9 ربیع‌الاول امتداد غدیر است/ توصیه علما درباره سالروز آغاز امامت بقیه‌الله(عج)


9 ربیع‌الاول امتداد غدیر است/ توصیه علما درباره سالروز آغاز امامت بقیه‌الله(عج)

حجت‌الاسلام اجرایی با بیان‌اینکه باید تبیین کنیم که 9 ربیع‌الاول امتداد غدیر است، گفت: این روز نباید با آلودگی به خرافات و بدعت‌ها، بهانه برای تعرض قرار دادن شیعیان مظلوم در دیگر کشورها شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و به منظور بررسی راه های عهد و پیمان واقعی با امام زمان(عج)، با حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین اجرایی»، کارشناس مهدوی و امام جمعه هرسین گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

9 ربیع‌الاول امتداد غدیر است/ توصیه علما درباره سالروز آغاز امامت بقیه‌الله(عج)

حجت الاسلام اجرایی با بیان اینکه از وجود مقدس پیامبر(ص)، روایات متعدد درباره فضیلت روز نهم ربیع الاول وجود دارد، اظهار کرد: همچنین محدث قمی در کتاب شریف «مفاتیح الجنان» آورده که: روز 9 ربیع روز عید بزرگ است و نیز روایتی را آورده که می فرماید: هر کس در این روز انفاق کند، گناهانش آمرزیده می شود.

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: در روایت است که یکی از اصحاب امیرمومنان امام علی(ع) محضر ایشان رسید، حضرت(ع) خطاب به وی فرمودند: آیا به یاد داری که روزی به محضر پیامبر(ص) رسیدی، من و حسنین(ع) غذا می خوردیم و ایشان تو را بر فضیلت آن روز دلالت داشت. آن فرد عرضه داشت: بله؛ حضرت امیر(ع) فرمودند: به خدا قسم 9 ربیع الاول روزی است که خدا در آن دیده آل رسول(ص) را روشن کرد و من برای آن 72 نام می دانم.

وی ادامه داد: از این قسم روایات در فضیلت نهم ربیع الاول بسیار است، البته عظمت این روز و وقایع آن، فراوان در روایات آمده که روز هشتم ربیع در سال 260 هجری شهادت امام عسکری(ع) اتفاق افتاد و حضرت صاحب الامر(عج) به امامت نائل شدند و زیارت این دو امام(ع) در این روز بسیار فضیلت دارد.

پرهیز از خرافات درباره 9 ربیع الاول

حجت الاسلام اجرایی با بیان اینکه برخی خرافاتی مثل عیدالزهرا(س) را با نهم ربیع الاول پیوند زده اند، گفت: این خرافات نه تنها مورد قبول نیست بلکه حرف دشمن است؛ برخی می خواهند بین مسلمانان و مومنان اختلاف ایجاد کنند برای همین هم مقام معظم رهبری و علما درباره خرافات 9 ربیع هشدارهایی داده اند. ایشان در یکی از سخنرانی هایشان فرمودند: «اینجور نباشد که کسی از یک گوشه‌ای خیال کند دارد از شیعه دفاع می کند و تصور کند دفاع از شیعه به این است که بتواند آتش دشمنی ضد شیعه و غیرشیعه را برانگیزد. این دفاع از شیعه نیست؛ این دفاع از ولایت نیست. اگر باطنش را بخواهید، این دفاع از آمریکاست؛ این دفاع از صهیونیست‌ها است.»

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: نباید به بهانه اعیاد 9 ربیع الاول خرافاتی را که باعث اختلاف میان مسلمین می شود، دامن زد. شیعه در گذشته به قدری محدود و تحت تعقیب بود که حتی شیعه بودن برایش جرم محسوب می شد اما با روی کار آمدن صفویه که تشیع را مذهب رسمی ایران کرد و بعد از آن در آن دوران و نیز در حکومت قاجاریه برخی خرافات به مذهب اضافه شد.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی برای بزرگداشت یوم الله 9 ربیع الاول، ابراز کرد: باید تبیین کنیم که این روز، امتداد غدیر است، اگر غدیر روز اکمال و اتمام نعمت امامت و ولایت از ناحیه خدای متعال است، 9 ربیع نیز مانند غدیر اعلام امامت و ولایت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است. باید توجه داشت اگرچه در عصر غیبت امام مهدی(عج) از دیده ها پنهان است اما مردم از ایشان همچون خورشید در پس ابر بهره می برند و وجود مقدس شان باعث ایمنی اهل زمین است.

حجت الاسلام اجرایی با بیان اینکه فرهنگسازی درباره 9 ربیع الاول بسیار اهمیت دارد، گفت: فرهنگسازی برای شادی ایام الله مثل مبعث، غدیر و ... ریشه در سیره فرهنگی اهل بیت(ع) دارد، شیعه همانطور که میلاد و مبعث رسول خاتم(ص) را گرامی می دارد شایسته است که در نیمه شعبان و 9 ربیع الاول نیز شادی مومنانه داشته باشد و این شادی را به جامعه تسری دهد.

امام جمعه هرسین با بیان اینکه امروز وظیفه داریم با امام مهدی(عج) به عنوان امام حی و عهده دار شیعه، تجدید عهد و پیمان کنیم، تاکید کرد: امام صادق(ع) در دعای عهد به ما گوشزد کرده اند که حضرت مهدی(عج) را فراموش نکنیم؛ این توجه و تجدید عهد و پیمان با امام مهدی(عج) برکاتی دارد که باید در روز نهم ربیع الاول به آن توجه داشته باشیم. توصیه می شود همه مجموعه های فرهنگی علمی اعم از حوزه و دانشگاه، بسیج و ادارات و ... بدون خرافه و بدعت این روز را گرامی بدارند.

توصیه آیت الله العظمی بهجت

وی با بیان اینکه باید از راه های مختلف برای این فرهنگسازی بهره ببریم، تصریح کرد: کتاب، منبر، برگزاری مسابقه، فضای مجازی و ... باید در این راه مورد استفاده قرار بگیرد. مرحوم آیت الله العظمی بهجت هم هشدار دادند که مواظبت کنید و کاری نکنید که دشمن شاد شویم و موردسوء استفاده قرار بگیریم. این روز نباید بهانه برای تعرض قرار دادن شیعیان مظلوم در دیگر کشورها شود.

حجت الاسلام اجرایی اضافه کرد: در 9 ربیع الاول باید به مردم فلسفه مهدویت و برکات امام مهدی(عج) برای رهایی بشر از ظلم و استکبار گوشزد شود. باید تبیین کنیم که از این روز تاریخ نوین و روشن عصر مهدوی آغاز می شود و از وظایف شیعه شکر بر این نعمت است. باید توجه داشت مسیر همه جوامع به سوی این جامعه موعود و این سنت الهی و قاعده ای تخلف ناپذیر است چنان که خداوند در آیه 55 سوره مبارکه نور می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا ۚ وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» و در آیه 5 سوره مبارکه قصص می فرماید: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ».

راه های نزدیک شدن به امام زمان(عج)

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه باید در 9 ربیع الاول برای تحقق جامعه عدل مهدوی بیعت کنیم، ابراز کرد: ما منتظر امام زمان(عج) هستیم کسی که منتظر ایشان است وظایفی بر عهده دارد و بداند شیعه باید چه کند که به ظهور ختم شود؟؛ نخستین وظیفه شناخت است هر چه شناخت ما نسبت به حضرت حجت(عج) افزایش یابد بهتر تصمیم می گیریم، با شناخت است که آلوده خرافه نمی شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بواسطه دعا و انس و الفت عاطفی با حضرت حجت(ع)، پرهیز از گناه و درخواست از خدا برای تعجیل در امر فرج و عمل به واجبات به ویژه نماز اول وقت و نیز به واسطه گریه بر مصائب امام حسین(ع) که تازه از ماه عزاداری ایشان خارج شده ایم، می توان به امام عصر(عج) نزدیک شد. این روزها که همه دنیا گرفتار موضوع کرونا است از ساحت مقدس امام مهدی(عج) درخواست کنیم این بلا را از سر دنیا کم کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد