وقف برای مهدویت یعنی نگاه به آینده و زمینه‌سازی ظهور/ به وقف‌های مروج انتظار نیاز داریم


 وقف برای مهدویت یعنی نگاه به آینده و زمینه‌سازی ظهور/ به وقف‌های مروج انتظار نیاز داریم

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان‌اینکه وقف در موضوع مهدویت نگاه به آینده دارد، گفت: این وقف برای تحقق آرمان انبیاء و اولیاء و پویا است؛ اساساً ارزش وقف با نگاه به آینده و در مسیر انتظار فرج، فضیلتی مضاعف دارد.

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت های وقف مهدوی در جامعه منتظر و زمینه ساز ظهور امام مهدی(عج)، اظهار کرد: وقف در حقیقت همان صدقه جاریه است حتی تعابیری که در روایات و تعابیر فقها از وقف آمده همین عنوان است یعنی صدقه ای که در زمان جریان دارد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: صدقه دو نوع است یکی راکد در زمان و دیگری جریان‌دار در بستر زمان که مهمترین مصداق آن وقف است؛ برای مثال اگر مسجد، مدرسه، بنای خیریه، کتابخانه، مجموعه علمی و ... وقف شده است محدود به زمان و مکان نیست بلکه برکات آن جاری و ساری است و فضیلت آن نیازمند توضیح نیست؛ چنان که در روایت است وقتی کسی از دنیا می رود پرونده عملش بسته می شود جز در سه مورد که یکی از آنها همین صدقه جاریه وقف است که برکاتش ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه وقف موضوعات عام و خاص دارد، گفت: یکی برای امام حسین(ع) وقف می کند و یکی برای مومنین؛ در این میان یکی از موضوعات مهم برای وقف، مهدویت است چراکه وقف مهدوی به آینده نگاه دارد یعنی کسی که برای مهدویت وقف می کند وقفی را برای انبیاء و اولیاء و تحقق آرمان های آن انجام داده است، چون مسئله مهدویت و منجی وعده همه انبیاء و اولیاء بوده چنان که قرآن در آیه 105 سوره مبارکه انبیاء می فرماید: «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ».

حجت الاسلام کلباسی تصریح کرد: وقف برای عباد صالح خداوند که در راس آنها حضرت مهدی(عج) قرار دارد، وقفی پویا است البته ارزش دیگر وقف ها را انکار نمی کنم اما این وقف زنده است به این معنا که در مسیر آینده و انتظار قرار دارد که فضیلتش مضاعف می شود، اگر فرمودند: انتظار فرج برترین اعمال است، پس کسی که در مسیر انتظار اقدام به وقف می کند برترین اعمال را انجام داده است.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: ارزش وقف را موضوعات تعیین می دهد، وقتی وقفی برای مهدویت می شود به تناسب وزن آن موضوع، ارزش کار هم متفاوت خواهد بود. وقف مهدوی که به نیت امام عصر(عج) صورت می گیرد طبیعتا می تواند عرصه های مختلفی داشته باشد از کمک های انسان دوستانه تا موارد دیگر اما عمده کار در این باره کار فرهنگی است یعنی وقف در جهت ترویج اندیشه مهدویت و رساندن آن به همه مردم و تکمیل سازوکار فرهنگی لازم برای این مهم، چون نسل ما همانطور که به خوراک و پوشاک و مسکن نیاز دارد به آرمان هم نیاز دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که وقف می تواند مربوط به یک مکان باشد مثل یک مهدیه می تواند به فعالیت های فرهنگی در موضوع مهدویت نیز تعلق بگیرد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403