سفر های گروهی میان ایران و روسیه بدون نیاز به ویزا خواهد بود


سفر های گروهی میان ایران و روسیه بدون نیاز به ویزا خواهد بود

آقای دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوید آغاز سفر های گروهی میان دو کشور ایران و روسیه بدون نیاز به اخذ روادید را داد.

این تصمیم پس از سفر روز دوشنبه ی هیئت ایرانی به مسکو نهایی شد. این در حالی است که بر اساس اعلام وزیر میراث فرهنگی ایران فعلاً برنامه‌ ای برای لغو ویزای انفرادی میان دو کشور وجود ندارد و امید است تا با لغو روادید گروهی هر دو کشور سهم بیشتری از بازار گردشگری سرشار یکدیگر داشته باشند.

آقای دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره لغو روادید گروهی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

لغو روادید مشمول افراد به صورت انفرادی نمی ‌شود بلکه شامل گروه های تور گردشگری یعنی گروه های متشکل از حداقل ۵ نفر و حداکثر ۵۰ نفر می‌ باشد. بنابراین لغو روادید در قالب آژانس‌ های گردشگری دو کشور برای تور های ۵ الی ۵۰ نفره است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت لغو روادید گروهی در توسعه ی گردشگری در رابطه با لغو ویزای انفرادی میان دو کشور افزود:

فعلاً برنامه‌ ای برای لغو ویزای انفرادی میان دو کشور وجود ندارد. طبیعی است که ابتدا منتظر نتیجه تجربه لغو ویزای گروهی باشیم و پس از آن اگر نیازی احساس شد به فکر ویزای انفرادی نیز خواهیم بود که باید از طریق وزارت امور خارجه اقدام شود. اما بخشی که به ما مربوط است موضوع توسعه ی گردشگری است که بیشتر مربوط به ویزای گروهی و تور های گردشگری می شود.

آقای دکتر علی اصغر مونسان در رابطه با آمار گردشگران میان دو کشور خاطر نشان کرد:

هم کشور ایران و هم کشور روسیه دو بازار بزرگ گردشگری در جهان محسوب می‌شوند، ایران در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰ میلیون و در سال گذشته حدود ۸.۵ میلیون گردشگر خروجی داشت و مشابه آن بازار گردشگری روسیه نیز آمار بالایی را دارد اما متاسفانه سهم میان دو کشور رقم بالایی نیست برای مثال در سال گذشته که البته دو ماه آن نیز در دوران کرونا بود گردشگران روسی که وارد ایران شدند حدود ۳۸ هزار نفر بودند که عدد بسیار کمی است، ما امیدواریم لغو روادید باعث رشد جهشی آمار گردشگران میان دو کشور باشد چرا که بر اساس تجربه ما از دیگر بازار های هدف گردشگری در زمینه لغو روادید رشد شتابان بوده، به هر شکل وجود روادید در تصمیم گیری گردشگران تاثیرگذار است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران درباره پرواز های مستقیم میان دو کشور بیان کرد:

پرواز های میان دو کشور پیشتر نیز وجود داشته اما در نظر داریم با لغو روادید گروهی پرواز های میان دو کشور افزایش یابد قطعاً پرواز مستقیم یکی از عناصر مهم توسعه گردشگری میان دو کشور است، بیشترین پرواز هایی که هواپیما های داخلی ما به مقاصد مستقیم روسیه دارند توسط هواپیمایی ماهان صورت می گیرد، اما تمامی خطوط هوایی داخلی ما این علاقه مندی را دارند که به محض وجود بازار و مشتری پرواز های مستقیم به مقاصد روسیه داشته باشند بنابراین هیچ مشکلی برای افزایش پرواز های ایرانی وجود ندارد.

توافقی نیز در سال ۱۳۹۴ میان دو کشور امضا شد که هر دو کشور برای تسهیل پرواز های مستقیم همراهی و کمک کنند و مجوز های لازم را اعطا کنند، مهمترین عامل در افزایش پرواز های مستقیم میان دو کشور ایجاد تقاضا یا افزایش آمار گردشگر است که به تبع آن پرواز ها نیز در مسیر قرار خواهد گرفت.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر داشته های مشترک فرهنگی میان دو کشور درباره پتانسیل های گردشگری میان ایران و روسیه اظهار داشت:

فاصله نزدیک، زمان کوتاه سفر و مزایای سفر میان دو کشور برای مثال در زمینه ی گردشگران ایران علاقه‌ مندی ایرانیان برای سفر به روسیه که این کشور را به عنوان یک مقصد مطلوب گردشگری قبول دارند، موزه های فراوان موجود در کشور روسیه، طبیعت و جذابیت های شهر های این کشور و در زمینه گردشگران روسیه تنوع آب و هوایی فراوان کشور ایران، آفتاب زیاد که در کشور روسیه کم است، جزایر و سواحل بسیار خوب ایران، کویر های مشهور ایران که کویر لوت جزو میراث جهانی یونسکو است همراه با تور های کویر نوردی فعال، کوه ها و جنگل های کشور ایران که همراه با فرهنگ و تاریخ کشورمان یک مجموعه قوی برای سفر ایجاد می‌ کند.

وی در ادامه افزود: ما حدود ۷۰۰ موزه فعال دولتی و غیر دولتی در سطح کشور داریم موزه هایی بسیار غنی که آثاری بالغ بر ۷ الی ۱۰ هزار سال قدمت در آنها نگهداری می شود که در کنار آنها باید به ابنیه و سایت‌ های تاریخی بی نظیر کشور ایران نیز اشاره کرد، ۲۴ اثر ثبت جهانی و ۳۴ هزار اثر ثبت ملی همراه با میراث ناملموس ما که شامل آداب و رسوم و سنن اقوام مختلف است، تنوع غذایی که در کشور ایران وجود دارد همچنین فعالیت جدیدی تحت عنوان بومگردی که بسیار مورد توجه گردشگران اروپایی قرار گرفته در کشور رو به جلو است این نوع گردشگری مبتنی بر گردشگری روستایی است که در آن گردشگر در یک محیط کاملا خانوادگی همراه با بومیان ما زمانی را سپری می کند و در تمام فعالیت های آنها مشارکت می کند این نوع گردشگری در فضا های روستایی و در خانه‌ های بومی ما انجام می شود مجموعه ای است که می‌ تواند برای گردشگران روس جذابیت داشته باشد.

بسیاری از بنا های تاریخی کشور ما تبدیل به اقامتگاه ها و هتل کاروانسرا ها شده‌ اند که از نظر بنده از بسیاری از هتل های ۵ ستاره دنیا زیبا تر هستند و تا کنون مورد اقبال فراوان گردشگران خارجی قرار گرفتند.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر