انتقال مدیریت پایانه های مرزی از گمرک به وزارت راه


انتقال مدیریت پایانه های مرزی از گمرک به وزارت راه

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شرایط واگذاری مدیریت یکپارچه پایانه های مرزی به این سازمان را تشریح کرد.

انتقال مدیریت پایانه های مرزی از گمرک به وزارت راه

گروه راه و مسکن بازارنیوز: جواد هدایتی درباره واگذاری مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی به وزارت راه و شهرسازی گفت: در سال ۷۵ شورای عالی اداری کشور مصوبه نظام بخشی پایانه‌های مرزی را تصویب کرده بود که بر اساس آن با توجه به تعدد دستگاه‌های تصمیم گیرنده در مرزها، مدیریت یکپارچه به وزارت راه و ترابری وقت موکول شود. این شرایط تا سال ۹۵ ادامه داشت و در ۲۰ سالی که مدیریت واحد پایانه‌های مرزی به وزارت راه واگذار شده بود زیرساخت‌های مورد نیاز برای استقرار بیش از ۲۰ دستگاه در ۲۴ پایانه مرزی توسعه داده شد ضمن اینکه امکان استقرار رانندگان و عبور و مرور کامیون‌ها از مرزها نیز فراهم شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: از سال ۹۵ تاکنون مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی در اختیار گمرک بود و به سبب تعدد فرآیندها، قوانین و دستگاه‌های مرتبط و همچنین توسعه سخت افزاری مرزها، کمتر شاهد تحرک پذیری و توسعه نرم افزاری بودیم، همچنین هر دستگاه رویه و فرآیند قانونی خاص خود را داشت و بعضاً موازی کاری هم پیش می‌آمد که به کاهش چابکی پایانه‌های مرزی منجر شد.

هدایتی تصریح کرد: این وضعیت سبب شد تا در بهترین شرایط در توسعه یافته ترین مرزها حداکثر ظرفیت تردد کامیون‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه باشد.

این مقام مسئول در وزارت راه خاطرنشان کرد: با سقوط ارزش ریال و افزایش تمایل تجار کشورهای همسایه به خرید کالاهای ایرانی به دلیل ارزانی این کالاها همراه با سیاست کلان دولت مبنی بر افزایش تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و نهایتاً کاهش تردد منظم خطوط کشتیرانی و انتقاد بار مضاعف تجارت به پایانه‌های مرزی برای صادرات و واردات کالا شرایطی پیش آمد که تقاضای ترانزیت و صادرات از مرزهای زمینی افزایش یابد.

هدایتی ادامه داد: اما به دلیل مشکلات ساختاری و کندی فرآیندهای اداری مرزها در حال حاضر چندین هزار کامیون در مرزها معطل ماندند و پایانه‌های مرزی به گلوگاه تبدیل شدند.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری مرزهای دوغارون، باشماق، بازرگان، تمرچین، پرویزخان و میلک را مهمترین مرزهای زمینی ما عنوان کرد و افزود: در شرایطی هستیم که توقف کامیون‌ها در این مرزها افزایش چشمگیری داشته است لذا دولت تصمیم گرفت بار دیگر مدیریت هماهنگ و یکپارچه پایانه‌های مرزی به وزارت راه و شهرسازی با هدف ایجاد امکانات بیشتر و توسعه صادرات واگذار شود.

هدایتی تاکید کرد: قرار نیست جایگزین سایر دستگاه‌ها در مرز شویم، هر دستگاهی که در پایانه‌های مرزی مستقر است و نماینده‌ای دارد، فرآیندهای قانونی خود را انجام می‌دهد، به عنوان مثال چه کالایی عبور کند وظیفه ذاتی گمرک است و سازمان راهداری در این موضوع دخالتی ندارد اما اینکه در حال حاضر هر خودرویی که از مرز تردد می‌کند هم گمرک مشخصات و کالاهای آن را ثبت می‌کند و هم مرزبانی ناجا و هم سازمان راهداری و هم دستگاه‌های دیگر سبب شده موازی کاری پیش بیاید و قرار است در مدیریت یکپارچه این موازی کاری‌ها حذف شود.

هدایتی درباره بازگشایی مرزها میان ایران و ترکیه گفت: از دهه اول خرداد ورود و خروج ناوگان ما با ترکیه آغاز شده و کامیون‌ها چه برای خروج و چه برای ورود تردد می‌کنند.

ویدر پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت مرزهای ما با جمهوری آذربایجان و ارمنستان که در موضوع قره باغ درگیر جنگ شده‌اند، گفت: هم پایانه مرزی نوردوز میان ایران و ارمنستان و هم چهار پایانه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان باز بوده و ترددها جاری است ممکن است کمی از ترددها به دلیل شرایط جنگی که عمدتاً شامل ناوگان ورودی جمهوری آذربایجان است کم شده باشد ولی متوقف نشده است.

مهر/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟