکن آمریکا به چه کسی رای می دهند؟بایدن یا ترامپ


ایرانیان ساکن آمریکا به چه کسی رای می دهند؟بایدن یا ترامپ

تهران- ایرنا- مهاجران ایرانی ساکن آمریکا مانند سایر اقلیت های این کشور یکی ازگروههای شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری 2020 هستند .طبق گزارش رسانه‌های آمریکا سیاست‌های تندی را که «دونالد ترامپ» علیه ایران اتخاذ کرده است، گرایش اکثریت این گروه را  به سمت حزب دموکرات و انتخاب «جو بایدن» قوی‌تر کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ایرانیان ساکن در ایالات متحده از جمله گروه‌های جمعیتی در این کشور بوده که بسیاری از آن‌ها براساس قانون اساسی آمریکا قادر به رای‌دهی در انتخابات هستند. از آنجاکه تعداد زیادی از ایرانی تبارها در ایالت‌های مختلف آمریکا زندگی می‌کنند، رای و نظر آن‌ها به ویژه در ایالت‌هایی که رای الکترال کالج بالاتری دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
طبق گزارش رسانه های آمریکایی؛ اگرچه آمار دقیقی از تعداد ایرانیان ساکنان در ایالات متحده وجود ندارد ولی به طور عمده تعداد آن‌ها بیش از یک و نیم میلیون نفر تخمین زده می‌شود. در سال ۲۰۱۵ «کنت کاتزمن» از تحلیلگران اندیشکده‌های آمریکایی شمار ایرانیان در آمریکا را فراتر از یک میلیون نفر برآورد کرد . البته پیش از آن نشریه «آتلانتیک» تعداد ایرانیان در این کشور را حدود ۱.۵ میلیون نفر گزارش کرده بود. براساس این گزارشها بیشتر از نیمی‌ از ایرانیان در ایالت کالیفرنیا و شهر لس آنجلس ساکن هستند. شهرهای واشنگتن، نیوجرسی، نیویورک، ویرجینیا و مریلند هم از دیگر مناطقی هستند که تعداد ایرانیان در آن‌ها به نسبت چشمگیر است.
ایرانیان آمریکا و انتخابات آمریکا
براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی بسیاری از ایرانیان ساکن در آمریکا از افراد تحصیلکرده در دانشگاه‌های معتبر این کشور با مشاغل خوب هستند. گروه دیگر هم از تجار موفق در آمریکا هستند که درآمد خوبی را در ایالات متحده دارند. گرچه معمولا این دو گروه دلبستگی و پشتیبانی شدیدی را نسبت به یک نامزد انتخاباتی خاص نشان نمی‌دهند اما به صورت کلی ایرانیان در آمریکا گرایش بیشتری به حزب دموکرات دارند.
طبق این گزارش ها ، به طور عمده ایرانیانی که دیدگاه‌های سیاسی خاص دارند یا گروه‌هایی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران موضع تندی می‌گیرند بیشتر بین حامی حزب جمهوریخواه جای می‌گیرند زیرا به طور معمول دیدگاه‌های سخت و خشن را علیه ایران اتخاذ می‌کند. با اینحال به نظر می‌رسد بیشتر ایرانیان ساکن در آمریکایی به صورت عمده حامی‌حزب دموکرات باشند.
با این وجود به نظر می‌رسد بیشتر ایرانی‌های ساکن در ایالات متحده دیدگاه تند سیاسی و حزبی را دنبال نمی‌کنند. به نوشته روزنامه «یو.اس.ای تودی» در حالی که برخی از ایرانیان به دلایل خاص به طور کامل از ترامپ حمایت می‌کنند دیگر ایرانیان ساکن در آمریکا به ویژه افراد موفق در حوزه اقتصادی، که هیچ وفاداری خاص سیاسی و حزبی را ندارند، از دوره حضور ترامپ در کاخ سفید ناراحت هستند، زیرا وی موانع بسیار زیادی را برای مبادله، سفر و حتی تجارت آن‌ها با موطن اصلی ایجاد کرده است. از ممنوعیت سفر مسلمانان تا فرایند بی‌پایان تحریم و فشار حداکثری علیه ایران باعث شده است تا آن‌ها نسبت به رنج بستگان و هموطنان خود در ایران هم حساس باشند.
این روزنامه آمریکایی نوشت: هزینه‌هایی را که فشار حداکثری ترامپ بر جمهوری اسلامی ‌تحمیل می‌کند تنها در ایران قابل لمس است. پس از خروج دو سال قبل کاخ سفید از توافق هسته‌ای که میان ایران و قدرت‌های جهان امضا شد، ترامپ به تدریج تحریم‌های بسیار سخت و گسترده‌ای را علیه اقتصاد، نهادها و افراد ایرانی وضع کرده است. آخرین تحریم‌ها از این دست علیه بانک های ایران بود که سیستم مالی ایران را هدف گرفت. این درحالی است که بیماری کووید ۱۹ نیز شرایط را برای ایران سخت‌تر کرده است.
در گزارش این روزنامه تاکید شده است: مقام‌های آمریکایی می‌گویند کمک‌های بشردوستانه را تحریم نکرده‌اند اما دسترسی ایران به بسیاری از داروها برای درمان بیماری‌ها سخت و متوقف شده است. تحریم‌ها بسیاری از بانک‌های بین المللی را نسبت به تراکنش مالی با ایران ممنوع کرده است و ناقضان آن تحت مجازات‌های ناشی از تحریم‌های ثانویه کاخ سفید قرار می‌ گیرند.
طبق گزارش نشریه فروارد؛" ترامپ با تحریم هایش تقریبا به جنگ با ایران رفته است .به نظر می رسد اکثر ایرانی‌های ساکن در آمریکا از «جو بایدن» دموکرات در انتخابات حمایت خواهندکرد."

تحلیل روزنامه یو اس ای تودی حاکی است: ، ایرانیان آمریکایی اما نسبت به توانایی بایدن در عادی سازی شرایط تردید دارند. اگرچه وی گفته است که به برجام باز می‌گردد اما برداشتن تحریم‌های وضع شده از سوی ترامپ به راحتی امکانپذیر نیست. ضمن آنکه دستیابی به توافقی که ایران هم از آن راضی باشد برای رئیس جمهوری بعدی آمریکا سخت است. با این حال برخی ایرانیان در آمریکا تفاوت بایدن و ترامپ را مانند شب و روز می‌دانند. قانون ممنوعیت مسافرت مسلمانان به آمریکا از جمله دلایل قابل توجهی است که باعث دوری بسیاری از ایرانیان از خانواده‌هایشان شد و همین امر به نارضایتی آن‌ها از ترامپ و جمهوریخواهان دامن زده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی