واکسن آنفلوانزا در زنجان طبق دستورالعمل‌ وزارت بهداشت توزیع می‌شود


واکسن آنفلوانزا در زنجان طبق دستورالعمل‌ وزارت بهداشت توزیع می‌شود

زنجان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با توجه به تقاضای بالا، واکسن آنفلوانزای توزیع شده در استان بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارتخانه برای گروه‌های هدف تزریق خواهد شد.

دکتر جواد تاج کی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به همزمانی بیماری آنفلوانزا و کرونا افزود: همین مساله اشتیاق و علاقه عموم را برای تزریق واکسن آنفلوانزا به مراتب افزایش داده و این در حالی است که سالانه در مجموع واکسن وارداتی کشور بین ۲ میلیون و تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز را شامل می شد.

وی اظهار داشت: در برخی از سال ها نیز تعدادی از واکسن های آنفلوانزا بدون استفاده مانده و در نهایت امحا می شد که امسال با توجه به شرایط کرونایی حاکم همه متقاضی تزریق این نوع واکسن هستند.

این مسؤول ادامه داد: مشابهت های علائم این ۲ بیماری نگرانی هایی را در بین عموم ایجاد و از طرفی تشخیص این بیماری ها را با مشکل مواجه کرده است و همین مساله موجب شده واکسن مورد نیاز امسال بیش از سال های گذشته باشد.

وی اظهار داشت: طبق وعده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسن آنفلوانزا با توجه به شرایط بیماری کرونا نسبت به سالهای گذشته حدود ۱۰ برابر بیشتر وارد کشور خواهد شد که اولویت تزریق آن نیز افراد پرخطر است.

به گفته تاج کی، واردات این میزان واکسن در یک بازه زمانی می تواند ازدحام ایجاد کند و در این میان غفلت از کرونا چه بسا شیوع این بیماری را به مراتب افزایش می دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع و تزریق واکسن آنفلوانزا مرحله به مرحله انجام می گیرد که اولین مرحله به کارکنان و کادر درمانی، مراکز خدمات جامع سلامت، بیماران خاص و مادران باردار اختصاص می یابد.

وی اضافه کرد: بر این اساس سهمیه واکسن به استان ها تخصیص داده شده و زنجان نیز سهمیه خود را از ۲ روز گذشته تحویل گرفته و واکسیناسیون این گروهها در حال انجام است.

تاج کی افزود: پس از اتمام این مرحله تزریق واکسن برای گروه‌هایی است که ریسک بالای بیماری از قبیل بیماران زمینه ای، دیابتی ها، مبتلایان به فشارخون بالا و کودکان زیر پنج سال در اولویت قرار گرفته اند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بیماران خاص جزو گروه‌های پرخطر محسوب می شوند و در واقع اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا برای کسانی است که بیماری آنها موجب اختلال در سیستم ایمنی بدنشان شده از قبیل دیالیزی ها و یا افرادی که بیماری‌های سرطان یا بدخیمی و یا کم خونی و تالاسمی دارند.

وی گفت: بیمارانی که در اولویت اول و دارای پرونده الکترونیکی در مراکز سلامت هستند، با ارایه کارت ملی واکسینه می‌شوند.
تاج کی مرحله بعدی توزیع واکسن را از طریق داروخانه‌ها برای بیمارانی توسط پزشک تجویز می شود عنوان و خاطرنشان کرد: در مراحل بعدی نیز تزریق واکسن برای افرادی که کم خطرتر هستند انجام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرورت نظارت بیشتر بر واردات آیفون