کارشناس روس: مسکو و پکن شرکای اصلی تهران پس از لغو تحریم های تسلیحاتی


کارشناس روس: مسکو و پکن شرکای اصلی تهران پس از لغو تحریم های تسلیحاتی

لغو تحریم های تسلیحاتی ایران امکانات جدیدی را برای شرکت های روسی فراهم می کند.

به گزارش اسپوتنیک رجب صفروف رئیس کل مرکز مطالعات ایران معاصر معتقد است که انتظار نمی رود رقابتی با مجتمع عای نظامی صنعتی اروپای غربی در این بازار وجود داشته باشد.

صفروف روز دوشنبه در مصاحبه ای گفت: « به احتمال زیاد رقبای روسیه بسیار کم هستند. کشورهای پیشرفته اتحادیه اروپا ضمن در نظر گرفتن موضع آمریکا نمی توانند با ایران در این زمینه همکاری کنند، اگر چه خیلی دلشان می خواهد به ویژه بعد از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران. اما تحت فشار آمریکا کشورهای اروپایی از این بازی خارج می شوند.»

بر اساس ارزیابی این ایرانشناس، چین در بازار تسلیحاتی ایران آشکارا با ما مبارزه خواهد کرد اما روسیه مزیت هایی دارد. بین مسکو و پکن رقابت جدی در بازار تسلیحات ایران شروع می شود. کاملا بدیهی است که بر اساس مواضع بیشماری در تهران فناوری نظامی روسی را ترجیح می دهند. به همین دلیل مزیت جدی برای مسکو در این بازار آشکار شده است.»

صفروف گمان می کند که تهران می تواند مسئله خرید جنگنده های نسل جدید روسی را بررسی کرده و همچنین سیستم سامانه موشکی را با تولیدات روسی تقویت کند.

این تحلیل گر می افزاید:« هواپیماهای نظامی ایران طی سالهای اخیر بسیار جدی توسعه و پیشرفت داشته اند. هواپیماهای جنگی تولید داخل هم هستند اما به سختی بتوان آنها را قابل رقابت با جنگنده هایی دانست که در دولت های نظامی برجسته تولید می شوند. بنابراین ایران به داشتن هواپیماهای جنگی مدرن علاقه مند است.»

وی در ادامه گفت: « در ارتباط با سامانه موشکی، در تسلیحات ایران چهار بخش از سامانه اس ۳۰۰ دارد اما تمام محدوده ایران را پوشش نمی دهد. کاملا محتمل است که تهران حداقل به خرید تعداد زیادی از مجموعه های اس۳۰۰ و یا اس ۴۰۰ توجه نشان دهد. نباید بعید دانست که ایران بخواهد سامانه های موشکی پیشرفته تری هم بخرد. »

در بین جهات دیگر که ایران به دنبال تقویت توانایی دفاعی خود با واردات است می توان به فناوری اطلاعاتی با هدف نظامی و پهپاد های نسل جدید اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس