چگونگی تعادل هورمونی در زنان


چگونگی تعادل هورمونی در زنان

عدم تعادل هورمونی در هر سنی ممکن است رخ دهد و در نهایت می تواند منجر به بیماری های جدی تر شود.

عدم تعادل هورمونی در هر سنی ممکن است رخ دهد و در نهایت می تواند منجر به بیماری های جدی تر شود. یک علامت شایع عدم تعادل هورمونی در زنان، عرق کردن در شب و گرگرفتگی است. استرس یا عدم تغذیه کافی از علل آن است.
آیا متوجه تغییر در بدن خود از جمله افزایش استرس، افزایش وزن یا خوابیدن شده اید؟ اگر چنین باشد در این صورت، ممکن است علائم عدم تعادل هورمونی در زنان را تجربه کنید. با افزایش سن، هورمون های شما شروع به کاهش می کنند و باعث عدم تعادل می شوند. به عنوان مثال، سطح تستوسترون پس از 20 سالگی در خانم ها کاهش می یابد و این میزان تا 40 سالگی به نصف کاهش می یابد. عدم تعادل هورمونی در هر سنی ممکن است رخ دهد و در نهایت می تواند منجر به بیماری های جدی تر شود. خبر خوب این است که عدم تعادل هورمونی را می توان درمان کرد تا دوباره احساس خودتان بودن را داشته باشید.

تعریف هورمون
غدد درون ریز برای تنظیم کلیه عملکردهای بدن مانند خواب، گرسنگی و احساسات، هورمون ایجاد می کند. آنها همچنین سیستم تولید مثل از جمله شروع بلوغ را کنترل می کنند.

عدم تعادل هورمون چیست؟
میلیون ها زن در ایالات متحده از عدم تعادل هورمونی رنج می برند، که می تواند ناشی از یائسگی، پیرن یائسگی (یا انتقال یائسگی چند سال قبل از یائسگی شروع می شود.)، استرس یا عدم تغذیه کافی باشد. انواع مختلفی از هورمون ها در بدن وجود دارد که همگی نقش مهمی و حیاتی در زندگی روزمره دارند، از جمله: پروژسترون، تستوسترون و استروژن. دقیقاً مانند بورس اوراق بهادار (بازار سهام)، این هورمون ها روزانه در نوسان هستند.
یک تغییر کوچک باعث ایجاد مشکلات بزرگی مانند نوسانات خلقی یا روحی، افزایش وزن و حتی مشکلاتی در عملکرد اعضای بدن با قلب یا کلیه های شما می شود. در زیر لیستی از علائم رایج عدم تعادل هورمونی در زنان وجود دارد. اگر بیش از چند مورد از این علائم را دارید، باید سطح آزمایش خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا جایگزینی هورمونی گزینه مناسبی برای شما است یا خیر.

رایج ترین علائم عدم تعادل هورمونی در زنان
در اینجا علائم رایج از عدم تعادل هورمونی در زنان آمده است. علائم شما بسته به اینکه کدام غدد یا هورمون ها به طور دقیق کار نمی کنند، متفاوت هستند.
پریود شدن های نامنظم
سالهاست که شاهد الگوی منظم پریود خود هستید. اگر به طور ناگهانی دچار قاعدگی نامنظم شده و متوجه تغییراتی از قبیل تغییرات شدید زمان یا پرش از یک ماه شوید (برای مثال پریود شدن یک ماه در میان)، ممکن است سطح پروژسترون و استروژن شما کم باشد. اگر در اوایل دهه 40 یا 50 سالگی خود هستید، این به احتمال زیاد ناشی از پیرن یائسگی است، که به معنای فرا رسیدن یائسگی است.
مشکلات خواب
به علت این که باعث اختلال در تمام روزتان می شود هیچ کس دوست ندارد که مشکلات خواب داشته باشد. اگر دچار مشکل در خواب هستید و یا احساس استراحت (خواب دوباره) بعد از خواب خوب شبانه را دارید، هورمون های شما ممکن است به روش متفاوتی از آنچه که باید باشند عمل می کنند. اگر میزان استروژن و پروژسترون پایین تر از حد طبیعی است، می توانید مشکلات خواب را تجربه کنید. خواب بر کل تندرستی شما تأثیر می گذارد، پس مشکلات خواب خود را پیگیری کنید تا تعیین کنید که آیا دلیلی برای نگرانی وجود دارد یا خیر. خواب بر هر قسمت از زندگی شما تأثیر می گذارد.
مسائل مربوط به معده
استروژن و پروژسترون همچنین اختیار معده شما را دارند. هر گونه تغییر در سطح هورمون می تواند منجر به نفخ، گرفتگی عضلات و اسهال ناخواسته شود. مردم معمولاً گاز و نفخ را با مشکلات هورمونی مرتبط نمی کنند. برای حفظ سلامتی، هیچ کس نمی تواند به اندازه کافی استرس یک رژیم غذایی خوب، سالم را داشته باشد. هورمون ها همچنین می توانند ترفندهایی را در ذهن شما ایجاد کنند (به شما حیله بزنند) و باعث پرخوری شما شوند زیرا فکر می کنید گرسنه هستید.
خستگی شدید
آیا احساس خواب آلودگی می کنید و فاقد انرژی هستید که قبلا داشتید؟ پروژسترون زیاد همراه با هورمونهای تیروئید کم می تواند انرژی شما را خراب کند و باعث شود مغز شما گیج شود. اگر در روز احساس لاغری می کنید، این طبیعی نیست. شما می توانید رژیم غذایی خود را تغییر داده، قندها را از آن حدف کنید تا از نوسانات جلوگیری کند. همچنین ممکن است احساس خستگی زیادی داشته باشید که باعث مشکلات حافظه و سختی در تمرکز می شود.
تغییر حالات یا نوسانات روحی
میزان متفاوت استروژن می تواند با مواد شیمیایی مغز شما تداخل یابد. این باعث می شود نوسانات روحی دیوانه وار تحریک شده به احساس کمتری از افسردگی تبدیل شود. اضطراب و افسردگی علائم عدم تعادل هورمونی در زنان است. اگر احساس می کنید که خودتان نیستید حتما به آن صدای درونی گوش دهید. هنگامی که حالتان نرمال نیست خودتان می دانید.
افزایش وزن
آیا شما هر رژیم و ورزشی را امتحان کرده اید و با این حال هنوزم در حال افزایش وزن هستید؟سطح پایین تر استروژن همچنین می تواند شما را به خوردن غذا گرفتار کند. عدم تعادل هورمونی حفظ وزن سالم را سخت می کند. آیا چربی شکمی را افزایش داده اید؟ اگر سیستم غدد درون ریز بدن شما از حالت ضعف خارج شده باشد، ممکن است برخی از هورمون ها مانند کورتیزول را تولید کند و این باعث می شود بدن شما چربی بیشتری ذخیره کند. این نشانه خستگی آدرنال است. اگر تیروئید شما کم تحرک باشد، میزان متابولیسم شما کند خواهد شد. متوسط ​​افزایش وزن از یک تیروئید تحت فشار در حدود 4.5 تا 7 کیلوگرم است.
سردرد
سردردها غیر رایج نیستند، اما کاهش استروژن ممکن است باعث سردردهای شدید شود. اگر در بازه زمانی پریود خود سردرد داشته اید، دلیل این است که میزان استروژن شما در آن زمان از ماه پایین تر است. ممکن است سردردهای شما بیشتر و بیشتر شود زیرا سطح استروژن با افزایش سن کاهش می یابد.
کاهش میل جنسی
تستوسترون فقط یک هورمون مردانه نیست. زنان همچنین مقداری از این هورمون را در بدن خود دارند که باعث کنترل حرکت جنسی شما می شود. اگر علاقه خود را از دست می دهید و میل جنسی کمتری دارید، کاهش سطح تستوسترون می تواند مقصر این امر باشد. خشکی گاه به گاه واژن در اکثر خانمها شایع است، اما اگر متوجه شوید که این یک اتفاق معمولی است، ممکن است هورمون های شما در عدم تعادل باشند. این همچنین می تواند به حرکات جنسی شما آسیب برساند.
تغییرات سینه
استروژن به طور مستقیم روی بافت پستان شما تأثیر می گذارد. در صورت مشاهده هر گونه تغییر، لازم است سریعاً با پزشک مشورت کنید. اگر میزان استروژن بالاتر از حد متوسط ​​باشد، ممکن است سینه شما احساس سستی و درد کند. استروژن کم نیز می تواند منجر به کیست، توده یا فیبروم شود. استروژن کم باعث از بین رفتن چربی بافت پستان می شود. عدم تعادل هورمونی در نهایت می تواند به دلیل تغییرات استروژن منجر به سرطان پستان شود، بنابراین بسیار ضروری است که شما هر گونه تغییر را با پزشک خود مرور کنید.
عرق کردن در شب
یک علامت شایع عدم تعادل هورمونی در زنان، عرق کردن در شب و گرگرفتگی است. اگر احساس می کنید در تنظیم دمای بدن خود مشکلی دارید، هورمون های شما می توانند باعث ایجاد این مشکل باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان