چه کسی در خانه شماره 1600 سکنی خواهد گزید؟


چه کسی در خانه شماره 1600 سکنی خواهد گزید؟

تهران- ایرنا- امروز در سراسر دنیا نگاه ها به سوی آمریکاست. این نگرش ها با نگرانی، تردید و واهمه از اینکه مبادا جهان سیاست دوباره صحنه حضور ترامپ افراطی شود، همراه است.

به گزارش روز چهار شنبه ایرنا، رفتارهای ترامپ از گوشه و کنار آمریکا تا دورترین نقاط دنیا، همه را به مفهوم واقعی کلمه آزرده و نگران کرده است. تصمیم های غیر قابل پیش بینی و بی توجهی به منافع سایر ملت ها، اقتصاد آزاد جهانی، امنیت و صلح بین المللی باعث شده که موضوع انتخابات در آمریکا فراتر از مرزهای این کشور رفته و رسانه ها در اقصی نقاط دنیا به این مساله ورود کنند. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برگزار خواهد شد. در این تاریخ قرار است مردم آمریکا تصمیم شان را در خصوص اینکه آیا ترامپ برای چهار سال دیگر هم مجوز حضور در کاخ سفید را داشته باشد و یا اینکه جای خودش را به جو بایدن سیاستمدار کهنه کار آمریکا از طیف دموکرات ها بدهد، به صندوق ها رای بیندازند.

آیا نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعتبار دارد؟

تاکنون نظر سنجی های معتبر جهانی از پیشتازی جو بایدن دموکرات حکایت دارد و اینکه بایدن با احتمال کسب بیشترین آرا به دوران حضور چهار ساله ترامپ پایان میدهد. پرسش در اینجاست که روایی و اعتبار این نظر سنجی ها تا چه میزان است. آیا واقعا می توان با اتکا به داده های تحلیلی انجام گرفته توسط نظر سنجی ها، امید به پایان سیاست ورزی ترامپ در کاخ سفید داشت؟ طرح این دست از سوال ها زمانی معنادار می شود که در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز، کلینتون دموکرات در نظر سنجی ها همواره ۴ الی ۵ درصد از ترامپ جلو بود. جالب اینجاست که در رای مردمی، کلینتون حتی حدود ۳ الی ۴ میلیون رای بیشتری هم کسب کرد. آما آنچه که از نتایج کلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیرون آمد و جهان را در بهت و حیرت فرو برد؛ پدیده دونالد ترامپ بود که با ورودش به دنیای سیاست؛ صحنه بازی جدیدی را خلق کرد.

انتخابات در آمریکا از مدل کالج الکترال است و طبق مکانیسم انتخاباتی آمریکا و درصورت برگزاری انتخابات، بایدن ۲۸۴ رای الکترال و ترامپ ۱۵۹ رای الکترال را به‌دست خواهند آورد. همچنین سرنوشت نهایی ۹۵ الکترال نیز مشخص نیست. باتوجه به وجود ۵۳۸ رای الکترال در کل کسی که بتواند ۲۷۰ الکترال را به خود اختصاص دهد،برنده نهایی ست و راهی کاخ‌سفید خواهد شد.

طبیعی است که پیروزی در ۱۴ ایالت بزرگ مثل فلوریدا، اوهایو، کارولینای شمالی، میشگیان و غیره برای هر نامزد انتخاباتی سرنوشت ساز است. اهمیت این موضوع از این جهت است که در سال ۲۰۱۶ ترامپ در سه ایالت میشگیان،پنسلوانیا و ویسکانسین با اختلاف یک درصدی بر کلینتون پیروز شد و توانست سهم ارای کالج الکترال اش را بیشتر کند.

طبق نظرسنجی ها اختلاف بایدن و ترامپ در همین ایالت های کلیدی حدود ۱۰ درصد است و با توجه به موضوع کرونا ویروس و پیش بینی برخی از اندیشمندان آمریکایی مبنی بر اینکه احتمالا نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا تا روزهای منتهی به انتخابات آمریکا یعنی سوم نوامبر به مرز ۲۵۰ هزار نفر خواهد رسید؛ احتمال تداوم این شکاف به نفع بایدن وجود دارد.

قطعیتی برای برد و باخت هر یک از طرفین وجود ندارد

نکته ای که تمایل دارم در اینجا به آن اشاره کنم، این است که نظرسنجی ها و پیش بینی ها از سوی انسان انجام می گیرد و این انسان دارای علایق و تعصبات خاص خودش است. با توجه به نفرت عمومی که از ترامپ به خصوص در بخش های علمی و نخبگی در آمریکا وجود دارد؛ نمی توان تاثیر این نگرش منفی را بر نتایج نظر سنجی ها و دیدگاه ها کتمان کرد. مهم تر از همه ، بیشتر رسانه ها در دنیا مخالف ترامپ هستند و مدام سعی دارند با فضاسازی های مختلف؛ وضعیت انتخابات در آمریکا را به ضرر ترامپ نشان دهند. اساس تحلیل‌های ما از یک سو بر نظر سنجی هایی گاها جهت دار و از سوی دیگر دریافت‌های رسانه‌ای همراه است

مقصود از بیان این گفتار این نیست که امروز ترامپ از حمایت مردمی اش کاسته نشده و به نسبت انتخابات ۲۰۱۶ توان بسیج مردمی ندارد؛ سخن در اینجاست که نگرش منفی رسانه ای را هم نباید در تحلیل ها و گزارشها نسبت به فضای واقعی انتخابات در آمریکا نادیده گرفت. شوربختانه این را هم باید اضافه کنیم که ترامپ از همین فضای ضد رسانه ای در بزنگاه های حساس توانسته نقش قهرمانانه ایفا کند و اینکه به خاطر حمایت از مردم آمریکا مظلوم جریان های رسانه ای و روشنفکری واقع شده است.

این شگرد اصلی شخصیت های پوپولیستی است که از فضای انتقاد و تخریب علیه خودشان، موج سازی می کنند و برای خودشان نقش منجی قائل می شوند. این داستان مثال کُشتی کجی است که وقتی در میدان کُشتی، یکی از طرفین با مشت های کوبنده مواجه می شود؛ ترحم و حس دوستی به کُشتی گیر ضربه دیده به ناگاه بلند می شود و آن فرد از فرصت حمایت از هواداران روحیه می گیرد و به مبارزه برای پیروزی ادامه می دهد. ناخواسته در رقابت های انتخاباتی این حس به افکار عمومی القا می شود فردی که دائم در معرض انتقاد و هجمه است؛ احتمال حمایت هواداران را پیدا می کند. از اینرو با اینکه اعداد و ارقام گویای شانس بالای پیروزی بایدن در سوم نوامبر دارد اما قطعیتی در کار نیست و به فاصله دو هفته به انتخابات ورود متغیری از بیرون و درون می تواند همین فضای نظر سنجی را به کلی دگرگون کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری