یکی از هنرهای بسیار زیبا و جذاب تکه دوزی بر روی انواع پارچه و لباس می باشد که می توان به وسیله آن طرح های جالب و مختلفی را بر روی انواع لباس دوخت و از این طریق زیبایی خاصی به ظاهر لباس بخشید. بسیاری از بانوان هنرمند و باسلیقه علاقه زیادی به یادگیری انواع هنرهای مختلف دارند که در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به آموزش تکه دوزی به روشی بسیار ساده بپردازیم.

هنرهای متنوع و زیبایی وجود دارد که اغلب بر روی لباس و پارچه انجام می گیرند و جذابیت آنها را چندین برابر می کنند، از بین این هنرهای تزیینی می توان به هویه کاری، سوزن دوزی، مروارید و سنگ دوزی روی لباس های مختلف، جواهر دوزی، پته دوزی، شماره دوزی و… اشاره نمود که هر یک اصول خاص خود را دارند و ما در مطالب قبلی سعی کرده ایم اغلب آنها را آموزش دهیم، حال می خواهیم نحوه تکه دوزی روی لباس های مختلف را معرفی کنیم که امیدواریم این آموزش نیز برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد. پس تا پایان ما را همراهی نمایید.

آموزش تکه دوزی روی لباس

تکه دوزی در واقع ایده و روشی جذاب و خاص برای تزیین نمودن انواع پارچه می باشد که بر روی انواع لباس قابل اجرا می باشد. تکه دوزی بسیار کاربردی بوده و می توانید با فراگیری آموزش آن هر کدام از لباس ها و پارچه هایی که دوست دارید را به راحتی با استفاده از این هنر زیبا سازی نمایید.

امروزه این هنر و سبک جالب در تمامی دنیا گسترش پیدا کرده است و افراد می توانند با بهره گیری از آن طرح ها و مدل های جذاب و منحصر به فردی را بر روی پارچه به وجود آورند. شما می توانید با استفاده از این وسیله تزیینی کوچک و با دوخت تکه پارچه های مختلف و زیبا در کنار هم و یا بر روی سطوح مختلف، پارچه و لباس های ساده را به مدل هایی شیک و جذاب تبدیل نمایید.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلف

اگر شما از آن دسته بانوانی هستید که تمایل به یادگیری این هنر زیبا دارید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه بوده و با نمونه کار زیبا و شیکی که به شرح مراحل دوخت آن پرداخته ایم به صورت گام به گام آشنا شوید.

وسایل لازم : پارچه یا لباس موردنظر الگو چرخ خیاطی زانفیکس متری قیچی نخ همرنگ خودکار پاک شونده زانفیکس :

زانفیکس در واقع نوعی چسب دوطرفه خیلی نازک بوده که برای پارچه مورد استفاده قرار می گیرد و با کمک حرارت اتو چسبیده می شود. این چسب دارای دو نوع می باشد که نوع اول آن به شکل مشبک بوده و یک طرف آن یک کاغذ دارد و به صورت نواری در بازار موجود می باشد. نوع دوم زانفیکس به صورت ورقه ای از الیاف به هم پیچیده است که به شکل متری و نواری موجود می باشد. ما در این نمونه کار از مدل زانفیکس کاغذ دار استفاده کرده ایم.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلف

مراحل انجام کار :

در مرحله اول ابتدا الگوی طرح مدنظر خود را پیدا کنید که در ادامه یک نمونه الگو ارائه داده ایم که مراحل انجام کار را بر روی آن شرح خواهیم داد. در صورتی که مایل هستید در سایزهای بزرگتر از آن استفاده نمایید می توانید تصویر را بزرگتر کرده و بعد آن را بر روی کاغذ رسم کنید و یا پرینت بگیرید.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلف

در گام بعدی الگوی موردنظر را بر روی کاغذ زانفیکس رسم کنید.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلفسپس الگوی رسم شده را بر روی قسمت پشت پارچه بگذارید و بعد اتو را بر روی آن قرار داده تا بدین صورت زانفیکس به پارچه چسبیده شود. باید توجه داشته باشید که کاغذ زانفیکس باید به طرف خودتان قرار گیرد و بهترین کار این است که اتو در حالت بخار نباشد.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلف

سپس دور تا دور الگو را همراه با پارچه با استفاده از قیچی برش بزنید.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلفبعد از آن کاغذ پشتی زانفیکس را از آن جدا نموده تا قطعه موردنظر برای چسبیدن بر روی پارچه یا لباس کاملا آماده گردد.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلف

در گام بعدی الگوی موردنظر را بر روی پارچه زمینه یا لباس در محل تعیین شده بگذارید و مجددا اتو را بر روی آن قرار دهید تا بدین ترتیب الگو به پارچه یا لباس به طور کامل چسبیده شود. توجه داشته باشید که اتو را به هیچ عنوان بر روی کار نکشید و فقط همانند پرس بگذارید و سپس آن را بردارید.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلف

اکنون دور تا دور الگو را با استفاده از چرخ زیگزال فشرده و یا دندان موشی دوخت بزنید. توجه داشته باشید که درجه زیگزال را باید به صورتی تنظیم نمایید که زیگزال ها تا حد امکان نزدیک به هم و کاملا فشرده باشند.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلف در اینجا قطعه ای که انتخاب نموده اید بر روی لباس یا پارچه موردنظر دوخته شده است.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلف

قسمت پشت تکه دوزی شما به این صورت خواهد بود.

آموزش تکه دوزی با پارچه روی مانتو و لباس های مختلف

نحوه بکار بردن زانفیکس بدون کاغذ :

با توجه به این که در بازار زانفیکس بدون کاغذ فراوان تر بوده و همچنین از لحاظ قیمت ارزان تر می باشد بنابراین شما می توانید برای انجام تکه دوزی از این نوع زانفیکس استفاده نمایید. به منظور این کار ابتدا باید زانفیکس را در قسمت پشت پارچه بگذارید و بعد الگوی موردنظر را بر روی آن ها قرار دهید و سپس با استفاده از سوزن، الگو و پارچه و همچنین زانفیکس را بر روی یکدیگر فیکس و ثابت نمایید و در پایان کار دور تا دور آن ها را برش بزنید.

بعد سوزن ها را جدا نموده و پس از آن زانفیکس و پارچه برش زده را به همان صورت بر روی سطح لباس بگذارید. سپس با گذاشتن اتو بر روی سطح کار پارچه را به لباس بچسبانید. ادامه کار نیز به همان صورت که بیان شد انجام می گیرد.

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با آموزش تکه دوزی به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید در منزل هر پارچه و لباسی را که دوست دارید به این روش تزیین نموده و از هنر دست خود لذت ببرید.