مقایسه کنسول‌ های Xbox Series X و PS5


مقایسه کنسول‌ های Xbox Series X و PS5

با معرفی رسمی کنسول‌های دو ابرقدرت دنیای فناوری اکنون زمان آن رسیده که برترین کنسول نسل آینده مشخص شود.

مقایسه کنسول‌ های Xbox Series X و PS5
با معرفی نسل جدید کنسول‌های قدرتمند دو شرکت مایکروسافت و سونی انتخاب خرید آن‌ها برای کاربران سخت شده است. هر دو شرکت توانسته‌اند محصولات جدید خود را به شکل فوق‌العاده‌ای ارتقا دهند و انتخاب را برای کاربران دشوار سازند.

دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ می‌توانند کیفیت ۴K شگفت‌انگیز، پخش سه بعدی صدا و سرعت بالا در بارگذاری بازی را در اختیار کاربران قرار دهند. کنسول‌های معرفی شده قرار است در ماه نوامبر یعنی کمتر از ۶۰ روز دیگر به بازار جهانی راه پیدا کنند. همان‌طور که بسیاری از کاربران اطلاع دارند پیش‌خرید این دستگاه‌ها چند روزی می‌شود که آغاز شده است.

شرکت‌های سازنده طی ماه گذشته سرانجام پس از مدت‌ها تصمیم گرفتند که اطلاعات مربوط به کنسول‌های نسل جدید را در اختیار کاربران قرار دهند و دید واضح‌تری را در اختیار آن‌ها بگذارند. با این وجود کاربران همچنان در انتخاب کنسول مورد نظر خود دچار تردید هستند و هیچ کس نتوانسته با اطمینان کامل کنسول برتر را انتخاب کند. در ادامه اطلاعات و جزئیات دو کنسول نسل‌های جدید قرار گرفته تا کاربران بتوانند با دیدگاه کامل‌تری دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنند.
مقایسه کنسول‌ های Xbox Series X و PS5

قیمت کنسول‌های Xbox Series X و PS۵

اولین مجموعه‌ای که تصمیم گرفت قیمت نهایی کنسول‌های خود را مشخص کند شرکت مایکروسافت بود. این ابرقدرت با اعلام قیمت نمونه ارزان قیمت کنسول خود توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بر اساس اظهارات این شرکت، کنسول Xbox Series X قیمتی مطابق با ۴۹۹ دلار دارد در حالی که Xbox Series S تنها ۲۹۹ دلار است.

از طرف دیگر می‌توان گفت با وجود شایعات مبنی بر هزینه بالا برای ساخت PS۵ شرکت سونی توانست با اعلام قیمت کنسول خود گوی رقابت در این زمینه را برباید. این شرکت قیمت کنسول اصلی خود را یا رقیب آن یعنی Xbox Series X یکی اعلام کرد در حالی که نمونه دیجیتالی PS۵ با قیمت ۳۹۹ دلار مقداری گران‌تر از کنسول ارزان قیمت ایکس باکس است. علت برتری سونی در این بخش آن است که نسخه دیجیتالی کنسول PS۵ کاملا از تجهیزات نمونه اصلی برخوردار است و تنها از خواندن دیسک بازی‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

این در حالی است که کنسول دیجیتالی و ارزان قیمت شرکت مایکروسافت مشخصات فنی ضعیف‌تری نسبت به Xbox Series X دارد. گفتنی است؛ کنسول ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۳ نیز با قیمت ۴۹۹ دلار معرفی شد در حالی که PS ۴ آن زمان ۳۹۹ دلار بود. با توجه به آن که گوشی‌های هوشمند امروزی قیمتی حدود ۱۰۰۰ دلار دارند، کنسول‌های شرکت سونی و مایکروسافت در مقایسه با آن‌ها بسیار ارزان به نظر می‌آیند.

مقایسه کنسول‌ های Xbox Series X و PS5

قدرت مشخصات فنی Xbox Series X و PS۵

قبل از هر چیز باید اظهار داشت که هر دو کنسول نسل جدید از کیفیت نمایش ۴K به صورت پیش‌فرض پشتیبانی می‌کنند. کنسول پلی استیشن ۵ از تراشه پردازنده AMD Ryzen استفاده می‌کند که با معماری Zen ۲ ساخته شده است. کارت گرافیک قرار گرفته در این دستگاه نیز از خانواده Radeon Navi است که در کنار حافظه SSD قرار دارد.

شرکت سونی به طرفداران خود وعده داده که این مشخصات باعث افزایش سرعت بارگذاری بازی، پهنای باند بزرگ در قابلیت‌های مختلف و شگفت‌آوری در بخش گرافیکی خواهند شد. از طرف دیگر کنسول شرکت مایکروسافت از یک تراشه پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen ۲ برخوردار است که شباهتی بسیاری با نمونه قرار گرفته در Play Station ۵ دارد.

این کنسول جدید می‌تواند همانند رقیب خود از نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه با کیفیت ۴K پشتیبانی کند. اگر کاربران بخواهند مشخص کنند کدام کنسول قدرتمندتر است باید اظهار داشت که مشخصات Xbox Series X بر روی کاغذ بیشتر نظر کاربران را جلب می‌کند و همچنین حافظه داخلی بیشتری دارد. با این وجود همواره مشخصات فنی تنها نیمی از قدرت کنسول را به نمایش می‌گذاشتند و مابقی آن به نحوه اجرای بازی‌ها برمی‌گردد.

شرکت مایکروسافت مدعی شده که کنسول جدید آن‌ها چهار برابر از Xbox One قدرتمندتر است و همچنین ۵۰ درصد سرعت بارگذاری بازی بیشتری را دارد. هر دو دستگاه معرفی شده از قابلیت رهگیری پرتو یا همان Ray Tracing پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی با دقت و محاسبه مسیر تمامی پرتو‌ها باعث می‌شود گرافیک بازی افزایش یابد و کاربر محیطی واقع‌گرایانه‌تر را تجربه کند. این دو رقیب همچنین از حافظه GDDR۶ RAM برخوردارند که زمان بارگذاری بازی و شروع آن را کاهش می‌دهد. طبق اطلاعات شرکت سونی، بازی‌ها در کنسول PS۵ ده برابر سریع‌تر از پلی استیشن ۴ اجرا می‌شوند.

مقایسه کنسول‌ های Xbox Series X و PS5

طراحی کنسول‌های Xbox Series X و PS۵

طراحی کنسول ایکس باکس سری ایکس در سال ۲۰۱۹ رسما تایید شد. این دستگاه شباهت بسیار زیادی به ساختمان یک رایانه شخصی با رنگ سیاه مات را دارد. کنسول جدید شرکت مایکروسافت می‌تواند به صورت عمودی و یا افقی قرار گیرد و بدون بروز هیچ مشکلی پردازش کند. ابعاد این دستگاه با ۳۰.۱ * ۱۵.۱ * ۱۵.۱ سانتی‌متر مطابقت دارد و وزن آن ۴.۴۵ کیلوگرم است.

برخلاف کنسول‌های قبلی شرکت ایکس باکس این دستگاه از ورودی کابل‌های HDMI پشتیبانی نمی‌کند. از طرف دیگر شرکت سونی طراحی لوگوی خود را در مراسم CES ۲۰۲۰ به نمایش گذاشت و رونمایی از طراحی دو کنسول آن‌ها تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ طول کشید. در بخش نوآوری و خلاقیت، کنسول جدید شرکت سونی توانسته جذابیت بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد. بر خلاف ظاهر ساده ایکس باکس سری ایکس، پلی استیشن ۵ با طراحی کشیده و خطوط بلند زیبایی بیشتری را به خود اختصاص داده که با رنگ‌بندی و نورپردازی مناسب تزئین شده است.

کنسول پلی استیشن ۵ از جلو ظاهری شبیه به حرف V انگلیسی را دارد که معنی عدد پنج را نیز می‌دهد. همان‌طور که مشخص است علت انتخاب چنین طراحی متفاوتی ارائه پنجمین نسل کنسول‌های شرکت سونی است. این دستگاه همچنین بزرک‌ترین کنسول معرفی شده در تاریخ تا به امروز به حساب می‌آید که در ابعاد ۱۰.۴ * ۳۹ * ۲۶ سانتی‌متر ساخته شده است.

مقایسه کنسول‌ های Xbox Series X و PS5

دسته بازی کنسول‌های Xbox Series X و PS۵

هر دو کنسول با کنترلر‌های جدید معرفی شدند و شرکت سونی جدیدترین دسته بازی خود را با عنوان PS۵ DualSense یاد کرد. طراحی این دسته مدرن و جذاب به نظر می‌آید و با دو رنگ سفید و سیاه تزئین شده است. سنسور‌های جدید و هسگر‌های متفاوت این دستگاه تجربه واقع‌گرایانه‌تری را در اختیار افراد قرار خواهند داد. با توجه به این مسائل کاربران هنگام انجام فعالیت‌های مختلف در بازی بازخورد‌های متفاوتی را از دسته بازی دریافت خواهند کرد.

کاربران همچنین با استفاده از DualSense دیگر نیازی به هدست‌های جدید برای مکالمه با دوستانشان ندارند چرا که این کنترلر‌ها از میکروفن‌های داخلی برخوردارند. گفتنی است؛ علت تغییر ابعاد و شکل دسته بازی جدید شرکت سونی اعمال قطعات متفاوت برای ارتقای سخت افزاری آن بوده است. این کنترلر‌ها قرار شده تا با قیمت ۶۹ دلار به بازار جهانی راه پیدا کنند.

دسته بازی کنسول ایکس باکس سری ایکس نیز قابلیت‌های جدیدی را در خود جای می‌دهد. شرکت مایکروسافت دسته بازی خود را به ورودی شارژر USB C مجهز ساخته و باطری‌های این دستگاه داخلی و قابل شارژ هستند. نرخ دیرکرد در این دسته‌ها با کاهش چشمگیری مواجه بوده و کاربران از قابلیت بازخورد جدیدی همانند دسته‌های پلی استیشن برخوردار خواهند شد. شرکت مایکروسافت اظهار داشته که دسته‌های جدید این مجموعه می‌توانند به کنسول‌های ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی متصل شوند.

مقایسه کنسول‌ های Xbox Series X و PS5
کنسول ایکس باکس سری ایکس بهتر است یا پلی استیشن ۵؟

رقابت کنسول‌های دو شرکت مایکروسافت و سونی طی سال‌های آینده قرار است مرز‌های جدیدی را رد کند. این دو دستگاه با قدرت فوق‌العاده خود قرار است کاربران سراسر جهان را شگفت‌زده کنند. این که کدام کنسول برتر است نه تنها به کاربران بستگی دارد بلکه پس از اجرای بازی‌های قدرتمند طی سال‌های آینده مشخص می‌شود.

با این حال می‌توان گفت برای افرادی که تمایل دارند هزینه کمتری را بپردازند کنسول دیجیتالی ایکس باکس بهتر است. از طرفی دیگر افرادی که می‌خواهند قدرت بیشتری را با نسخه دیجیتال PS۵ تجربه کنند می‌توانند سونی را به عنوان برنده رقابت‌ها در نظر بگیرند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس