رزق‌های معنوی‌ که برای ظهور به آنها نیاز داریم


رزق‌های معنوی‌ که برای ظهور به آنها نیاز داریم

یک کارشناس مهدوی با اشاره به رزق‌های معنوی‌ای که در زیارت عاشورا طلب می‌کنیم، گفت: سربازی امام زمان(عج) در خونخواهی امام حسین (ع)، شفاعت و اعلام برائت از دشمنان اهل بیت(ع) ازجمله این رزق‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه های محرم و صفر و ایام عزاداری های سید و سالار شهیدان(ع)، در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت آموزه های مهدوی و امام شناسانه زیارت عاشورا را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه پانزدهمین بخش آن تقدیمحضورتان می شود:

حجت الاسلام «محمدرضا نصوری» با بیان اینکه زیارت عاشورا به سرمایه معنوی مومنان اشاره دارد، اظهار کرد: این زیارت به سرمایه اصلی ما یعنی محبت و موالات محمد(ص) و آل محمد(ص) اشاره دارد، باید توجه داشت عشق به اهل بیت(ع) حلقه وصل رسالت و امامت و نیروی تحرک آفرین حرکت به سوی خدا است که انسان را برای پذیرش ولایت پیشوایان دین آماده می کند.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) ادامه داد: واژه موالات برگرفته از کلیدواژه ولایت است و بر محبت ورزی و عشق کامل به آل الله و امام‌ حسین(ع) و در دوران فعلی به امام زمان (ع) دلالت دارد. قبول ولایت به زعامت اهل بیت(ع) در همه امور دلالت دارد یعنی همانطور که پیامبر(ص) در خطبه غدیر فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ» زعامت سیاسی و مقام امامت و خلافت امیـرالمومنین (ع) در تمـام شئونات را شامل می شود.

وی با بیان اینکه واژه محبت و ولایت در زیارت عاشورا سه بار تکرار شده است، گفت: این تکرارها نخست تاکید دارند موالات و دوستی با امام حسین(ع) بهترین و سریع ترین عامل قرب به خدا و سایر پیشوایان دینی است همچنین، اگر کسی عاشق امام حسین(ع) است و دوست دارد محبت ایشان را در زندگی داشته باشد، باید در عمل همچون یاران سیدالشهداء(ع) باشد و همانطور که آنها ولایت امام حسین(ع) را پذیرفتند تا پای جان بر این عهد ایستادند ما نیز بر عهد خویش با سیدالشهداء(ع) و امروز نسبت به امام زمان(عج) باقی بمانیم.

حجت‌ الاسلام نصوری با اشاره به معارف ظلم ستیزانه و عدالت طلبانه زیارت عاشورا، بیان کرد: ظلم و‌ عدالت دو واژه بین المللی و دو مفهوم انسانی هستند چراکه خداوند فطرت انسان ها را طوری آفریده که دوستدار عدالت بوده و از ظلم بدشان می آید. زیارت عاشورا در واقع چکیده ای از فرهنگ عدالت محوری تشیع است و بر عنصر ظلم ستیزی و مبارزه با همه ی مصادیق ظلم تأکید دارد. در این زیارت می کوشیم با حفظ روحیه ظلم ستیزی پرچم مبارزه با جبهه ستمگران را همواره برافراشته نگاه داریم.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در زیارت عاشورا عنصر ظلم به عنوان اصلی ترین جرم منافقین و ظالمین مطرح شده و شخصیت های ظالم تاریخ در کنار معرفی جبهه مدافعان مکتب حق به تشریح جنایات ظالمان پرداخته است؛ این زیارت در واقع منشور ظلم ستیزی در همه اعصار است وقتی در زیارت عاشورا می خوانیم: «یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ» تا به اینجا می رسیم «وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْر عَلَیْکُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَی اللّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِکَ»؛ حضرت هنگامی که سپاهیان عمر سعد قصد تعرض به خیام حرم ایشان را داشتن خطاب به آنها فرمودند: ای پیروان آل ابوسفیان! اگر دین ندارید و از معاد و‌ روز آخرت نمی ترسید پس در دنیایتان آزاده باشید

وی درباره دیگر رزق ‌های معنوی در زیارت عاشورا ابراز کرد: با توجه به وجود مراتب ناسوتی و ملکوتی و جسمانی و روحانی برای انسان، خدا دو گونه رزق مادی و معنوی را برای بشر وضع کرده است. رزق مادی برای تأمین نیازهای مادی و جسمانی بشر و رزق معنوی برای تأمین نیازهای روحی و اخروی او است. در مناجات و ادعیه به درخواست رزق معنوی سفرش بسیار شده چنان که در دعای امام زمان (عج) می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ».

حجت الاسلام نصوری درباره رزق های معنوی ای که در زیارت عاشورا طلب می کنیم، خاطرنشان کرد: در این زیارت می خوانیم: «اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ» یعنی طلب رزق معنوی سربازی امام زمان(عج) در خونخواهی امام حسین (ع) از طریق رجعت به این دنیا؛ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَینِ یوْمَ الْوُرُودِ» طلب رزق معنوی شفاعت و نیز طلب رزق برائت از دشمنان اهل بیت(ع) با عبارت «وَ رَزَقَنِی البَرائَةَ مِن اَعدائِکُم» را نیز در این زیارت از خدا مسئلت می داریم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور