درک نادرست از الزامات روابط بین‌الملل به منافع ملی ضربه می زند


درک نادرست از الزامات روابط بین‌الملل به منافع ملی ضربه می زند

تهران-ایرنا- «داریوش قنبری» با بیان اینکه مخالفان سخنان رئیس جمهوری در زمینه مذاکره و صلح، دنبال منافع گروهی خود هستند، گفت: این جریانات سیاسی با عدم درک درست از الزامات روابط بین‌الملل به منافع ملی ضربه می‌زنند.

روحانی در جلسه روز چهارشنبه ۲۳مهرماه هیات دولت با اشاره به صلح امام حسن (ع) گفت: "ایشان وقتی خواست مردم برای صلح را دیدند، از ادامه جنگ با معاویه دست کشیده و صلح کردند و باید برای جنگیدن و صلح کردن به خواست مردم عمل کرد و هر کدام از این اقدام‌ها را در موقع مناسب خود انجام داد". این سخنان که به مناسب شهادت امام حسن مجتبی (ع) توسط رئیس جمهوری بیان شد، انتقادهایی را از سوی جریانات تندرو به دنبال داشت.

«داریوش قنبری» عضور شورای مرکزی حزب مردم سالاری و نماینده مردم ایلام در مجلس هشتم در گفتگو با ایرنا به بررسی نقدهای مخالفان دولت نسبت به سخنان روحانی و چرایی خشم آنان از به میان آمدن موضوع صلح پرداخته است. در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:

تجربه صلح و جنگ در تاریخ اسلام

قنبری در پاسخ به این سوال که کجای سخنان رئیس جمهور در مورد جنگ و صلحِ به موقع، نادرست بود که عصبانیت برخی جریانات را برانگیخته، گفت: سخنان آقای دکتر «حسن روحانی» در این زمینه بسیار منطقی بود. به هرحال ما در تاریخ اسلام و تاریخ ایران هر دو شرایط را تجربه کردیم و سخنان رئیس جمهور مبتنی بر این تجربیات است. در تاریخ ایران هر دو تجربه صلح و جنگ را شاهد هستیم. در تاریخ اسلام هم امام حسن(ع) صلح کرد اما در مقابل امام حسین(ع) هم جنگید. بنابراین نباید به این سخنان منطقی حمله شود.

رئیس جمهوری برای سخن گفتن در مورد تاریخ نیاز به مجوز ندارد

وی با بیان اینکه برخی جریانات به نحوی در مورد تحریف تاریخ سخن می‌گویند که گویا شعبه اختصاصی روایت تاریخ اسلام را دایر کرده‌اند، گفت: رئیس جمهور کارشناس این حوزه است. هم تحصیلات حوزوی دارند و هم حقوق خوانده اند بنابراین هم تاریخ اسلام را می‌دانند و هم به مبانی حقوق بین‌الملل آشنا هستند و برای سخن گفتن در مورد تاریخ اسلام نیاز به مجوز کسانی ندارند که هیچ سابقه روشنی در کارنامه آن‌ها وجود ندارد. کسانی که فقط بلد هستند شعار بدهند و حرف بزنند نباید سخنان دقیق رئیس جمهور را تحریف کنند.

البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید که ما به هیچ وجه نباید انتظار داشته باشیم که تفکر حاکم بر برخی محافل و مطبوعات از فردی مانند آقای روحانی تعریف و تمجید کنند. بهرحال از همان روز اول رای آوردن آقای روحانی این تفکرات، حمله و هجمه به ایشان را شروع کردند و این حملات در طول هفت سال گذشته ادامه داشته است. شما بخاطر دارید زمانی که برجام به نتیجه رسید و کشور به سمت آرامش رفت همفکران آن ها در مطبوعات و محافل اعلام کردند که دلواپس هستند. البته این جریان در سخن گفتن با جامعه صادق نبود و ادعا می‌کرد دلواپس منافع ملی است اما دلواپس منافع خود بودند که از قِبل تحریم‌ها به جیب می‌زند.

تخریب کنندگان رئیس جمهوری، منافع ملی را تضعیف می‌کنند

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در پاسخ به این پرسش که چرا برخی جریانات نسبت به مذاکره و صلح دچار حساسیت هستند، بیان داشت: من فکر می‌کنم منافعی وجود دارد که این جریانات وقتی سخن از مذاکره می‌شود احساس می‌کنند که ممکن است این منافع از بین برود. منافع عده‌ای در داخل کشور به سمتی است که در مجموع این منافع با تنش و به نوعی حرکت‌های تنش‌آمیز همخوانی دارد و هم سو است. در واقع به عبارت صریح‌تر نان بعضی جریانات در کشور ما در تنش است و آرامش این منافع را از بین می‌برد.

ضربه عمیق‌تری که این جریانات به کشور می‌زنند این مسئله است که شعارها و ادعاهای این جریانات در بعضی موضع گیری‌ مقامات اثر می‌گذارد. این موضع گیری‌ها هم به نوعی فضایی ایجاد می‌کنند که در تصمیم‌گیری‌ها هم موثر واقع شوند. این رویه باعث تضعیف منافع ملی می‌شود. چرا که نباید شعارهای برخی جریانات مبنای تصمیم‌گیری در سیاست خارجی شود. مذاکره و صلح در زمان مناسب و مطلوب راهبرد درستی است که رئیس جمهور اعلام کرده است.خود آقای روحانی هم در مقطعی با مذاکره برجام را به نتیجه رساند و در مقطعی مقابل زورگویی ترامپ ایستاد. این راهبرد دفاع از منافع ملی است و هر وقت منافع ملی ایجاب کند باید بر اساس آن منافع مذاکره کرد.

نمی‌توان سرنوشت یک ملت را با تفکر برخی محافل اقلیت تعیین کرد

این عضور شورای مرکزی حزب مردم سالاری در مورد تن ندادن برخی محافل به خواست مردم معتقد است: خواست مردم در هر نظام دموکراتیکی تعیین کننده است و کسانی که در مقابل خواست مردم مقاومت می‌کنند و خواست مردم را قبول ندارند علیه منافع مردم عمل می‌کنند و این امر یک عمل غیر دموکراتیک است. مردم صاحب کشور هستند و حرف آقای ورحانی که براساس خواست مردم باید عمل کرد دقیق و مبتنی برتعهد نسبت به رای و خواست مردم است. مردم تعیین کننده سرنوشت کشور هستند و سرنوشت کشور در هر مسیری بایستی با خواست و اراده مردم حرکت کند. اگر مردم پای کار نباشند هیچ کشوری نمی‌تواند به اهداف ملی خود برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط