از همین رو می‌توان فعالیت‌های حوزه دیفای در این شبکه را به‌عنوان معیاری برای سنجش سلامت اتریوم تلقی کرد. در حال حاضر حجم نقدینگی قفل‌شده بر روی پروتکل‌های دیفای به بیش از ۱۱ میلیارد دلار رسیده است. یونی سواپ با سهمی ۲ میلیارد دلاری، پیشتاز این حوزه است. به گزارش ارز دیجیتال، اف‌ایکس استریت، یونی سواپ بیشترین حجم بازار معاملات دیفای را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که چندی پیش و با ظهور پلتفرم‌هایی نظیر سوشی سواپ (SushiSwap)، یونی سواپ با چالش‌هایی در بخش رقابت مواجه شد. یونی سواپ با عرضه توکن‌های حاکمیت (Governance Token) خود (UNI) توانست بار دیگر گوی سبقت را از دیگر رقبای حوزه دیفای برباید. این توکن‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد تا با شرکت در رأی‌گیری‌های شبکه، نسبت به تغییرات بزرگ در پلتفرم تصمیم‌گیری کنند. تنها در هفته گذشته، شاهد افزایشی ۱۰۰ هزار عددی در تعداد آدرس‌های یونی سواپ بودیم. نزدیک‌ترین رقیب به یونی سواپ از این حیث، کایبر نتورک (Kyber Network) بود. این صرافی غیرمتمرکز در مدت‌زمان مشابه، تنها ۲ هزار آدرس یکتای جدید داشت. سرمایه‌های قفل‌شده در کایبر نتورک نیز با رشدی ۸۷/ ۱۴ درصدی همراه بود.

اتریوم ۲

راه‌اندازی نسخه دوم شبکه اتریوم، مدت‌هاست که به بحث اصلی دارندگان اتر تبدیل شده است و بسیاری از آنها منتظر راه‌اندازی نسخه جدید شبکه اتریوم هستند. اهمیت اتریوم ۲، با افزایش توجهات پیرامون دیفای، بیش از پیش خود را نشان داد؛ چراکه در این مدت، کارمزدهای اتریوم به‌شدت افزایش یافت و احساس نیاز به شبکه‌ای مقیاس‌پذیرتر بیش از پیش خود را نشان داد. انتظار می‌رود با تغییر پروتکل اجماع اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام، مقیاس‌پذیری شبکه بیشتر شود. چندی پیش نیز اعلام شد که شبکه آزمایشی نهایی اتریوم ۲ کار خود را آغاز کرده است. این شبکه آزمایشی جدید اسپادینا (Spadina) نام دارد و آغاز به کار آن را می‌توان یکی از بهترین خبرها برای دارندگان اتر دانست. جوزف لوبین (Joseph Lubin)، بنیان‌گذار کانسنسیس (Consensys)، در توییتر خود اعلام کرد که به‌زودی شاهد راه‌اندازی نسخه دوم شبکه اتریوم خواهیم بود. حساب کاربری آی‌تراست کپیتال (iTrust Capital) در توییتی اعلام کرد که شبکه اتریوم ۲ در هفته‌های پیش رو راه‌اندازی خواهد شد.

هش ریت و سختی شبکه اتریوم

داده‌های اتراسکن (Etherscan) نشان می‌دهد که طی ۴ ماه گذشته، سختی شبکه اتریوم با افزایشی آهسته همراه بوده است. سختی شبکه معیاری است که نشان می‌دهد که استخراج در شبکه تا چه میزان دشوار است. هر چه سختی بیشتر باشد، رقابت ماینرها بر سر دریافت پاداش بلاک بیشتر خواهد بود. در طول ۴‌ماه گذشته، استخراج اتریوم سخت‌تر شده است. در مدت‌زمان مشابه، هش ریت یا قدرت پردازش شبکه نیز افزایش یافته است.

هش ریت شبکه بیت کوین

هش ریت میزان قدرت پردازشی است که برای تامین امنیت یک شبکه بلاک چینی اختصاص یافته است. هش ریت شبکه ارتباطی مستقیم با سرعت و امنیت بلاک چین دارد. هنگامی که هش ریت و سختی شبکه با سرعتی مشابه حرکت می‌کنند، نشانه‌ای مثبت است.

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند