افزایش بی‌سابقه موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی


افزایش بی‌سابقه موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: 61 بیمار مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته شناسایی شدند که در بیش از هفت ماه شیوع ویروس کرونا این تعداد موارد مثبت را طی این بازه زمانی در استان نداشتیم.

محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه چهارشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: این آمار را که پایان دیشب برایم فرستادند، شوکه و غافلگیر شدم و نگران کننده است.

وی درباره دلیل این افزایش گفت: در ۲ سه روز اخیر بخصوص هنگام تردد در خیابان‌ها می‌بینم که تعداد زیادی افراد بدون ماسک هستند و از همه گروه‌های سنی شامل کودکان، نوجوانان، جوانان، افراد میانسال و حتی افراد مسن ماسک ندارند و خیلی راحت با مساله کرونا برخورد می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: این در حالی است که بارها گفتیم مهمترین عامل برای پیشگیری ماسک زدن و رعایت فاصله است اما همین امشب در نانوایی حدود هشت نفر در صف بودند که چهار نفر ماسک نداشتند و کنار هم ایستاده بودند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موارد ابتلا در مدارس داشتیم گفت: خوشبختانه خیر، موارد کودکان هست اما اینکه اثبات شده باشد در مدارس ویروس کرونا منتقل شده ما به چنین چیزی نرسیدیم.

دهقانی اظهار داشت: ضمن اینکه مدارس را رصد می‌کنیم و واقعا مدارسی که رعایت نکنند به آنها تذکر داده شود و اگر آمار خاصی در آن مدرسه وجود داشته باشد، براساس پروتکل‌ها باید تعطیل شود ولی با رصدهایی که تاکنون داشتیم اغلب مدارس خوب رعایت می‌کنند، تعداد دانش‌آموزان کم، پنجره‌ها باز و زمان کلاس‌ها کوتاه است و بچه‌ها بیشتر از ۲ روز در هفته در کلاس حاضر نمی‌شوند.

وی درباره میانگین سنی مبتلایان به کرونا گفت: گروه سنی نوجوان و جوان در این دوره بیشتر مبتلا می‌شوند و طبق رصد ما کمتر رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۵ هزار و ۲۱۴ آزمایش در استان انجام دادیم که ۱۱ هزار و ۹۴۳ تست منفی بوده و تا دیشب سه هزار و ۲۷۱ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آزمایش‌های جدید در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵ آزمایش بوده که ۶۱ مورد مثبت را شناسایی کردیم و از این تعداد ۳۰ مورد بستری بودند و موارد بستری هم به وضوح افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم افزایش پیدا کرده و به زودی بخش آی سی یو شماره ۳ در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند راه‌اندازی می‌شود.

دهقانی تصریح کرد: از نظر تعداد تخت بستری مورد نیاز برای بیماران کرونایی هیچ مشکلی در استان نداریم اما بخش آی سی یو پر شده و نیاز است بخش جدید را راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: از ۶۱ مورد مثبت شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته ۴۴ مورد یعنی تقریبا دوسوم آنها مربوط به شهرستان بیرجند بوده که زنگ هشدار جدی است و مردم هم اطلاع دارند که مدت طولانی بیرجند وضعیت قرمز داشته و از وضعیت قرمز خارج نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره بازگشت محدودیت‌های کرونایی اظهار داشت: این موضوع باید در ستاد استانی کرونا مورد بررسی قرار گیرد البته ما هم باید آنالیز دقیق‌تر را برای جلسه ستاد استانی آماده کنیم ولی موضوع مهم این است که حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم شده است.

وی افزود: ما به شرایطی رسیده بودیم که اغلب مردم ماسک داشتند و رفتار ویروس هم کاملا متناسب با رفتار ما است؛ اگر رعایت کنیم ویروس کنترل می‌شود و اگر مردم رعایت نکنند به راحتی سرایت پیدا می‌کند.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، ۲ هفته است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی پس از خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و خرداد امسال، بار دیگر در شهریور ماه صعودی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...